29.09.16

06.09.16

06.09.16

SEPTIC FLESH - Sumerian Daemons

SEPTIC FLESH - Sumerian Daemons

2003 Hammerheart Records

Na nové album téhle Řecké partičky se vždycky těším jak malej kluk na vánoce. Aby taky ne - co album to perla. A to nové to jen potvrzuje. Co bych to tajil - je to pecka, všech 13 skladeb je výborných od začátku do konce. Hned jak jsem si ho donesl domů (tímto děkuji Tomášovi P.) tak jsem ho hodil do CD přehrávače a asi 6x si ho poslechl. Výsledek? Napsání nejen této recenze, ale i profilu SF a to nemluvím o naprosté euforii...

Předchozí album "Revolution DNA" pro mě bylo dost překvapující - bylo prostě o dost jiné než všechna ostatní. Tím rozhodně nechci říci, že by bylo špatné! To v žádném případě, bylo jen jiné než bych od SF čekal. Proto když začaly prosakovat první informace o "SUMERIAN DAEMONS" a já četl na internetu ty klasický kecy: Je to to nejlepší album co jsme natočili, návrat k tvrdosti a symfoničnosti... Je to nejtvrdší, nejrychlejší, nejmelodičtější, nejbombastičtější, nej..nej..nej.. Tak jsem se začal obávat co to vlastně natočí. Obvykle když se něco takového tvrdí není to tak docela pravda - tentokrát to ovšem pravda je! Můžu místopřísežně prohlásit, že všechny ty nej co byly řečeny a napsány jsou naprostá pravda, ač je to možná k neuvěření.

Album rozhodně je nejtvrdší co SF natočili. Srovnatelné je snad jen první "Mystic Places of Dawn". To ale trpí (na rozdíl od novinky) slabším zvukem (přece jen je to prvotina a navíc jí táhne na 9 let). S tvrdostí se snoubí slibovaná rychlost - ano album je zřejmě (přece jen můžu jen odhadovat) nejrychlejší jaké SF nahráli. Melodičnost. Ačkoliv by se mohlo zdát, že předchozí dva aspekty tento třetí vylučují, není tomu tak. Zřejmě to není nejmelodičtější album v diskografii SF, ale po pár posleších mi jistě dáte za pravdu, že melodické rozhodně je. No a nejbombastičtější? Nepočítám-li skladbu "Underworld Act I&II" (na albu A Fallen Temple) pak asi i toto tvrzení platí. Ty další nej by se daly vysvětlit třeba jako: nejlepší zvuk (bez debaty), nejlepší nápady (což je dáno tím, že na albu jsou skvěle skloubena všechna alba předchozí), nejlepší image (alespoň co jsem viděl na internetu, nová fota vypadají fakt skvěle)...atd.

Jak jsem již zmínil, celé CD je výborně vyrovnané. Nehrozí žádné vycpávky ani slabší skladby, proto nemá cenu vyjmenovávat nejlepší písně.

Teď bych se měl zmínit o záporech které nové album přináší... hmmm. Poměrně dlouho jsem nad tím přemýšlel, ale přišel jsem jen na dva: ten první je opětovná změna loga (to nové je nic moc, zastávám názor, že nejlepší logo měli v období "Esoptron" až "A Fallen Temple", ale zase je lepší než logo/nelogo co bylo na "Revolution DNA"). Ten druhý je vcelku slabá obálka (jestli je ovšem na promo verzi její definitivní podoba, ale zřejmě ano), na triko si ji berou, jak píšou v bookletu: legendární bratři Azahoulosové. No nevím, myslím, že Spiros by dokázal odvést minimálně stejnou, ne-li lepší práci... Tyto dvě chybičky mě ovšem nemohou odradit od mého konečného verdiktu. Ten zní:

sestava: Set<'h> - Bass and vocals, Sotiris - Guitars, Chris A. - Guitars, samplers, Akis K. - Drums, George Z. - Keyboards
produkce: Fredrik Nordström a SEPTIC FLESH
studio: Fredman