29.09.16

06.09.16

06.09.16

SIRENIA - Nine Destinies and a Downfall

SIRENIA - Nine Destinies and a Downfall

2007 Nuclear Blast

SIRENIA je mix gothic metalu a rocku s prvky black a death metalu. Zvuk je založený na energických bicích, basa je velmi dynamická a jde si svou progresivní cestou vedle melodických elektrických kytar, celé je to doprovázeno atmosférickými klávesami, pronikajícími flétnami a dvanáctistrunnými kytarami. Zpěv je velice rozmanitý, můžeme zde najít growling, křik, šepot, ženský a mužský čistý hlas anebo chorály. Písničky velmi intenzivně a melodicky mění rytmus a jejich textové jádro popisuje život, smrt, lásku, nenávist, stres či globální nemoci." Tak tohle je překlad z oficiálních stránek; to o své skupině píše Morten Verand, skladatel všech písní, kytarista a zpěvák.

Morten Verand je bývalý člen a zakladatel gothic metalové formace TRISTANIA, s kterou měl velký úspěch, avšak po nahrání třetí desky se ve skupině objevily rozdílné názory a Verand z ní odešel a založil si vlastní skupinu. Přizval si k sobě vynikající zpěvačku Moniku Pedersen, dalšího kytaristu a ex-bubeníka ze skupiny TRAIL OF TEARS. Jméno dal skupině podle pověsti o mořských pannách Sirénách, které lákaly námořníky do nebezpečných míst, kde jejich lodě rozbíjely o skaliska.

V úvodní skladbě "The Last Call" nám první tony kláves a kytar přímo vyplouvají na hladinu, doprovázeny slibovanými chorály. Hned poté se nástroje zařadí do velmi chytlavé melodie, která prochází postupně celou skladbou. Píseň je velmi nestálá, když slyšíte svěží a radostný nádech, tak se často stává, že skladba přeskočí do jiné melodie, takže vám z toho chvílemi naskakuje husí kůže. Druhá píseň v ničem nezaostává za tou první, ba naopak refrén je mnohem chytlavější a zpěv zpěvačky střídající se s mužským chorálem zní velice pěkně. V podobném duchu se nese i další píseň, znovu zde slyšíme výborné kytarové party, atmosférické klávesy, rychlé metalové bubny, které zapadají mezi ostatní složky skladeb, snad jediné co mohu těmto písničkám vytknout je na gothic metal dost popový nádech, ale to je asi věc názoru. Teď uděláme tlustou čáru nad prvními třemi skladbami; když se řekne metal, tak se většině posluchačů vybaví pořádný hudební nářez, hodně zkreslené kytary a hluboký mužský hlas. Tak právě tuhle teorii se poměrně dobře povedlo spojit ve čtvrté písničce a s absencí mužského hlasu i v páté. Melodie a tvrdost: takto jednoduše můžeme definovat tyto skladby, dokonce i ve čtvrté písni "Sundown", kdy uslyšíme slibovaný Verandův mur-mur. Škoda jen, že zde na té tvrdosti ještě nepřidali, myslím, že by pak přechody mezi částmi skladby vyzněly mnohem lépe a písničky dostaly efektivnější nádech.

Nyní se znovu nacházíme na rozcestí, a to v tom smyslu, že skladby přestávají být tolik veselé. "The Other Side" nám zkušeně dělá přechod či most k právě těmto třem posledním písním. Už název sám o sobě ("Seven Keys and Nine Doors") nám dává vědět, že asi na chvíli budeme muset sklopit hlavu, zavřít oči a přiznat si, že všechno není tak krásně barevné a skvělé, jak nám to všichni vnucují. Předposlední song už jen navazuje na předešlou myšlenku a za přítomnosti flétny a growlingu to dává najevo. V poslední skladbě už nenajdeme žádný veselý úsek. Píseň je z většiny instrumentální a vzbuzuje představu, jakoby byla obklopena temnou mlhou a žádné tóny nenechala úplně vyznít, máme zde elektrické housle, slibovanou dvanáctistrunnou akustickou kytaru, flétnu, klávesy a hlas oproti minulým písním v celkem v hluboké tónině.

Morten Verand se profiluje jako hudebně nadaný člověk a nápady, které se mu honí v hlavě a následně jsou použity v písních, mi někdy přijdou opravdu pěkné, a tak zůstávám jen závistivě stát, navíc když si uvědomím, že si téměř vše skládá sám. V kompletaci s ostatními nástroji má ale naneštěstí oproti jiným gothic metalovým skupinám ještě malé mezery a chvílemi zní některé skladby prostě podobně jako předcházející. Přesto toto CD stojí za poslechnutí a klidně vám můžu slíbit, že když si ho pustíte, tak to nebude jen jednou.

sestava: Morten Veland - zpěv, kytary, Monika Pedersen - zpěv, Jonathan A Perez - bicí, Björn Landa - kytara
produkce: Terje Refsnes
studio: Jailhouse, Antfarm, Sound Suite