29.09.16

06.09.16

06.09.16

TYPE O NEGATIVE - Dead Again

TYPE O NEGATIVE - Dead Again

2007 SPV/Steamhammer

O mrtvých jen dobře a o TYPE O NEGATIVE ještě lépe. Ovšem brooklynští veteráni rozhodně nejsou znovu mrtví, jak hlásá titul jejich poslední řadovky. Ostatně nevybavuji si, že by někdy skupina měla k smrti blízko (myslím k té umělecké). Již od debutu "Slow, Deep and Hard" z roku 1991 nás tato sebevražedná parta oblažuje samými výtečnými deskami. Tradičně v několikaletém odstupu, pak však výsledek stojí za to a ani letošní majstrštyk "Dead Again" nepatří mezi výjimky. Tradičně v zelenočerném hávu nám nabízí deset depresivních šlágrů a ani tentokrát se vznik tohoto CD neobešel bez různých více či méně nepříjemných událostí, tradičně sužujících leadera Petera Steela. Zdali plně věřit jeho barvitým steskům z psychiatrické léčebny, kdy neměl daleko k sebevraždě (pokolikáté už?) či jeho konverzi ke křesťanství. Nebo se snad jedná o tradiční marketingové slogany, podporující vyšší zisky, tentokrát nového vydavatele SPV? Tak či onak, nic to nemění na faktu, že "Dead Again" opět rozčeřilo hladinu na rockové scéně.

Předem bych chtěl upozornit, že současní TYPE O NEGATIVE již zřejmě neoslní pubertální dívčiny, které si kdysi vylepovali pokoj fotografiemi Petera Steela. Kde tam jsou časy barvitého gothic rocku s puncem líbivosti MTV. A to je dobře, neboť skupina dnes osloví spíše dospělé publikum s vazbami na tradiční rock 70. let. Přesně toto magické fluidum sálá ze skladeb "Dead Again". TYPE O NEGATIVE se nestydí za svoji inspirační studnici a vlivy BLACK SABBATH, zakladatele zádumčivého žánru, jsou slyšitelné více než kdekoliv předtím. Rovněž nelze přeslechnout reminiscence na prvopočátky skupiny, na debut "Slow, Deep and Hard" či ještě dále až k post punkovým CARNIVORE (ti se mimo jiné před nedávnem dočkali alespoň koncertní reinkarnace). Na druhou stranu skupina hráčsky mnohem vyspěla, takže se pouští do komplikovanějších kompozic. Pokud bych měl desku "Dead Again" ohodnotit jedním slovem, zvolil bych výraz nekomerční. Ať chápeme tento pojem jakkoliv, pro mě znamená absolutní tvůrčí svobodu. Ta tam jsou hitovky typu "Christian Woman" či "Love You To Death", místo nich přišly na řadu řádně zatěžkané kompozice jako "Tripping a Blind Man", směřující až k absolutní rigiditě. Na rozdíl od minulosti, klávesy působí poněkud latentním dojmem, oproti upřednostněným kytarám, tvořícím typický valivý sound. Chtělo by se zvolat: "Doom metal jako řemen"! Ano, kdo zná TON jako gotickou ikonu, musí se chtě nechtě smířit s valivou zadoomaností novinky. Ostatně, stačí si vyslechnout lakonicky pojmenovanou tryznu "The Profits of Doom", jednu z nejdepresivnějších kompozic v historii skupiny a je vymalováno. Steele se doslova svíjí ve smrtelné agonii a do toho deklaruje slova o apokalyptické vizi roku 2029, prokládané morálním zamýšlením o "té věci v pravé ruce". Ostatně texty jsou opět kapitola sama pro sebe. Peter si v nich mimo jiné vybíjí své vnitřní démony. Třeba úvodní "Dead Again" působí doslova jako protidrogová agitka.

TYPE O NEGATIVE zvážněli, na první poslech působí poněkud afektovaně (což lze vypozorovat i z promo fotografií kapely). Z hudby a textů se vytratila ona pověstná ironie a erotično, kterou vystřídaly náboženské proklamace. Skupina se začíná poohlížet po jiných ideových a hudebních vlivech. Hudebně směřujíc do rockové historie, ideově pak k moralisticko-teologickým tématům.

Jako celek působí "Dead Again" velmi konzistentním dojmem, konzervativněji, ale o to více překvapivě po opakovaném poslechu. "Dead Again" není jednoduchá deska a už vůbec ne aspirant na první příčky komerčních hitparád. Je to poctivé rockové album s vystříbeným pohledem na svět. Naštěstí opět pořádně "tajpovsky" zelené, ale už ne tak beznadějně černé.

sestava: Peter Steele - zpěv, baskytara, Josh Silver - klávesy, Kenny Hickey - kytara, Johnny Kelly - bicí
produkce: Silver/Stel
studio: System Two, Sty in the sky