29.09.16

06.09.16

06.09.16

GREEDY INVALID - Dancing Little Flames

GREEDY INVALID - Dancing Little Flames

2007 Redblack/AnimalFarm

"Tančící plamínky," - symbol nikdy neutuchajícího života - tak takto by se dal vyložit význam názvu alba, který pro svůj nový opus vybrala příborská formace Greedy Invalid a tím jako by chtěla posluchačstvu naznačit, že ke své hudbě přistupuje stále se stejným zapálením a se stejnou vášní, jako tomu bylo doposud. Je pravda, že skupina z malých plamínků přerostla v jeden velký sálající požár, který by dal zabrat nejednomu zkušenému hasičskému sboru. Greedy Invalid tady natočili materiál, který oplývá invencí, osobitým pojetím, samozřejmě s určitými srovnatelnými vlivy, zato s charakteristickým výrazem. Prostě "Dancing little Flames" má svůj ksicht, podle kterého jde deska rozeznat na dlouhé míle a zanechává po sobě výraznou žhavou stopu vulkanického původu. A to ještě musím připomenout, že se bavíme o české skupině, kdy nemůžeme říct, že obecně tento poznávací fakt bývá mezi českými skupinami pravidlem. Greedy Invalid ovšem tvoří jednu z výjimek, což je bezpochyby velice potěšující.

Pokud si člověk pustí desku poprvé, hned pozná, že se na ní míchá s magickým nápojem, složeným z vícero hudebních vlivů. Až goticky znějící intro "Triumph of the soul" na začátku vystřídá vzápětí až nekompromisně metalová "Melt Away." Málokomu v této skladbě asi unikne výraz zpěváka, který má hlubší zabarvení hlasu, díky čemuž se dostává do situace, kdy bude přirovnáván třeba ke zpěvákovi H.I.M nebo démonicky pějícímu Fernando Ribeirovi z portugalských Moonspell. Zpěvák Storm dokáže svým frázováním celkem dobře vyznačit ten pravý okamžik a tím skladby dosahují své nadpřirozené síly. Výborná práce je ve skladbách odvedená klávesáckou čarokněžnicí Catherine, jež svými mysteriózními prsty staví klávesovou hru do základní pozice, bez které se hudba Greedy Invalid nikam nepohne. A aby toho nebylo málo, Catherine se dokáže také pořádně rozparádit, upustit od podkladových akordů a vystřihnout parádní klávesové sólo, stejně jako tomu je ve skladbě "Dancing little flames" . Přiznám se, že pomalu začínám cítit ke klávesám sličné Catherine až pekelně hříšné sympatie. Svižná "Dancing Little Flames" patří mezi kousky hbitějšího zaměření, její kompozice nenechá nikoho ani na moment zabřednout do melancholických myšlenek a tvoří jeden ze záchytných bodů celého alba. Opět ty fantazijní jemné klávesy v pozadí, hrající nosnou melodii, zatímco nabroušené kytary nekompromisně řežou a drancujou. Nemůžu se nezastavit u rytmické části, kterou vede údernice Merci, a i když jsou její bící mírně stažené oproti ostatním nástrojům, přesto jde poznat, že se jedná o zkušenou bubenickou osobnost, která hraje to, co se od ní očekává. Celkem by mě zajímalo, jak si ostatní členové poradili s otázkou emancipace ve skupině, když takové dva charakteristické a emotivní nástroje ovládají něžnější polovičky (metalového) světa:o)

Vrátil bych se ještě na moment k již probíranému zpěvu, se kterým bych já osobně trochu více zaexperimentoval, a to po zvukové stránce, přidal efekty, hally, echo, delay, znásobil stopy, aby to vše dostalo ještě více temnější a zahalenější nádech. Netvrdím, že by těchto úprav zpěv při práci ve studiu nedoznal, ale pořád mi přijde hodně naturální, ovšem podotýkám, že zato originální. Další malou výtku bych měl k logu skupiny. Těžko rozluštitelné názvy kapel bych přenechal spíše extrémnějším odnožím žánru, jinak obal super, zvládnutý na jedničku.

sestava: Storm - zpěv, Marek - kytary, Smrk - kytary, Kurt - basa, Merci - bicí, Catherine - klávesy
produkce: GREEDY INVALID a George 13
studio: GM Studio