29.09.16

06.09.16

06.09.16

GRANDMOTHER IS DEAD - The Camp

GRANDMOTHER IS DEAD - The Camp

2006 vlastní náklad

Koncentrační tábor v Osvětmi má svou zcela specifickou atmosféru. Je to místo, které je doslova přesyceno negativní energií. Smutek, zhrození, pocit neskutečna – jenom pár emocí z výčtu těch, které vás zdrtí, pokud se ji rozhodnete navštívit. Sám jsem se tam byl podívat a když jsem odtamtud odjížděl, myslel jsem si, že mi nikdy nic nedokáže připomenout tu ponurou náladu. Proto mě nahrávka Josefa Pernikla "The Camp" vydaná pod hlavičkou jeho sólového projektu GRANDMOTHER IS DEAD dostala do kolen.

V roce 1989 působil Josef Pernikl coby kytarista v pražské thrashmetalové kapele LOBOTOMIA. Ta vydala jediné demo a v roce 1996 se rozpadla. O rok později Josef nahrál svůj první sólový počin ("The Ashes from the Sobibor") a od té doby se věnuje výhradně projektu GRANDMOTHER IS DEAD. "The Camp" byl vytvořen, stejně jako čtyři předchozí nahrávky, v domácím studiu Josefa Pernikla, který se také postaral o veškeré hudební nástroje (bicí má na svědomí automat).

Hudebně GID staví na melancholické akustické kytaře, která je hojně doplňována elektronikou. Ta zní většinu času ambientně, dojde však i na chladnější industriální pasáže. Velký prostor dostává také kytara elektrická, která se z hudby vynoří vždy ve správný okamžik, aby vhodně podbarvila ostatní hudební nástroje a tím i stávající atmosféru písně. Přijdou však i vyloženě naštvané momenty, kdy se zboostrovaná kytara dostává do popředí a spolu s bicím automatem rozpoutává thrashmetalové běsnění. Tyto pasáže však neberu za příliš zajímavé a naštěstí jich není moc. Přesto jim nemohu odepřít, že skladby celkově zpestřují a i díky nim se nedostaví stereotyp. Pak je tu celá řada rozličných zvukových stop a ať už se jedná o vzteklé vrčení psa, zvuk dopadající vody ve sprchách či útržek z Hitlerova projevu s následným řevem aplaudujícího davu, je každý z nich použit tak, aby doplňoval či spoluutvářel příběh, který se v každé jednotlivé skladbě odehrává.

Právě zde se dostávám k tomu nejlepšímu, co "The Camp" nabízí a díky čemu budete napjatě poslouchat od začátku až do konce. Josef Pernikl zde totiž, tak jako na svých předchozích nahrávkách, nechá hovořit (zpěv byste zde hledali marně) lidi, kteří si prošli těžkými životními situacemi, zatímco na předchozím albu "The Book of Legionary" (2002) to byli veteráni první světové války, zde to jsou to přeživší koncentračních táborů. Nečekejte tedy, že na vás boudou brány nějaké ohledy. "The Camp" je skutečná výpověď popisující děsivé momenty druhé světové války.

"The Camp" dokáže zaujmout na první poslech, a i když se díky ní budete cítit rozesmutněle, rádi se k albu budete vracet. Josef Pernikl ve svém domácím studiu dokázal vytvořit podivuhodnou a originální nahrávku, která přesně vystihuje ponurou atmosféru koncentračního tábora.Tahle deska je frontálním útokem na vaše emoce.

sestava: Josef Pernikl - všechny nástroje a programování
produkce: Josef Pernikl
studio: domácí studio