06.09.16

06.09.16

CLONECIRCLE - Superimposed

CLONECIRCLE - Superimposed

2006 Midget Records

Okruh klonů

Největším prokletím kapely je, když se stane jednou z mnoha, když si většina posluchačů není s to zapamatovat její název (o diskografii nemluvě), když zapadá do průměru, když je tak nepůvodní, až z toho bolí uši, když si posluchač říká "to zní jako XY, ale je to slabší". Je lepší být výjimečně špatný než zaměnitelně průměrný.

Nedaleko od těchto nechtěných met se momentálně nachází dánská kapela CLONECIRCLE, jejíž název jakoby vedle zjevného zalíbení ve futuristických obrazech a industriální náladě odrážel i to, co dominuje její produkci na debutovém CD "Superimposed". CLONECIRCLE "klonují" hudbu svých zjevných hudebních vzorů a ve svém počínání se povětšinou točí v jednom (bludném) kruhu. "Okruh klonů" kapely CLONECIRCLE zahrnuje uskupení jako PAIN, MARILYN MANSON a TIAMAT, případně MINISTRY či TYPE-O-NEGATIVE.

Ze začátku to přitom tak zle nevypadá - píseň "In Your Head" postupně graduje směrem k refrénu a ani nevadí, že její téma je snad až příliš zjevné (uvěznění v sobě samém). Naopak - posiluje to hitový potenciál písně. Třetí track - "Superimposed" - je důkazem, že CLONECIRCLE se od svých vzorů lecčemu naučili (s TIAMAT je spojuje zádumčivá potemnělost, s PAIN odsýpající strojové tempo) a mohli by jim být důstojnými předskokany. Kapele se v titulní skladbě podařilo dosáhnout jednotné nálady a sympatické je především to, že s melodiemi si dokázala hrát na celé ploše písně a ne jen v rámci struktury nástup - výplň - refrén, jak to činí v druhé polovině desky. S nástupem čtvrté položky na albu poznáme vliv MARILYN MANSON (kolik lidí si ještě tuhle kapelu neztotožňuje s jejím frontmanem?) a to jak v textové složce ("there's a hell on earth today"), tak ve vokálních postupech. "Soulman" je však příliš natahovaný a naznačuje nadcházející úpadek slibně našlápnutého alba, zvlášť poté, co je necitlivě utnut, zrovna když se začne po pár nemastných, neslaných minutách slibně rozvíjet.

Střední část alba je vůbec silně "mansonovská". Ve "Waiting for the Kill" se frázuje jako na "Portrait of an American Family", "Paper God" prozrazuje ryze mansonovské téma i přístup k němu. Verše typu "I don't bow to your hypocrisy" ("neklaním se vašemu pokrytectví") jsou však podstatně méně promyšlené i poetické, což jsou prvky od Mansonových proklamací neodtržitelné. V úvodu písně "Mirror" rovněž uslyšíme Mansona a stejně jako nelze hovořit o laciné kopii, nedá se očekávat ani přílišné uspokojení. Náhlé proměny rytmu navíc implikují jistou bezmoc, jak naložit s přednesením textu.

V závěrečné části alba, nakousnutého, řekněme, skladbou "Anatomy of Hate", jsou už násilné protahování a úpadek zcela zjevné. V písních "Anatomy of Hate" i "Ghost" lze bezesporu najít některé nadějné nápady (refrény) - kéž by ale nebyly obloženy naprostou, někdy až nepříjemně se táhnoucí průměrností, kterou dobře vystihuje například přehnaně dlouhé opakování jednoho riffu. Riffu, který je při troše štěstí ozvláštněn trochou té elektroniky. Písně jsou stavěny čím dál lopotněji a tím, že kapela v závěru zvolňuje, dociluje značně rozpačitého výsledku, na hony vzdáleného znepokojivé industriální náladě. Byť refrén písně "Ghost" nemá daleko k chytlavosti aktuálních TIAMAT, to, co ho obklopuje, je pouze nesebevědomé nastavování stopáže. Kapela se zde zcela zjevně potácí mezi ambiciózností a hitovou rozverností, přičemž se zdráhá popustit uzdu skočnosti a progresivněji laděné pasáže prostě nezvládá. To, že je deska po zvukové stránce solidní a po obsahové stránce přístupná a na první poslech i relativně líbivá, z ní ještě nedělá desku dobrou. S každým dalším poslechem se totiž nepříjemně ohrává a nakonec z ní zůstane jen pár dobrých nápadů.

CLONECIRCLE svá živá vystoupení údajně obohacují o tematicky související videoprojekce (s násobením obrazů si pohrávají i ve videoklipu k "Waiting for the Kill"), které by - při pohledu na stylový booklet - mohly být zajímavé. Má to však dva háčky. Ke statutu headlinera mají ještě daleko a hvězdy jen málokdy dávají předkapelám prostor na takové vyhrávky. A vydržet poslouchat desku "Superimposed" od začátku až do konce je takřka nemožné, neboť nejpozději v polovině je posluchač už zcela otupělý a neschopný udržet pozornost. A tak jako lákadlo na živé vystoupení CLONECIRCLE jejich debut příliš ideálně nefunguje. Přes skutečnost, že se deska ve své druhé polovině stává stále více únavnou a méně a méně vynalézavou, však především první dvě, tři písně (intro nepočítaje) prokazují, že CLONECIRCLE mají smysl pro chytlavost a melodičnost a existuje u nich naděje v lepší zítřky. Osobitost, která prosvítá do některých písní, je povzbudivá. V této chvíli to však je naprostý průměr. Neškodná imitace, z níž je čas od času patrné, že se od svých vzorů CLONECIRCLE přece jen něčemu naučili. Čistých 50%.

sestava: Martin Hellgren (Hellgren) - zpěv, baskytara, klávesy, Morten Sandberg (Sandberg) - kytara, klávesy, programování, Thomas Y (Yde) - kytara, Kim Kvist (Kvist) - bicí
produkce: Sandberg a Hellgren
studio: Popshit Recording Studio