29.09.16

06.09.16

06.09.16

DYNAMIC LIGHTS - Shape

DYNAMIC LIGHTS - Shape

2005 DVS Records | Metal Age Records

Už při pohledu na obal CD jsem zpozorněl - bacha, jsou to Italové! Proto jsem uskutečnil řádnou předposlechovou přípravu. Ze stránek kapely jsem se dozvěděl, že kapela vznikla v Pesaru v Itálii v roce 1997 s nejednoduchým přáním - hrát progresivní muziku. V roce 1999 vydali zatím tři muzikanti autorské CD "Barracuda", po doplnění sestavy v témže roce vydali DYNAMIC LIGHTS první oficiální placku s názvem "Night Lights", následovalo EP "Resurrection" (2002) a v roce 2005 účast na holandském festivalu ProgPower Europe, kde stanuli 2. října na pódiu stejně jako např. WOLVERINE, PAGAN'S MIND a PAIN OF SALVATION, na což jsou Italové oprávněně pyšní. Dovolil jsem se kouknout i na náhodně vybrané ohlasy (pro změnu ve francouzštině - ziny Obskure a Metal Universe), v obou byl zmíněn vliv další ikony tohoto žánru - DREAM THEATER.

Pln očekávání jsem nasadil sluchátka a pustil CD. Už úvodní tóny dávají tušit, do jakých hudebních vod se tentokráte ponoříme. Hudba je postavena zejména klávesách - Giovanni Bedetti fakt válí a navíc i zvukově vyčnívá nad zbytkem kapely. Snad i proto je mu dán prostor v klávesové instrumentálce "Density", která plynule přechází v další skladbu "Going to Nowhere", kde je motivové střídání z tohoto CD nejzřetelnější a s vyhrávkami si zařádí nejvíc bubeník. Ano, hudba DYNAMIC LIGHTS je plná různorodých pasáží a zejména klavírních vyhrávek, ale je zároveň i zvukově kompaktním dílem. Ani basák nešetří s pěknými vyhrávkami, bubeníkův styl je srovnatelný s bicmeny výše uvedených kapel, i když v některých kompozicích mi nesedí zvuk virblu. Ta zvuková kompaktnost je ale nejslabší stránkou kapely. Je fakt, že v každé skladbě se najdou potěšitelné i pozoruhodné pasáže, v refrénu prvního songu potěší i hostující zpěvačka, ale celkový dojem již tak dobrý není.

Kapele spíš sluší pomalejší a přímočařejší písničky (třetí "Remembrances" s veselejšími pasážemi a povedeným refrénem), plnou sílu ukazují v instrumentálně vyšperkované a přitom lehce stravitelné šestce "One Thousand Nothing", která pěkně vygraduje v refrénu, po kterém se opět předvedou osamocené klávesy - pro mě je tato skladba vrcholem alba. Celkový zvuk CD je ale na můj vkus příliš "usedlý", až mi to chvílemi připadá, jako by hrála (výborná) barová kapela pro náročnější posluchače, ale nerada by rušila jejich poklidné klábosení u stolů. Uvítal bych zejména výraznější kytaru, která navíc spousty místa přenechává klávesám. Proti výkonům všech muzikantů však nemůžu nic namítat, kapela si škatulku progresivního rocku/metalu zaslouží oprávněně, ale do této hudby nepřináší nic nového (kromě výraznějšího podílu kláves) a zatím jen kráčí ve stínu svých slavnějších souputníků. I tak si ale myslím, že u posluchačů tohoto žánru si svoje místo určitě najde, a to nejen pro svou instrumentální dovednost.

sestava: Marco Poderi - kytary, Raffaele Mariotti - baskytara, Matteo Infante - zpěv, Simone Del Pivo - bicí, Giovanni Bedetti - klávesy, Jamina Jansson - zpěv (host)
produkce: DYNAMIC LIGHTS
studio: Fear Studio