29.09.16

06.09.16

06.09.16

DRAGONSLAYER - Cronos

DRAGONSLAYER - Cronos

2007 Picap

I když název skupiny ve složení se slovíčkem dragon může vyvolávat dojem povrchnosti a inovátorské vyprahlosti, v případě španělských chlapíků DRAGONSLAYER je tomu právě naopak. Nejen, že se u alba "Cronos" částečně střetáváme s pyrenejskou kulturou a to především díky španělsky zpívané lyrické složce, ale hlavně nás tito temperamentní rockeři nechávají nahlédnout do kuchyně jejich sluncem naplněného hudebně kulinářského bytí. DRAGONSLAYER si podle všeho plně uvědomují, že se čas každého z nás nemilosrdně zkracuje a jako symbol ubíhajícího života zvolili pro své novinkové album tikající časoměr.

I když nejsem velkým příznivcem power a speed metalu, musím se při poslechu "Cronos" velice kát, neboť z hudby DRAGONSLAYER sice prýští powermetalové kořeny, ovšem pánové se celkem zdařile vyhýbají tomu, co už před nimi vymysleli ostatní zástupci tohoto žánru a vnáší do své hry různé osvěžující prvky a kejkle. I když se v tomto případě stále jedná o poctivý rock bez všelijakých orchestrálních fůzí a dalších "in" záležitostí, nahrávka působí svěže a vcelku moderně. Kdo nikdy neslyšel zpívajícího "espaňonce", mohl by ho zpěvákův výraz docela vylekat - je pravda, že španělština patří pořád pro našince mezi exotické jazyky, a tak to chce malou výdrž, než člověk překlene jazykovou odchylku od standardní angličtiny. Ten, kdo vydrží, ovšem nebude vůbec zklamán a po pár posleších si už tyto skladby bez španělské fonetiky nedokáže představit. Zpěvák je vůbec na "Cronos" kapitolou sama pro sebe. Nejenže zpívá svým mateřským jazykem, má také charakteristické "angínové" zabarvení hlasu, místy je ovšem slyšet, že se přes nakřáplý hlas nedostane do výškových poloh, do jakých by chtěl, nedotahuje a sem tam to ze sebe tlačí násilím, seč to jen jde. Na tom však vůbec nesejde, celkově totiž působí temperamentně a především emotivně.

Co mě ale na "Cronos" dostává do kolen nejvíce, je úchvatná kytarová práce obou kytaristů, pánů Jordi Forastera a Francisco Ángela, jejichž promakané party málokdy zabřednou do žánrového stereotypu, jeden druhého vzájemně doplňují, ale především se neomezují pouze na tradiční vycpávková akordová kila. Stejně jako v jejich národním sportu, čili fotbale, platí, že Španělé se nejlépe cítí jako sóloví hráči, což deklarují energická leč procítěná sóla. Svoji romantickou duši nám DRAGONSLAYER odhalují v baladické "Luna de Liberta", kde jsem také poznal nejsilnější stránku jejich tvorby, a to smysl pro postupné vygradování, což se přiznám je pro mě vzácný okamžik a mnozí jejich kolegové vehementně si držící své komerčnější postavení, by si mohli klidně ke kapele přijít pro radu. Perlou alba "Cronos" se potom stává cover od legendárních švédských Roxette "Sleeping in My Car", kde je perfektně vyzdvihnut celkový náboj této písně.

Musím se přiznat, že i když jsem měl zezačátku k DRAGONSLAYER mírnou nedůvěru, deska "Cronos" mě doslova chytla za srdce a částečně mi do něho vlila kapku naděje, že se v dnešním powermetalovém kolotoči dají udělat věci, které nezapadají do zaběhnutého rámce a dokáží se odklonit od "předepsaných" šablon, zavedených pravidel, jenž mnohdy nedávají moc prostoru pro osobitou invenci a svým podbízivým nádechem zabíjí růst a vývoj tohoto směru.

sestava: Sergio Márquez - zpěv, Francisco Ángel - kytara, Jordi Foraster - kytara, Ferran Cardona - baskytara, Raül Cabedo - bicí
čas: 48:08
země původu: Španělsko