29.09.16

06.09.16

06.09.16

HEIDEN - Era 2

HEIDEN - Era 2

2007 Blood Fire Death Productions

Rok a pár měsíců uplynulo od vydání desky "Tinne" a keltská kovárna HEIDEN se na nás valí s novým materiálem. Zatímco "Tinne" uzavíralo tvůrčí období nazvané kapelou "přírodní okouzlení", "Erou 2" se, jak už název napovídá, počíná období druhé - "ve vírech poznání."

Ve vírech poznání se ocitla nejen kapela, ale také lidé z německého vydavatelství Blood Fire Death, když se rozhodli vydat českou kapelu. Sice je naše země známa v zahraničí auty, pivem a děvčaty, ale na metalovém poli už je to s exportem horší, nemluvě o žánru, co má v názvu slovíčko black. Proto je jen dobře, že k těm pár kapelám, co vydávají za hranicemi, přibude další, a hudba "czech made" se dostane dále než na pulty tuzemských dister.

Ne nadarmo se album jmenuje "Era 2", ne nadarmo "ve vírech poznání". Vývoj, kterým kapela prošla od desky "Tinne" je spíše malým skokem jak po stránce řemeslné, tak po stránce stylové. V osmi skladbách a čtyřiceti devíti minutách nám HEIDEN představují mnohem vyzrálejší pohled na pohanský metal, než tomu bylo kdy dříve. Opustili tradičnější pojetí a vydali se cestou svižných rockových riffů a rytmů, podepřených sugestivně zadumanou, někdy až mrazivou atmosférou. Nemůžu nevzpomenout ENSLAVED s jejich posledními dvěma alby, které na mě při poslechu "Ery 2" dýchají.

Věcí mě rozhodně sympatickou je srozumitelnost Kverdova vokálu, díky čemuž se kontakt s texty neodbývá pouze při pohledu do bookletu, ale dává posluchači možnost bezprostředně si vychutnat spojení podmanivé hudby a myšlenky, popř. si "zabékat" na koncertech, na kterých HEIDEN už od loňského jara vystupují v čtyřčlenné sestavě, posíleni o baskytaristu Kalanise. Právě jeho uvolněné "vybrnkávání," společně s ambientními mezihrávkami, kterými album vyšperkoval hostující Ex-nihilo (BELLIGERENCE, FRONDESCENT GOUT), dotváří celkový výraz alba, který je sice naléhavý, ale nenásilným způsobem, díky převážně střednímu tempu, neopírajícím se o sypačky, ale spíše o celkovou sehranost všech prvků. Zvuku nemám, co bych vytkl, na české poměry rozhodně nadprůměr.

První tři skladby "Ledárium," "Vina" "Lid severu," jsou posluchačsky nejatraktivnější, přímočařejší než druhá půlka, více zadumaná, ze které u mě jednoznačně vedou skladby "Pod železnými křídly hvězd" a "Každého úděl." Předposlední "Putování noční" je vzhledem k předchozímu trochu nevýrazné. Mimochodem, jako fanda DIMMU BORGIR jsem si všiml, že na úplném konci alba, tj. v posledních třiceti vteřinách "Země slz," je malá třešnička na dortu - kytarový motiv velmi silně připomínající začátek skladby "Arcane Lifeforce Mysteria" z alba "Spiritual Black Dimensions." Že by drobný cover? :-)

Těžko říct, kolik příznivců si HEIDEN najdou mezi skalními black metalisty, kteří si nevšimli, že Fenriz, Varg a Quorthon už jsou svým hudebním odkazem zapsáni ve Valhalle, tím pádem není třeba dělat jejich neustálé předělávky. Na druhou stranu dnes v černém kovu stále častější black'n'roll také nemusí být každému po chuti. Mě tento styl oslovuje svou lehkostí a nenuceností, přičemž kapely jako SATYRICON, ENSLAVED a další dovedou díky svému hudebnímu umu namíchat atmosféru, která je tím, co dělá album trvanlivým.

V českých zemích mají k tomuto nakročeno HEIDEN, které tímto nesrovnávám se zmíněnými veličinami, jen s potěšením konstatuji, že se i u nás hraje něco nového.

sestava: Einskaldir - bicí, zpěv, Kalanis - baskytara, Kverd - zpěv, kytara, Varnag - kytara, host: Ex-nihilo (BELLIGERENCE, FRONDESCENT GOUT) - syntetizér
studio: Shaark