29.09.16

06.09.16

06.09.16

THURISAZ - Circadian Rhythm

THURISAZ - Circadian Rhythm

2007 Shiver Records

V dnešní době se mystika či fantasy berou jako otevřená a zcela přirozená témata. Není tajemstvím, že je to i velice výnosný obchod. Elfy, trpaslíky nebo pak trolly, démony, satyry a jim podobné zná dnes každé malé dítě. A nakonec si každý druhý fantasy spisovatel vymýšlí vlastní fantasy runovou či obrazovou abecedu. Ale některé jsou původní, ty, z nichž se vycházelo a jednou z nich je právě třetí runa Thurisaz z germánského futharku prostého. Runa se v pevných rukou jeví jako kladná, ale můžeme se dočíst, že se s ní dají vyvolat démoni podsvětí a celkově chaos.

V roce 2004 vydali belgičtí THURISAZ ve vlastní režii velmi podařené CD "Scent of a Dream". Nyní se kapela ustájila u Shiver Records a pod její hlavičkou vydávají svoje druhé řadové album s názvem "Circadian Rhythm". Toto dílo se trochu vzdaluje death metalu a přidává větší důraz na atmospheric/doomovou část jejich tvorby. Všechny skladby jsou na velké instrumentální úrovni. Depresivní texty zpívané murmurem proplouvají v dynamickém death metalu a doom metalu, atmosférické pasáže pak elegantně dokresluje čistý hlas. Že by se vám zpěv nějak zestereotypnil se bát vůbec nemusíte, časté změny hlasu a také fakt, že za mikrofonem se střídají čtyři z pěti členů THURISAZ, rozehrávají zajímavou hru na dlouhé večery v hádání, kdo se právě chopil mikrofonu. Hru, od níž si můžete ulevit snad jen u instrumentálních písní "Symbols" a "Impending".

Na desce najdete opravdu všechno, ať už kytarové odrhovačky z brutálně temným murmurem ("Switch to Red") či klávesové orgie, bohužel s dost podobnými melodiemi… To je snad jediný neduh nové desky oproti prvnímu dlouhohrajícímu počinu. Všechny nástroje jsou na vysoké úrovni a přivolávají dojem naprosté sehranosti. U některých skupin se často stává, že klávesy zahrajou čtyři akordy v půlce písničky a konec. Toto u THURISAZ neuslyšíme, všechny nástroje tu nesou svůj vzkaz posluchačům po celou dobu písničky.

Každá část skladby zní metalově a chytlavě, dobrý zvuk jen dopomáhá kvalitě nahrávek. Naneštěstí když si vezmeme píseň jako celek, tak vlastně téměř žádnou neprostupuje spojující melodie, která by člověka chytila a nepustila, snad je to dáno údělem doom metalu. Sám si nejsem jistý, ale jedno vím určitě: ve své stáji je skupina nadprůměrným koněm a nenechá žádného posluchače svěsit hlavu a truchlit "co jsi to zase 'proboha' sehnal za cédečko".

sestava: Pepijn de Raeymaecker - bicí, zpěv, Mattias Theuwen - kytara, zpěv, Kobe Canničre - klávesy, zpěv, Lars Vereecke - baskytara, Peter Theuwen - kytara, zpěv
produkce: ---
studio: ---