29.09.16

06.09.16

06.09.16

INSANIA - Rock'n'Freud

INSANIA - Rock'n'Freud

2007 Redblack

Brněnskou kapelu INSANIA, jenž své první krůčky začala pěkně zostra šlapat od konce roku 1987, jsem zaregistroval o mnohem později, ale zejména díky dvěma CD "Trans-mystic anarchy" z roku 2001 a "Out" z roku 2004 jsem potom nevynechal žádnou příležitost spatřit je na vlastní oči. Jejich hudba, INSÁNIÍ tehdy nazývaná crosscore, mě dostala svojí rychlostí, spontánností, svým charakterickým (originálním) stylem a texty, které posluchače donutí nejen k úsměvu, ale zároveň i k přemýšlení a hledání. Po uvedených (a vskutku výborných) CD jsem netrpělivě čekal na další počin. Tím se stalo CD "Rock'n'Freud", které spatřilo světlo/temno světa počátkem tohoto roku, a úspěšně bylo pokřtěno v brněnském klubu Fléda 14. 4. 2007 (viz report), kde kapela kromě dvou skladeb celé CD předvedla naživo.

Nové CD "Rock'n'Freud" je na rozdíl od předchozích počinů celé otextováno česky. Texty INSANIE jsou samostatnou kapitolou. Jsou mystické, temné, tajemné, ironické i pobuřující, nemající na této zeměploše obdoby - prostě texty, které hudbu INSANIE vynáší ještě o pomyslnou příčku výš. A nejinak je tomu i na novém CD. "Freuda" si však fanoušci INSANIE budou pamatovat zejména kvůli novému soundu, který má na svědomí jednak nový člen této astrální hydry - klávesista a mistr samplů Tudy (hraje ještě v kapelách EQUIRHODONT a EBOLA JOY), a jednak obměna části kytarového aparátu Polyho při nahrávání nového CD ve studiu Hacienda, kterou Poly spáchal se samotným Milošem Dodo Doležalem (jak k tomu říká Poly: "My spolu prostě jen zkoušeli různý zesilovače k mé bedně, tenhle z nich vyšel nejlíp, Dodo mi nabídnul, že mi ho půjčí na celé natáčení a později jsme se dohodli, že by měl zájem o ten můj a že mi ho vymění za tenhle"). Pravdou je, že nový zvuk kytary mi nesedí na celých 100% (resp. zatím jsem si na něj příliš nezvykl) - zvuk kytary je teď sice hutnějším a zřejmě pro mnoho lidí modernějším, ale už to není tak výrazný a nosný zvuk jako na dvou předchozích CD, které bych neváhal ocenit známkou nejvyšší (a v některých skladbách jedou astrální svazáci z INSANIE dokonce na 120 %).

Album "Rock'n'Freud" začíná vypalovačkou "Disneyland vyděděnců". Co mě (kromě zvuku kytary) překvapilo, je absence kytary v části slok - Black Drumovy bicí, Klímova basa a Tudyho klávesy však zní výborně (nejen v těchto pasážích). Refrén je jeden z těch, které se vám na dlouho usadí v hlavě, pak jakoby zmizí, aby se v nestřeženém a nečekaném okamžiku znovu objevil: "můj stát je skládka vraků - za módní čtvrtí pitomců - můj plán je konspirací - Disneyland vyděděnců". Úvodní slova "smrt má kouzlo nechtěného" jen potvrzují nechtěnou a vskutku šokující paralelu s nedávnou nejmenovanou vysokoškolskou událostí kdesi ve Virginii. Velice silná a emotivní skladba.

Druhá věc ("A budiž tma"), kterou rovněž nemůžu dostat z hlavy (tentokrát vcelku), naplno dokazuje změnu v soundu Insanie. Zejména melodičtější zpěvová linka a výrazné klávesy, které nejdříve atmosféru podkreslují, aby nakonec vypluly na povrch a objevily se v celé své elektronické nahotě. Nebýt kláves, řekl bych stará dobrá INSANIA - teď musím říci "nová dobrá INSANIA". "Roznětkou noční oblohy je létavice… oheň, příteli, bude moje inkarnace".

