06.09.16

06.09.16

DIVE - Songs to Be Afraid Of

DIVE - Songs to Be Afraid Of

2006 vlastní náklad

Smazávání (hudebních) hranic mezi realitou a sny

Přímočarost, která je metalu a tvrdé hudbě obecně tak blízká, se nemusí projevovat jen vnucující se či alespoň zapamatovatelnou rytmikou a úderností. Nalézt ji můžeme i v subtilních písních, jejichž nálada kolísá nahoru a dolů, aby právě souhra (spíše než kontrast) mezi klidnými a burcujícími pasážemi dala vyniknout pohlcující expresivitě. Debutové CD Plzeňáků DIVE je deskou, která neodzbrojí posluchače zažírajícími se melodiemi, ale způsobem, jakým se náznaky hitových melodických linek prolínají s neotřelými a bezmála avantgardními nápady. Přes jedinečnost každé z deseti skladeb prozrazují dílčí pěvecké, hráčské i kompoziční postupy příslušnost k jednotící souhře. Album zní na jedné straně "nedokončeně" - jakoby bylo záznamem nekončícího proudu zkoušek a jam-sessions v jednom jeho momentě - na straně druhé ale slouží jako důkaz mimořádné preciznosti, s níž byly jednotlivé skladby pilovány. "Songs to Be Afraid Of" je deska tak pestrá a nejednoznačná, ale přitom tak mimořádně koherentní, že může vzbuzovat jen jeden konkrétně pojmenovatelný pocit: nadšení.

Úvodní skladba s vtipnou matrixovskou parafrází "No Neo" prozradí, že vedle (jazykového) citu pro na první pohled jednoznačně uchopitelné, ale zároveň i prostor pro vlastní interpretaci ponechávající texty, je pro kapelu příznačná hra kontrastů. Pro DIVE typické přechody mezi klidným a zběsilým zpěvem se rovněž představí hned zkraje desky a ač - zvláště v "No Neo" - mohou evokovat například SYSTEM OF A DOWN, nikdy nepřekročí (ani v tomto ani jiném aspektu) hranici plagiátorství. Míru své vlastní originality DIVE nejpřesvědčivěji prokáží ve skladbě "S.L.O.N." - nejlepší česky zpívané skladbě posledního přinejmenším roku. Ne nadarmo videoklipem (který se spolu s živým klipem k písni "Gaia" nachází na CD jako bonus) doplněná skladba (impulsem k jejímuž složení byly výjevy televizní reality show "VyVolení") během necelých tří minut svého trvání prostřídá náladu indie písně jako z pera KVĚTŮ či BRATRŮ ORFFOVÝCH, momenty hardcorové skočnosti či grindující do země zatloukající pasáže - to vše pod záštitou sjednocující textové lyriky podpořené zpěvem tu vyčítavým, onde pohrdlivým, jinde zase za podpory instrumentace sloní těžkopádnost vyjadřujícím a na závěr šeptajícím a v bezmála nekontrolovaný, ale stále muzikální řev přecházejícím…

Ve fenomenální "Breakfast" vyjádřili DIVE zkušenost velice individuální i značně universální: ranní vstávání. Hudební vystižení ranní rozespalosti a snové omámenosti je se slovy "měl bych prostě vstát" vystřídáno agresivnější notou, která však - stejně jako každý, kdo kdy vstával s budíkem - znovu "usne". Takto to dopadá, když se vnitřní pocity a hnutí duše daří vyjádřit hudbou. Funkce "repeat" zvolená na vašem přehrávači u této skladby je nejlepším receptem, jaký vám mohu dát, máte-li potíže vyhrabat se ráno z lůžka.

Čtvrtá skladba "Stench" potvrdí jedinou jistotu, kterou s touto deskou máte: a sice tu, že každá klidná pasáž dříve nebo později vybuchne. Stupňované kytary připomenou TOOL a především poukáží na instrumentální vyspělost kapely. "Gaia" ukáže něžnější, avšak neméně bolestivou tvář DIVE, které je umožněno jednoznačnější vyjádření v zoufalé "Storm" i metalcorově přímočařejší "Machinegod". Ve "Storm" přechází variabilní zpěv do poloh vyjadřujících vnitřní beznaděj a apelativní "do something now" nemůže být nevyslyšeno. "Machinegod" zase navazuje na dřívější energické skladby, zejména "In-Facted".

S předposlední písní "Teach Me to Dance" se kapela vrací k větší rytmické variabilitě a rovněž zásluhou dosud nejpestřejšího zpěvu přivádí album do nezapomenutelného finále, které obstarává druhá z česky zpívaných písní: kvíliví "Dushi". Jedinečné dětsky strašidelné a dospěle zhypnotizované podání na hranici falešného zpěvu dává opět vyniknout nesmírné rozmanitosti, která dominuje všem písním DIVE. Ty zní - jak jsem již naznačil - jakoby byly výsledkem nikdy nekončícího procesu úprav a doplňování nápadů, který byl v jeden moment zastaven pro záznam nahrávky, ale do budoucna nevylučuje proměnu tvaru.

Většina písní má společný jakýsi rozpor mezi mathcorovou precizností a hardcorovou rozverností, který se projevuje tuhle v přesně sekaném zpěvu, onde v podobě názvů písní ("vytečkovaný" "S.L.O.N." či foneticky modifikovaní "Dushi"). DIVE dokáží složit uchvacující melodie vyvěrající tu z něžné ("Gaia"), tu neklidné ("Teach Me to Dance") pasáže, ale nezříkají se ani mírně "přijazzlé" a avantgardní architektury skladeb ("Storm"). Klidné pasáže nejsou nikdy romanticky chlácholivé a zpravidla znamenají pouze klid před zběsilou erupcí, které se však přes značnou expresivnost daří držet ve vymezených mantinelech. DIVE jsou kapelou hravou i seriózní, zasněnou i prozaickou a především kapelou všechny kontrasty kloubící do obdivuhodně konsistentního celku. "Songs to Be Afraid Of" je podobně jako "The New Black" STRAPPING YOUNG LAD albem nedlouhým, avšak zároveň nápady nabušeným, pestrým a výživným.

Píše-li se o některých formálně vycizelovaných, ale obsahově vyprázdněných dílech, že je v nich obsaženo "všechno a nic", pak o debutu DIVE můžeme říct, že obsahuje všechno. Všechno, co může fanoušek nejen tvrdé hudby neustrnuvší na místě hledat. A to včetně jisté míry nerozhodnosti, která však toto procítěné album ještě korunuje puncem autentičnosti. "Songs to Be Afraid Of" je deskou pro všechny, kteří nepřestávají ve tvrdé hudbě hledat a zejména pro ty, kteří rezignovali na hledání na domácí scéně.

sestava: Da2 - zpěv, No. - kytara, Doc - baskytara, StepiCzekk - bicí
produkce: DIVE
studio: Ex-Avik