29.09.16

06.09.16

06.09.16

WALTARI - Release Date

WALTARI - Release Date

2007 Sony/BMG

Jakkoliv hůře se mi hledá cesta k prvním počinům finských klaunů WALTARI, o to vetší exaltaci cítím z desek posledních. Ranou éru skupiny charakterizuje bezmezný hudební entuziasmus, ostentativní chuť šokovat a hlavně křížit rozličné hudební žánry s nosným metalovým podložím s důrazem na inspiraci rockovými mohykány. Když k tomu připočteme avantgardní image členů skupiny, v čele s extravagantním frontmanem Kärtsim, nelze se nedovtípit, že hudebníci hrají především pro vlastní potěšení. Nicméně, hudební talent ve WALTARI třímal od prvopočátků a čekal jen na svoji příležitost, kdy dá adie impertinentnímu dovádění a upřednostní vyzrálý přístup. Takovou pomyslnou tečkou se stalo, nejen v diskografii skupiny, atypické dílo "Yeah! Yeah! Die! Die! A Death Metal Symphony In Deep C" z roku 1996. Velmi ambiciózní počin skupinu katapultoval mezi metalovou extratřídu a doslova nakopal pr*el všem ostatním pokusům o skutečný symfonický metal. Právě následující CD "Space Avenue" se stalo promyšleným kompromisem mezi avantgardní minulostí a seriózní rock/metalovou modernou. Skupina pochopitelně nepopřela své typické "waltariovské" elementy, nicméně se vydala na další novou etapu své existence. Vzdalujíc se od zemitého metalu s tvůrčí svobodou se rozhodla okusit i popovou hitovost a hlavně zapracovala na zvuku a produkci obecně. Tento velice chutný lektvar, vyprofilovaný komerčně úspěšným albem "Radium Round" (1999) WALTARI podávají v konsistentní kvalitě až dodnes.

Významných mezníků se v historii kvinteta událo více a dle mého názoru mezi jeden z nejvýznamnějších patří vydání CD "Release Date". Z této desky sálá tolik energie, že je až s podivem, že ji vytvořila parta čtyřicátníků po více než dvaceti letech působení na tvrděrockové scéně. Krom hitového náboje alba můžeme kvitovat i další skutečnost a to, že se WALTARI za ta léta stali opravdu výtečnými muzikanty. Zřejmě neexistuje meta, jež by nezdolali. Pokud dříve hudební žurnalisté naše Finy častovali pojmy jako avantgardní crossover, dnes bych nesahal daleko k pojmům jako progress či inteligentní pop, též nebudeme ochuceni o ryzí art rock "pinkfloydovského" střihu.

Skladby jako "Night Flight", "The Incarnation Party" v čele s epickou 13-minutovou "Sympathy" patří ke kreativním vrcholům nejen desky, ale též samotné kapely. Dokazují absolutní tvůrčí vyzrálost a současně stojí na typických "waltariovských" synopsích. Nějak tak by možná zněli PINK FLOYD či RUSH kdyby vznikli v devadesátých letech minulého století.

WALTARI byli vždy mistři ve psaní rockových balad, ale žádná se nevyrovná již výše zmiňované art rockové "Sympathy". Tato dech beroucí skladba doslova tahá za srdce. Ovšem nečekejte nějaké prvoplánovité ukojení pubertálních dívčích srdcí, "Sympathy" překypuje mnohovrstvými plochami, na první poslech jen těžko zdolatelnými. Výtečně se projevil cit pro křehké melodie, hlavně ty vzešlé z klaviatury klávesisty Janne Immonena. V jeho hře nelze přeslechnout klasické hudební nadání a taktéž smysl pro "space" klávesy v duchu syntetizátorových mágů 80. let.

Krom progresivních a art rockových tendencí v jiných skladbách skupina též mírně přitvrdila. Kytary znějí příjemně svěže a pořádně metalově řezavě. Taktéž bubeník Ville se nezřídka pořadně opře do kopáků. Skupina svou ryze metalovou minulost nijak nepopírá, ve dvojce "Big Sleep" si Kärtsy i od plic pořádně zařve a v následující "Let's Puke Together" se ve střední pasáži hudebníci téměř až death metalově rozdovádí.

Moji nejoblíbenější hitovkou se stala až poslední "Wish I Could Heal". Tato nesmírně emocionální záležitost překonala i moji srdcovku "Atom Angel" z " Radium Round". A pro trpělivé WALTARI připravili bonus na závěr. Kdo překoná pár minut ticha bude odměněn hopsavou "Spoke Bone", v níž figurují hvězdy world music VÄRTTINÄ.

sestava: Kärtsy Hatakka - zpěv, baskytara, Jariot Lehtinen - kytara, Sami Yli-Sirniö - kytara, Ville Veikko Vehviläinen - bicí, Janne Immonen - klávesy
produkce: Sami Koivisto a Kärtsy Hatakka
studio: Seahorse / Nopsturi