Ve třetí skladbě se objevuje bájná postava - Joe, který nekonečně mnoho světelných let proplouvá písněmi INSANIE. A taky netypická, pekelně nakažlivá melodická linka ("hvězda padá, pravil Joe, a není důležitý, co sis přál…") a refrén, který si prostě musíte zpívat s kapelou: "milá…je mrtvá". Čím dál víc však začínám mít pocit, že snad INSANIA směřuje k mainstreamu (což se mi nechce věřit), za což dle mého názoru nemůžou výborné Tudyho klávesy, které jsou hodně slyšet, ale stačilo by někdy u nahrané kytary přidat trochu volume.

"Sin Is In" - při této skladbě si vybavuji jeden ze starších rozhovorů Polyho: "obecně se nám líbí kapely, které hrají tvrdě, ale dokáží vstřebávat spoustu vlivů. V tom byli geniální FAITH NO MORE". Jo - vliv této kapely je ve skladbě pořádně slyšet. Taky si ještě pamatuju, jak za dob dávno minulých Tudy pouštěl ve svém autě furt jenom jednu kapelu (ano, FAITH NO MORE). Nezvyklé riffy kytar v tomto songu (evokující taky sound a styl SUICIDAL TENDENCIES) a vůbec celá netradiční skladba se střídáním vícero motivů ("ze tmy se neplíží nic hezkého…", "Bratříčku, to jsem já….. tma je zas o kus dál") - INSANIA hold umí zabrouzdat i do jiných hubeních vod (a po svém si i trochu zavzpomínat)!

Ad 5) Na scéně se opět objevil Joe ("Joe byl volnomyšlenkář a hlásal volnej styl / A každou černou legraci si rychle oblíbil") a s ním jeden z nejtvrdších a nejlepších songů - prostě tradiční rouhačská Insániovka s jasným sdělením: "My nevěříme v ďábla, ale ďábel věří v nás" a opět těžce návykovým refrénem "Na rukách byla stejně jako na nohách / Naší tajnou vlajkou spoutaná a pro nás byla tu noc jediná / Asi proto, že byla nevinná…".

Ad 6) Úvodní pasáž opět bez kytary - pěkná gotická atmosféra, ve které Poly ukazuje i čistější polohy svého hlasu. Refrén se zvuky zvonů - zřejmě nejkomerčnější věc alba. Nutno však dodat, že v podání Insanie se jedná spíš o útok na komerci, útok mrazivý a temný. Další netypická věcička - ale dost silná a propracovaná ("a tenhle vesmír je jen náš"), kde si Poly pěkně pohrál taky s čistějším zvukem kytary. Tento song je podle mě černý kůň CD - napoprvé jsem ji rychle přeskočil, podruhé snesl jen část, potřetí se skřípáním zubů poslechl celou, no a počtvrté jsem ji už miloval …

Tak to je divočina - "Kakofonie ohně". A já zase lituji, že kytara není víc slyšet. Song vyznívá jako tvrdá elektronika (chvílemi mi to připomíná MINISTRY), překvapí i technickou pasáží s nádechem psycha. Má cenu zase opakovat, že klávesy vytváří skvělou linku?

Skladbu "Noční motýl" jsem i přes několikerý poslech doposud nestrávil... Zajímavá pomalá pasáž se sólem, Polyho melodický zpěv ve výškách a rychlé frázování slov ve spojení se syntezátory a výraznější kytarou, temný a silný text - opravdu těžký studijní materiál.

A jedeme dál. Úvod jak ze staré blackové školy, který střídá rozverný motiv, do kterého se kytara přidá po pár taktech - toď úvod devítky. V okamžiku kdy Poly zpívá "Vše pod Sluncem je rituál", zaplesám nad geniálním hudebním doprovodem - perfektní vrchol písničky! - "Tahle píseň je rituál".

