29.09.16

06.09.16

06.09.16

APATHEIA - Apatheia

APATHEIA - Apatheia

2006 Redblack

Budu upřímný. O kapele APATHEIA jsem se dozvěděl až na stránkách vydavatelství Redblack. Do očí mě uhodilo, že kapela hraje emo art rock a jedná se o skvělý mix art rocku 70. let se soudobou americkou rockovou muzikou (s tímto nemohu jinak než souhlasit). Avšak co mě nejvíce upoutalo, bylo tvrzení, že je to, cituji: "Lahůdka pro všechny, kdo ujíždějí na kapelách typu PORCUPINE TREE, SPOCK'S BEARD, ale také A PERFECT CIRCLE nebo INCUBUS...." To rozhodlo, zabrouzdal jsem po internetu, našel jejich stránky a hned začal s poslechem. První skladba, kterou jsem slyšel byla: "My Personal Sun," následovaná "Beautiful World" a "Black Poetry". Bylo rozhodnuto, budu kupovat a hned. Než mi tato nahrávka poštou došla ještě se kamarádovi podařilo někde sehnat jejich demo "Anthropomorphism" z roku 2003, ze kterého jsem byl nadšený (Thanks, Gaia). Pak přišlo album. Na něm většina písní (ne-li všechny) z dema ovšem v mnohem lepší kvalitě. Ve výborné kvalitě.

První poslech byl upřímně poněkud rozpačitý. Říkal jsem si, není to na první poslech, ono to přijde. Záleží velmi na náladě, kdy jej posloucháte. Ano, stačilo pár poslechů a bylo to doma. Tuhle kapelu jsem si fakt oblíbil. Art rock ve spojení s moderními postupy, kde i jednou zazní riff podobný LED ZEPPELIN (pouze podobný v tom nejlepším slova smyslu) a zvuk kytary, za kterou by se nemusel stydět ani David Gilmour. Tato deska je hodně o písních. Musím říct, že ačkoli je zde violoncellista Krystian Daniel jako host a v bookletu je napsáno "příležitostně", je to právě on, který ve mně nechává důvod, proč si tuto kapelu pamatovat a vracet se k ní. Samozřejmě zpěv Michala Febera je výborný i angličtina se dá poslouchat, což se u některých českých kapel zpívajících anglicky nedá říct. Texty jsou také na zamyšlení a ne jen pro doplnění, myslím že by z nich měl radost i Peter Hammill. Rytmická sekce Krystian Szynder (baskytara) a Sebastian Balon (bicí) jede bezchybně, ovšem právě violoncello je pro mě poznávacím prvkem v jejich hudbě. Osobně bych tohoto chlapíka do kapely přibral na častější hostování než jen příležitostné.

Album se až na občasné tvrdší výstřelky nese v klidnějším tempu. Takže o čem hudba kapely APATHEIA je? O pocitech. Je to pocitová hudba melancholického rázu, která není nejjednodušší, ale má šanci, aby zněla i v rádiích, díky určité chytlavosti a délce skladeb, která je menší než bývá v art rocku zvykem. Toto album je hodně dobré a když mi dohrálo, mrzelo mě, že už je konec. Vážně jsem zvědavý, s čím přijdou na svém druhém albu, protože tímto albem si nastavili laťku hodně vysoko a pevně věřím, že si je oblíbí publikum nejen u nás a v Polsku, kde je tato kapela také populární, ne-li populárnější než u nás.

sestava:Michal Feber - kytary a vokály, Krystian Szynder - baskytara, Sebastian Balon - bicí, Krystian Daniel - violoncello
studio: A6 studios
čas: 50:41