29.09.16

06.09.16

06.09.16

CASTAWAY - Over the Drowning Water

CASTAWAY - Over the Drowning Water

2006 Amay Productions

Debutní CD "Over the Drowning Water" slovenské kapely CASTAWAY patří k těm, které není radno posuzovat hned po prvním poslechu, ale je záhodno pořádně jej dostat pod kůži. Hned napoprvé se vkrádá dojem perfektně muzikantsky odvedené "rutinní" práce, při dalším poslechu si už každý v tomto CD najde to svoje - ať už progresivnější pasáže, výborné kytarové vyhrávky, hravé a přesné bicí, epické chorály, zpěvné refrény atd. Ano - muzikantská zkušenost (kapelu tvoří bývalí členové speedových DEAD POETS SOCIETY, doplnění ex-členy heavy metalové úderky AMALTHEA) spolu s jasným a propracovaným soundem dělá z tohoto počinu výbornou pocitovou záležitost, plnou na první poslech (možná) nezachycených překvapení. Ale pojďme postupně.

Po prologu nám jako kladivo do hlavy zabuší úvodní riffy "The Wanting Seed" - podladěné hutné kytary, čitelná basa, temná atmosféra s postupně gradujícími klávesami, vrstvené hlasy v refrénu (vlastně několika refrénech), motivy střídající se jak na běžícím pásu, ale nijak neničící atmosféru songu, na klávesové sólo navazující kytarové. Marně si vybavuji, kdo hraje podobnou hudbu - CASTAWAY jsou srovnáváni s americkou legendou tohoto žánru SAVATAGE, z našich kapel snad připadá v úvahu MISTY WAYS. Sborový úvod druhé "Sanity Embraces" s pozvolným tempem evokuje komerční metal, ale v další části především zrychlení songu, vynikající bicí s vyhrávkami na činely a velký prostor pro svérázná sóla na kytaru i klávesy spolu s emotivnějším zpěvem řadí oprávněně tuto kapelu zcela do jiné kategorie! "This Integration" ve středním tempu s údernějším riffem a opět podmanivým refrénem dělá ze songu "stadionovku" určenou k rozhýbání krčního obratle. Zvláštní pozornost zaslouží výraznější kytarové sólo a výborné klávesy, tvořící tu správnou atmosféru. U čtvrtého songu s vynikajícím atmosférickým úvodem mi neseděl (naštěstí pouze jednou na tomto CD) zpěv v úvodních pasážích (ale možná to je jen moje daň za snad absolutní sluch). Jinak je to skladba vskutku vynikající, se silnými motivy, super bicími, progresivní pasáží (bicí + klávesy), na kterou navazuje akustická pasáž, následná power pasáž se skvělým sólem - hudební vyzrálost kouká z každé noty.

Pomalá skladba "Castaway" s folkovějšími pasážemi zase vyzdvihuje kapelní cit pro melodii. Dočkáme se i zrychlení, které se sborem mírně evokuje německé BLIND GUARDIAN. Snivá pasáž, kde prim hraje klavír, přechází do další změny, která mi provedením dala vzpomenout na legendární motorkářský song "Born to be Wild".

"A Different Place" se od ostatních songů trochu liší. "Zasekávačky" přes kvákavou pasáž přechází k melodickému refrénu - a posluchač si trochu odpočine od složitějších kompozic. Skladba, která mě dostala absolutně, má pořadové číslo 7 a název "Good-bye to All That". Po počátečním vrstveném kytarovém sólu přijde nádherná akustičtější pasáž s výtečným zpěvem, kterou si v songu vychutnám celkem třikrát. Veselejší refrén přechází v temnější klávesovou pasáž, po níž se opakuje úvodní riff. Pro mě jednoznačný vrchol alba, dokazující hudební cit kapely. Atmosférická "Letters in the Sand" je další oddychovější skladbou, se kterou si možná mohla kapela víc zvukově vyhrát, moc mi nesedí časté změny rytmu a motivů, naopak mě zaujaly pasáže, ve kterých jsou výraznější klávesy, a závěry refrénů, kde mi vícezpěvy hlasově připomínají YES. Poslední "Dividing Lines", pomalá akustičtější skladba, je povedeným závěrem velmi dobré desky. Akustické kytary a opět velmi povedený refrén s dvojzpěvem (s hostující zpěvačkou Dadou Drugdovou) mě téměř donutily zapálit při poslechu tohoto songu svíčky.

Už jsem to sice psal, ale kapela na tomto CD prokázala mimořádný cit pro hudbu. Muzikanti jsou rovněž výborní, a tak ke stoprocentní spokojenosti chybí jen pověstný kousek. Možná bych se nebál víc experimentovat se zvukem, neboť CD je (dle mého názoru) ucelené až moc (zejména doprovodné kytary), snad i víc dotáhnout některé vícezpěvy (a zpěv v songu č. 4), ale v celkovém kontextu jsou to většinou jenom drobnosti. Ortodoxní příznivci tohoto stylu hudby si jistě nějaké to procento k hodnocení přihodí.

Kapela brázdící slovenské metalové vody od počátku roku 2004 si svým debutem nasadila laťku proklatě vysoko a nám tak nezbývá než počkat, co bude dál. A kdo nechce čekat, může se vydat na nějaký koncert CASTAWAY, třeba 19.5.2007 v klubu Kain v Praze. Naštěstí taky Slovensko není tak daleko, zvláště když hudba CASTAWAY dokáže být tak blízká!

sestava: Mayo Petranin - zpěv, Peter Bulik - kytara, Matúš Hanus - kytara, zpěv, Yogi Graus - baskytara, Andrej Kutis - klávesy, zpěv, Janko Kovár - bicí, Hosté: Dada Drugova - zpěv, Milan Tokoly - kytara a perkuse v "Dividing Lines"
produkce: CASTAWAY, Milan Tokoly, Oleg Gál
studio: štúdio "J" (Trnava)
čas: 56:34