29.09.16

06.09.16

06.09.16

MENDEED - This War Will Last Forever

MENDEED - This War Will Last Forever

2006 Rising Records/Nuclear Blast

Skotskou smečku MENDEED jsem poprvé zaregistroval v pražském klubu Matrix, kde 29.10.2006 předskakovali NAPALM DEATH. A tito mladí skotíci mě zaujali nejen tím, že měli ten den suverénně nejlepší zvuk. Zahráli 5 songů a po jejich bezchybném výkonu jsem okamžitě zakoupil jejich CD "This War Will Last Forever", které vyšlo u Nuclear Blast v červenci 2006, a které propagovali i v Praze.

Kapela má na kontě CD: "Ignite the Flames" (2004 - 3 tracky+video), "From Shadows Came Darkness" (2004 - 7 tracků), "Act of Sorrow" (2005 - 3 tracky+video), "Beneath a Burning Sky" (2005 - 3 tracky+video). Tentokrát má CD 12 tracků (+ 2 bonusy v limited edition).

Tato skotská formace popisuje svoji tvorbu jako metal core. V promo materiálu se k nim píše, že MENDEED uspokojí fanoušky stylů metalcore, melodic death, thrash a hardcore. Já bych přidal ještě heavy (kvůli sólům). Měl jsem z tohoto mixu trochu strach, neboť všeho moc škodí, a místo dobře namíchaného hudebního guláše hrozilo naservírování neurčité instantní hmoty. Mé obavy však byly naštěstí liché.

Úvod CD obstaralo super skotské intro, které jako by vypadlo z pera MIKA OLDFIELDA. Osamělý dudák a skotská krajina - po teskném úvodu však nastupují obligatorní výstřely a pod pásy tanků, za nezbytného dohledu vrtulníků, je celá idylka zničena! Prvním slovem CD je "holocaust", a je jasné, že nemohlo následovat nic jiného, než solidní sypačka. V první povýkřikové minutě se dočkáme hned pět změn rytmu, které ale dynamice skladby nijak neuškodí. Potom však přichází na řadu slabší (ale jediná) stránka kapely - čistý zpěv. Jo - zpěv u MENDEED (jak growling, tak čistý zpěv) asi nebude sedět každýmu, ale po několikerém poslechu jsem si na něj zvykl. Následná bublačka a dlouhé heavy solíčko do pasáže jako vystřižené z dílny KINGA DIAMONDA ukazuje naopak nejsilnější stránku kapely. Z výkony a stylu hry kytaristů lze snadno poznat, kdo byl asi jejich vzorem (a že jich nebylo málo).

Absolutorium ale zaslouží především bubeník, který obstará úvod třetího songu, který je pro mě vrcholem alba. Některé pasáže mi těžce připomínají brněnský HAPPY DEATH z dob CD Altering the Technology (1999), včetně tehdejšího stylu bubnování Marthuse (teď CRADLE OF FILTH), takže super. Do této písničky je zamontováno několik dobrých motivů, které by jiné kapele možná stačily na celé CD. Své místo dostal i skvělý refrén s chorálem, a nejen podle následného skandování se jedná o jasný stadiónový hit. Aby toho nebylo málo, následuje další pěkné heavy sólíčko.

Čtvrtá skladba je rovněž přeplněná motivy, tentokrát se čistý zpěv povedl mnohem víc než ve dvojce. Nápady se střídají jak na dobře seřízeném běžícím pásu, na konec skladby se dočkáme i houslí. Náhulová pátá skladba zaujme i speedovým riffem a sólem, taky druhým hlasem ve stylu METALLICY. Šestka s úvodní zasekávačkou s pěkně prošlapávaným dvojšlapákem po chvilce přejde do pasáže á la HELLOWEEN, načež zpomalíme s housličkama. U této skladby se však začíná objevovat určitá motivová přesycenost, a rozhodně by neuškodilo trochu zjednodušit, což platí i o dalších kompozic.

Sedmička kapelu ukazuje z deathmetalové stránky, v pomalé pasáži dostává prostor i basa. V osmé skladbě si skotíci řádně pohráli s rytmem, ale už trošku začínají nudit. V devítce nás překvapí krátkým veselým refrénem a přechodem k volnějšímu, až hardrockovému tempu. Desátá skladba je ve znamení středního rytmu, je prošpikována smyčcema a pěknými heavy sólíčky. Oba zpěvy mi ale opět "trochu" kazí dojem. Poslední dva nebonusové kusy však dojem rychle zlepší. Jedenáctka patří k nejlepším kouskům alba, ve dvanáctce nás chtějí skotíci ještě víc ujistit o své hráčce vybavenosti a k překvapení dodají pomalou pasáž se sborem a smyčci - povedená tečka.

Dva bonusy jsou nadstavbou, která nepřináší žádné překvapení s výjimkou čtyřminutové vložky po závěru druhé skladby v podobě skotské meditační hudby.

Kdybych měl hodnotit pouze instrumentální vyspělost kapely, dostali by 100 %, navíc i naživo ukázali, že fakt umí. Se zpěvem, hlavně čistým, už to tak dobré není. Skotíci disponují množstvím nápadů, kombinují různé styly, ale jak jsem psal na úvod - všeho moc škodí. Odhadnout správnou míru kombinace je určitě pro tuto kapelu jenom otázka času, a vzhledem k věku muzikantů z MENDEED se určitě máme na co těšit i v budoucnosti. Já si jejich další počiny určitě ujít nenechám!

Všem, kteří mají rádi propracovanější, tvrdší a přitom melodickou hudbu, doporučuji navštívit jejich stránky www.mendeed.co.uk, kde si můžou čtyři songy z jejich posledního CD poslechnout - stojí to za to.

sestava: David Proctor - zpěv, Chris Lavery - baskytara, zpěv, Steven Nixon - kytara, Steph Gildea - kytara, Kevin Matthews - bicí
produkce: Mark Daghorn
studio: New Rising Studio, Peldon, Essex