06.09.16

PAIN OF SALVATION - Scarsick

PAIN OF SALVATION - Scarsick

2007 InsideOut Music

čas: 67:54
styl: progress

Jsou kapely a Kapely. PAIN OF SALVATION v čele s charismatickým multiinstrumentalistou a bezpochyby rockovým mohykánem Danielem Gildenlowem patří mezi absolutní špičku napříč rock/metalovými žánry. Ostatně neznám mnoho kapel vydávajících více než deset let samé albové klenoty. PAIN OF SALVATION vzdorují nejen času, ale hlavně hudebnímu vyčerpání, neboť nápadů mají stále na rozdávání, ba co víc, zjišťuji, že jejich tvorba vykazuje stále razantnější rozkvět invence. Jakoby nestačilo nahrát poctivé písničkové album o ordinérních tématech. To by se Gildenlow cítil umělecky frustrován, proto opět sahá k otázkám více než zásadním a využívá k tomu tu nejbarvitější rock/metalovou paletu.

Po koncepční rockové opeře "Be", jež absorbovala nejzásadnější milníky nejen rockové historie a současně se stala jakousi komplexní filozofickou kontemplací o samotné podstatě bytí, PAIN OF SALVATION na nástupci nazvaném "Scarsick" zvolnili. Konstrukce skladeb však ani tentokrát nezapřou snahu o maximalistické aranže s přesahy do vážné hudby, folku či dokonce diskotékového reje 80. let. nebo vášnivého rytmu flamenga.

Pokud vám "Be" připadalo místy neuchopitelné, na "Scarsick" narazíte na ještě disonantnější postupy. Osobně tomuto jevu říkám hudební svoboda. V titulní dynamické "Scarsick" to skupina rozbalí s takovou vervou, až se vám pořádně zatočí hlava. Gildenlow se s rychlou artikulací v duchu jistého Mikea Pattona snaží vyřvat z nemocí tohoto světa. Jakoby zde nikdo nerespektoval zažité rockové konvence a každý nástroj si hrál to své a do toho se na pozadí přidával gospelový sbor. Říkáte si úplný blázinec a možná budete mít pravdu. Ale funguje to tak dokonale, že ve finále zjistíte, že všechny tóny byly do detailu promyšleny a po každém dalším poslechu vyplynou na povrch z latentní netečnosti další melodie a vyhrávky.

V následující "Spitfall" si nástroje užívají malebnější souhru, nicméně Danielova hektická artikulace opět boří zavedené konvence. A pak vám to při pohledu do bookletu dojde. Na ploše kolem sedmdesáti minut se v rámci rockových skladeb snaží sdělit posluchačům tolik o symptomech moderní společnosti, že spíše připomíná rozvášněného řečníka než rockového zpěváka. To ale nic nemění na skutečnosti, že ve vypjatých refrénech vykouzlí ty nejsubtilnější pěvecké momenty.

PAIN OF SALVATION se nevyhýbají ani extrémům, hlavně co se jisté impertinence textové stránky týče. Tolik slovíček "fuck" jako uslyšíme v "Cribcaged" nemají ve svých skladbách snad ani SEX PISTOLS. Přitom skladba zní jako vystřižená z baptistické mše. A pak tu máme ironickou "America", kdy si za skočného rytmu Daniel bere na paškál nejen George Bushe ml. a jeho invazi do Iráku, ale neopomene nastínit ani současné zkažené křesťanské étosy v kontextu s vývojem atomové bomby (na mysli například vytane výrok Roberta Oppenheimera, že křesťanství je matkou moderní vědy).

Po takto depresivních přemítáních musí rozhodně přijít odreagování. "Disco Queen" je rozhodně výtečný tah. Dokonalá reminiscence diskotékového šílenství přelomu sedmé a osmé dekády. Pro mě osobně nejhitovější skladba CD. Skoro až chilloutová "Kingdom Of Loss" nás zase zanese k večerním pobřežím španělské riviery. Jen vzít sklenku vína a pookřát pohledem na zapadající slunce.

PAIN OF SALVATION opět nahráli velmi dramatické dílo plně zvratů a kontroverzí. Pokud někdo přináší opravdové porce invence do rock/metalového hájemství, jsou to právě tito Švédové. Při pohledu na poslední stranu bookletu, kde je ve filmovém duchu vyvedeno "To be continued...", mě může hřát konejšivý pocit, že toto hudební dobrodružství zdaleka nezažívám naposledy.

sestava: Daniel Gildenlöw - zpěv, kytara, baskytara, Fredrik Hermansson - klávesy, Johan Hallgren - kytara, Johan Langell - bicí
produkce: Daniel Gildenlöw
odkaz: myspace.com/painofsalvation