29.09.16

06.09.16

06.09.16

BAJONET - Na scestí

BAJONET - Na scestí

2006 vlastní náklad

Pražská kapela BAJONET, která je typickým reprezentantem skupiny hrající spíše z lásky k hudbě a úctě k hudebním vzorům, než aby překonávala imaginární bariéry metalových konvencí, budí svým demem "Na scestí" rozporuplné pocity. Na jedné straně se až příliš bojácně drží nejužších definicí thrash metalu staré školy (případně black metalu - pokud si pod ním vybavujete staré VENOM a nikoliv mladé 1349), na straně druhé vykazuje cit pro melodii a schopnost pohrát si se strukturou písní.

Demo je lemováno dvěma tributními kompozicemi - "Žena temných tužeb" je reminiscencí na BATHORY, závěrečnou skladbou se pak kapela klaní VENOM. V obou písních BAJONET vzývá Alžbětu Báthory, což je nezadatelné právo kteréhokoliv (metalového) uskupení; to však musí počítat s tím, že se vystavuje riziku obvinění z jisté anachroničnosti. Tomu se vystavuje i v ostatních textech, k jejichž poetice mají nejblíže brněnští ASGARD. Bezmála výhradní textař (a jinak kytarista a jeden ze zpěváků Martin Mareš) se vyžívá v prostředí ušmudlaného středověku a provokativní herese a byť ho čas od časů múzy opouštějí ("…a hnis pod strupem, jenž si strh, vytéká na dlažbu měst…"), především ve skladbě "Welcome to Hell" dokáže ve spolupráci s ostatními členy kapely z textu vykřesat překvapivé hříčky (variace frázování "welcome to hell" a "well, come to hell").

Zejména v druhé polovině více než půlhodinového dema to rytmické sekci kapely solidně šlape, celkovou energičnost desky však naneštěstí sráží zvuková stránka, která nedá vyniknout souhře nástrojů a naopak je spíše vrství jeden na druhý, což ve výsledku způsobuje, že jednotlivé výkony zní poněkud školácky. Skladby jako "Requiem" si přitom vyloženě říkají o jiskřivější produkci, která by zdůraznila proměny hudebních motivů, o které se BAJONET hojně snaží, a jimž dopřává poměrně značnou plochu v každé z písní o průměrné délce přesahující pět minut. Chtít po kapele, která zívá o hnilobě, upalování a slunci, které "zapadá za jaderný mrak", aby působila živěji, je možná scestné, ale co naplat, když se přes skořápku zvoleného žánru snaží na povrch vydrat spoutaná energie. Nástupy kytar dávají očekávat něčemu agresivnějšímu, celková produkce však nechává vyniknout jen základním motivům a učebnicovým zakončením (bubny na konci páté skladby).

Z mimohudebního hlediska je sympatické, že kapela své demo vybavila vtipným a výtvarně jedinečným obalem (byť jsou v něm drobné chyby - dvě varianty názvu první skladby, ve "welcome" se píše jen jedno "l"…) a nezanedbává ani svou propagaci. A ačkoliv internetové stránky nepřekonávají standard jiných regionálních kapel, nenechávají BAJONET nic náhodě a svou tvorbu aktivně nabízí.

S přihlédnutím ke všem výše nastíněným prvkům alba i jeho prezentace působí demo "Na scestí" jako sympatický počin určený pro uši pevně daného segmentu metalového publika. Progresivisty kluci z BAJONETU zřejmě nepřesvědčí, ale při vytrvalé píli se mohou stát rovnocennými partnery českých metalových klasiků v čele s nezdolnými DEBUSTROL. BAJONET sice vyšlápl cestičkou, kterou už před ním procházely stovky jiných kapel, a která navíc už nějakou dobu pozvolna zarůstá, ale zarputilost, s jakou si prosekávají cestu, je sympatická a nástroje, s jejichž pomocí se kapela dere kupředu jsou solidně nabroušeny. Demo je nyní v plné délce ke stažení na webu kapely.

sestava: Martin Mareš - zpěv, kytara, Tomáš Studnička - zpěv, baskytara, Martin Rytych - kytara, Pavel Čekan - bicí
studio: A-zyl
čas: 34:01