Ad 10) Těžká alterna s motivem jak vystřiženým z FANTOMASE, kde "bubny nám ponurým tlukotem určují směr", s technickým koncem se zvuky hracích automatů - trocha deprese neuškodí.

Naštěstí jedenáctka začíná veselým motivem, aby ke konci ještě zveselila. Nemystický text však vedle ostatních textů působí příliš jednoduše. "Velký NE se nám právě líbí - Kvůli nám je háj plnej lidí / A utýct z něj není kam - Pouze přímo k nám". Jo - kdo si jednou pustí INSANII, pustí si ji znova a znova (přičemž znova a znova objevuje další jemné nuance tohoto astrálního hudebního propletence), tak je fakt v háji, odkud už může utéct zase jenom k INSANII.

A jdeme do finále - dvanáctka ("Kážem vodu pijem krev") s výbornými údernými bicími Black Druma a skvělými klapkami Tudyho (zejména vyhrávka se zvukem klavíru). Trochu mě postrašil text - "dobrá hvězda umírá, chce nás jen ta zlá". Doufám že to není o zlé hvězdě, jež nazýváme mainstream.

Není pochyb - INSANIA stvořila své zvukově nejbarevnější CD s přívlastkem "moderní alternativní hudby" s nádechem gotiky (ach jo - jak já nesnáším škatulky). Nečekané melodické linky, všudy(Tudy)přítomné klávesy, průrazná a výborně čitelná basa, Black Drum ve vynikající formě (to množství přechodů a kontrarytmů!), Poly s novým aparátem a novými riffy a obměňováním zpěvových poloh. Problémem je, že INSANII lze srovnat pouze s INSANIÍ. Album je rozhodně jiné než dvě předchozí CD (tzn. všechna INSANIÍ v tomto miléniu vydaná CD), ale spolu se syrovostí kytary a přidáním výrazných kláves se trochu vytratila ta punková přímost, která mě ve spojení s geniálními texty tak dostala. Ano, je tu INSANIA nová, s novým členem, který sound INSANIE obohatil o další výrazný zvuk - zvuk samplů a syntezátorů. Je to CD plné překvapení - já ho prožil až při čtvrtém, pátém poslechu, ale o to intenzivněji, a zvlášť některé refrény nemůžu vyhnat z hlavy. Říká se, že CD, do kterých posluchač proniká postupně a pořád odkývá napoprvé skryté půvaby skladeb, jsou ta nejlepší. Netroufnu si říct, že "Freud" je lepší než předchozí dvě CD. Je totiž trochu jinde (zvukově a aranžemi), poznamenáno zjevnou touhou po nějaké změně. Pro ortodoxnější a starší fanoušky INSANIE (jako jsem třeba já) bude "Freud" možný trošku obtížněji stravitelné sousto - ale vyplatí se jej pořádně rozžvýkat a teprve poté pozřít a vychutnat! A prozřít - je to INSANIA! Opravdu těžké bylo rozlousknout, kolik procent ze sta toto CD dostane. Stejně jako u songu č. 6 "Tenhle vesmír je jen náš" jsem po počátečních rozpacích pomalu přivykal novému soundu, při dalších posleších už to nebylo tak špatný, no a nakonec už jsem byl v háji a nemohl volit jinou cifru, než tu nejvyšší. Toto CD je totiž plné magie!!!

Myslím si, že kapela si může tuto změnu soundu dovolit a doufám, že tím získá i nějaké nové dušičky do svých anarchomagických hrníčků. Ale taky doufám, že mezigalaktické příšery z Insanie na příštím CD nezajdou ještě mnohem dál. I když…

PS: CD obsahuje videoklip "It's Easy to Fall in Hate" (z CD Out), videoreport z natáčení CD, videozáznam koncertního provedení songů "U.R.Dead" a "Zimní varování".

sestava: Poly- kytara, zpěv, Klíma - baskytara, Black Drum - bicí, Tudy - klávesy
produkce: INSANIA