06.09.16

HURTS

ASGARD - Bezmocné nebe

ASGARD - Bezmocné nebe

2006 vlastní náklad

Starý dobrý Asgard

Brněnská trvalka ASGARD je v rámci metalového undergroundu jedinečným úkazem. Je to kapela, která si přes značný handicap v podobě omezené kvantity studiové práce a nevalné "mediální komunikace" (tristní webové stránky, které mi na konci roku přály "hezký nový rok" - ovšem ten právě končící) udržuje svůj okruh posluchačů a povědomí o sobě. ASGARD jsou jakousi metalovou sedmikráskou, která není nějak zvlášť pohledná, avšak ani dostatečně hnusná, abyste ji zašlapali do hlíny. Pokaždé, když s nějakým tím demem, EP či CD ("Kletba krále Stacha" zůstává jedinou nahrávkou, o které lze hovořit jako o plnohodnotném počinu) ASGARD "vykvete", může si být posluchač jist, že vzhled bude stejný jako minulé jaro a ani vůně se příliš nezmění.

Jistotu, zdá se, lze nyní najít i ve formátu alb - na úvod několikero novinek, následně bonus v podobě straší nahrávky (která může být nově natočena). A nejinak tomu je i v případě mini CD "Bezmocné nebe", novinky, které však dala název píseň z dema "Asgard" (1997). První tři skladby představují to nejaktuálnější, co z ASGARDu vzešlo, následuje šestice písní ze zmíněného dema, jíž předchází ještě dvě nově nahrané skladby z něj (vzhledem k textům těchto dvou písní se zdá, že došlo k záměně titulů, avšak spíše se jedná o záměr).

ASGARD zakotvili svou poetiku v neútulném, ale zvráceně přitažlivém středověku, přičemž obsahová stránka nemá daleko k povaze gotického románu či jeho pastiše, jak ji známe třeba od Josefa Váchala. V písních ASGARD je "krade, plení a znásilňuje", "plameny ničí domy, aby nikdo nepřežil" a pohrává s mystikou ("v živé vodě síla není") i tematikou náboženské zaslepenosti ("soudy předem rozhodnuty - zaslepeny vírou v boha"), avšak celek je spíše dekadentně svůdný, než děsivý či odpudivý. Víme, že veškerý případný děs je "bezpečný", že nám nic nehrozí, a tak není důvod neponořit se do představ autora textů Míry Horejska, který zpívá "byl jsem zrozen k upálení". Potenciálně "nejstrašidelnější" je tak obal desky vypodobňující dobře odležené tělo, které někdo zazdil a po pár letech se na něj přišel podívat. O něco úsměvnější je interpretace, že by se mohlo jednat o jistého svého času ukřižovaného tesaře, který zaspal své upírské zmrtvýchvstání.

Druhou stránku věci tvoří složka hudební, již tradičně neučesaná a old-schoolová, dotažená do takové archaičnosti, že se z ní stala tvůrčí deviza. Pokus byste chtěli za každou cenu srovnání hudebního projevu ASGARD s jinou kapelou, pak se jako nejvýstižnější stále jeví paralela s ranými ROOT.

ASGARD se v nových skladbách vyhnuli například rozcházejícímu-se rytmu kytary a bicích ("Oběti církve") a v duchu "Kletby krále Stacha" dokazují, že old-schoolové kompoziční postupy si nutně neříkají o zvuk, v němž se nástroje i zpěv mísí do jednotného šumu. Oproti "Stachovi" zde ale nalezneme také více přímočarosti a méně pestrosti, kterou na zmíněné desce zastupovaly například vcelku hojné náladotvorné mezihry. Posun je zřejmý, ovšem jedná se o posun v mantinelech osobitého výrazu kapely. I textová stránka za konceptuálním příběhem Stachovým zaostala a místy nechává dojem nedotaženosti a žádá si rozvedení. Přesto: "Bezmocné nebe" představuje ASGARD, jak ho známe. Poté, co dozní úvodní bubnování, které jakoby svolávalo posluchače k poslechu, začne pouťový vypravěč Míra vyprávět a vyhrožovat a k naprosté sugestivnosti chybí už jen obrázky, na které by před vyděšenými vesničany z pódia svého kočovného obludária ukazoval ukazovátkem (či ještě lépe trouchnivějící kostí).

U ASGARD je vše při starém - co se hudby týče, i co se týče její prezentace na hudebních nosičích. A pro ty, kteří si na staromilství kapely zvykli (čekat od ASGARD experimenty je podobně zhůvěřilé jako čekat juchajícího Trenta Reznora), je podoba "Bezmocného nebe" dobrou zprávou a ideální záminkou k vyhledání kapely při živém vystoupení v nějakém nevelkém, začouzeném klubu - třeba takovém, v němž kapela natočila bonusový videoklip k otvíráku "V plamenech". Nicméně: ač je hezké, že ASGARD své příznivce zásobují reedicemi starých materiálů, dlouhohrající deska plná materiálu nového (i těch třicet minut stačí) je pořád ještě základním stavebním kamenem. ASGARD - jeden z jedinečných produktů vzešlých z výživného humusu brněnského undergroundu - se však rozhodl, že mu vyhovuje lebedit si v něm, a tak si na plnohodnotné album budeme muset počkat. A doufaje, že se "Říše zla" - tak se má nová deska jmenovat - dočkáme, můžeme si chvíli krátit "Bezmocným nebem".

sestava: Míra Horejsek - zpěv, Slaavus - kytara, Lukin - kytara, Paramba - baskytara, Olsson - bicí
produkce: Asgard
studio: Shaark