29.09.16

06.09.16

06.09.16

V.A.R. - Za pět minut po smrti

V.A.R. - Za pět minut po smrti

2007 1K Records

Skupina V.A.R. (Vratislavický alkoholický rachot) vznikla v roce 1987 a začínala především na zábavách v domovském Liberci a jeho okolí. V nezměněné sestavě dodnes brouzdá vody českého metalu s nálepkou "alcoholic thrash metal band", přičemž sama kapela svoji tvorbu charakterizuje jako tvrdý bigbeat-metal, ovšem spíše než podle nějakého stylového zařazení se řídí citem a náladou. Do mé paměti se V.A.R. nesmazatelně vryli skladbou "Proti vizím", která vyšla na kompilaci Ultrametal v roce 1990, a poté i na desce "Personal Destruction" v roce 1992. Text "zbav se těch vizí, co tvoji duši ničí, sám se postav a hledej, světlo v mrtvých očích" prostě nezapomenu nikdy. Poté jsem však ztratil kapelu z dohledu, i když recenze na jejich desky byly dobré a V.A.R. byla hodnoceni jako "lepší průměr". Proto jsem uvítal možnost zrecenzovat jejich poslední CD "Za pět minut po smrti". CD obsahuje kromě osmi skladeb i čtyřskladbové výroční vinylové EP "Fifteen Years Fast Like Bikila" a další bonus z roku 2003.

První skladba předznamenává atmosféru celé desky - střední tempo, pořádný chraplák zpěváka, hutné i ostré kytary, občas se vynořující klávesy. Zajímavě je udělaná baskytara, a i díky mihotavým sólům mi to atmosférou chvílemi připomíná BATHORY. Při srovnání se zvukem smeček z českých metalových luhů a hájů bych použil asi přirovnání "thrashovější" TÖRR. Deska je plná překvapení, které bych od thrashových alkoholiků vskutku nečekal, např. tamburína v prvním songu, výraznější klávesy (zejména v pátém kusu "Nenasytnej pes"), ale hlavně texty. V nejsilnějším songu (třetí "Sudety") do sebe zapadla všechna ozubená kolečka - úvodní klávesy, do kterých se v pravou chvíli přidá nabroušená kytara, nekomplikovaný leč geniální sound, excelentní (jestli se to tak o "chrapláku" dá říct) zpěv a pocitový text o odsunu Sudeťáků. Žádné moralizování, žádné přepisy faktů, ale jen konstatování pocitů: "Hej Mutter zahoď klíč, tyhlety dveře už neodemknem", "Blýská se na časy, který už nepřijdou, po kapsách jen fotek pár a láhev s kořalkou". To vše spolu s drsně přímočarým pochodovým rytmem působí mrazení v zádech - tak ucelenou píseň jsem dlouho neslyšel! V songu "Za pět minut po smrti" se dočkávám i svižnějšího tempa včetně pro V.A.R. charakteristických "sypaček", v páté skladbě je pěkně naservírován chytlavý text "Dělej, líbej, jsem nenasytnej pes", za zmínku stojí určitě i texty "Oči v podzemí" ("Znáš každej skrytej kout, jseš můj kanibal Vrah, já zpívám song o klubku zmijí, k náloži už hoří knot") a "Pedofil čas" ("pedofil čas maso krájí") - podle mě je v textech V.A.R. ve srovnání s obdobnými českými thrash smečkami na pomyslném textařském piedestalu. V osmé skladbě "Hurikán Ruda(á)" se kapela specificky připravuje na poslední soud (a zazní sólo hostujícího Doda). Dle mého soudu má kapela na takovéto myšlenky ještě spoustu času, a lze si jen přát, ať jim to hraní vydrží alespoň dalších dvacet let.

Jako bonus nás V.A.R. podaroval pěti staršími songy přezpívanými do angličtiny: pěkně šlapavý song "Like Bikila", rytmicky proměnlivý "Split but Capable", emotivnější "Requiem" a "A Few Words", a jako extra bonus netradiční chorálová píseň "Dancing on the Edge", ukazující V.A.R. nejen z thrashové stránky.

"Když jsme na sklonku osmdesátých let skupinu zakládali, ani ve snu by nás nenapadlo, že spolu vydržíme tak dlouho. Je pravda, že jsme před časem uvažovali o ukončení činnosti. Naši fanoušci s tím však nesouhlasili," přiznal v jednom z rozhovorů bubeník V.A.R. Jan Janota. "Teď jsme rádi, že jsme je poslechli. Čím jsme starší, tím víc nás hudba baví." Já k tomu můžu jen dodat, že stopy některých oldschoolových českých kapel se hold stále vyplatí sledovat.

sestava: Pavel "Berun" Berger - zpěv, Jiří "Vyčka" Vyčítal - baskytara, Martin "Šupy" Šmejc - kytara, Jan "Šnek" Brtko - kytara, Jan "Jenny" Janota - bicí
produkce: Miloš "Dodo" Doležal
studio: Hacienda