06.09.16

06.09.16

ROOT - Daemon Viam Invenient

ROOT - Daemon Viam Invenient

2007 Shindy

Démon lepší člověka

Nevyhubitelný brněnský kořen se necelý rok po zdařilém mini-CD "Casilda", nedávném dvoj-DVD "Deep in Root" a čtyři roky po předchozí řadovce "Madness of the Graves" vrací na scénu, aniž by jí dal pro svou činorodost odpočinout. Návrat v podobě alba "Daemon Viam Invenient" se odehrává pod hesly "koncepční deska", "přitvrzení" a "první řadové album po odchodu masterminda Blackieho".

Tradičně výhradní autor textů Big Boss, toliko jedna z mála nezaměnitelných osobností tuzemského metalu, dal tentokrát svým osobním démonům všeobjímající rozměr a napsal příběh o zkaženém lidstvu nehodném světa, jež jim byl svěřen démony. Příběh je to alegorický i rozpoznatelně se vyjadřující k realitě a vycházející ze životní zkušenosti i něčeho, co bychom mohli nazvat poetickou inspirací. O jeho zhudebnění se takřka rovnou měrou podělili všichni členové kapely (s výjimkou bubeníka Evila) a výsledkem je dílo pro jednoho pestré, pro druhého rozhárané, v němž se střídají procítěné baladické pasáže s neurvale agresivními skladbami s kadencí střepinového granátu, jejichž předzvěstí byly některé kompozice na "Madness of the Graves" i skladba "Human", která od "Casildy" doznala podstatných změn.

Obal desky stvořený novým výhradním malířem kapely Romanem Kýbusem byl sice technickým nedopatřením zbaven zamýšlených odstínů, přesto ho lze řadit do tuzemské i mezinárodní extratřídy. O to více mrzí podoba bookletu, v němž se perou nesourodá písma, a který vyvrací tvrzení, že v jednoduchosti je síla. Ne vždy. Tak či onak, booklet nabízí texty skladeb (kapitol) rozšířené o dovyprávěné pasáže, které tematicky provazují sousedící kompozice.

Prolog "Black Dove & White Raven" přichází s jednoduchým, takřka opileckým nápěvem, který poprvé prezentuje negativní vidění lidského pokolení (provokativní variace "černá holubice - bílý havran"), a vrací se o necelých padesát minut později, aby desku uzavřel. "Human" je přímou, ale členitou písní s výkyvy nikoliv kvalitativními. A na rozdíl od některých jiných kompozic se zde zpěv nese na hudebních vlnách, zatímco jindy si můžete všimnout, že hudební doprovod je na texty naroubován snad až příliš násilně (týká se to třeba skladby "Awakening"). Nikoliv poprvé si také všimneme toho, že píseň vrcholí dlouhou zpěvuprostou pasáží dávající vyniknout instrumentálnímu mistrovství současných členů ROOT, ale především vytvářející jedinečnou tvář daných písní (podobnou strukturu mají i "Immortals (Tears of Stone)" či "Sonata of the Chosen Ones").

Majestátní balada "She" jakoby do světa všehoschopných démonů přišla z hájemství EQUIRHODONTova. Oslavný i pokorný text (bohyni lze vidět ve dne i noci, rybnících i skalách, slyšet v listoví i větru, řekách i mořích) vyzdvihává mimořádně přímě, ale i poeticky ženský element univerza. Na nejpřímočařejší nářez "Who're They" nikoliv nadarmo navazuje kapitola o probuzení "posledního, který ovládá tajné formule" a píseň "Awakening". Ta je stejně jako finální "We Shall Never Surrender" typickou bigbossovskou skladbou, jež stojí na jednom stěžejním motivu prokazujícím, že autorova síla není v kompoziční komplexnosti, ale síle nápadu. Navíc není obtížné všimnout si, že svůdnost Big Bosse - skladatele leží více v baladických písních než agresivních kompozicích v duchu těch z jeho individualistické sólovky "Belial's Wind". Ozvuky tradičního rukopisu rozpoznáme i ve finále skladby "What Will Be Next", jež podobně jako "...Before I Leave!" ("Black Seal") či "The Monolith of Demons II." ("Equirhodont Grandoise Magus") využívá vrývajícího se opakování závěrečné věty. Kusy jako "Awakening", jehož vrcholem je novorozenecky spontánní výkřik "I was born!!", či "We Shall Never Surrender" podtrhují fakt, že nová deska je nejobtížněji přístupným a nejvíce ambivalentním albem ROOT od "Hell Symphony" (1991).

"Strange Beauty of Fright" nabízí vedle pěveckého partu Zuzany Lípové (DYING PASSION, kteří v zhruba ve stejné době vydávají své doposud nejlepší CD "Relief") i srozumitelný, trefný a pietním tónem deklamovaný text o přitažlivosti pocitu strachu. Big Bossův variabilní hlas se na albu pouští do prozatím nevětšího počtu emocionálních zákoutí a pracuje stejně instinktivně, jak instinktivně putuje jeho ruka při tradičním předkoncertním líčení. Za videoklipovou byla právem zvolena již zmíněná "Sonata of the Chosen Ones", skladba s vytříbenou rytmikou, jíž "pochodový" klip vtipně využil. Skladba zároveň předznamenává vyvrcholení příběhu kompozičně obstaraného Big Bossem a Igorem, jehož zádumčivě rozvolněná a podobně pietně jako "Strange Beauty.." nazpívaná "Hope Dies at Last" je opakem SOLFERNUSovsky našlápnuté "And They Are Silent". "A Good Affair Turned Up" oslavuje zrození ve zkáze a Big Boss ve zlomyslném šklebu káže své poselství: "nemůžete mít vše, co chcete", lidská chásko!

Celkovou přístupnost alba znesnadňují neharmonické a temné party v duchu "The Last Gate" (CD "Madness of the Graves") či outra alba "The Book", které možná pro mnohé zastíní melodické pasáže desky. Procítění "Daemon Viam Invenient" se také bude do značné míry odvíjet od prožití příběhu - a to zase souvisí se světonázorem konkrétního posluchače. Na nové desce jakoby se teprve formoval rukopis nové sestavy ROOT, jejíž složení dává tušit boření dalších tvůrčích bariér. "Daemon Viam Invenient" je rozpoznatelným pokračovatelem "Madness of the Graves", deskou, na níž nadpozemsky brutální kakofonie střídají snové písně. Na "Daemon Viam Invenient" ROOT dokonali návrat z majestátních vrcholků hymnických alb "The Book" a "Black Seal" do špinavých, ale neméně podmanivých podzemí. Album zní více jako záznam momentálního rozpoložení kapely, než pečlivě připravované a přepracovávané dílo. Což mu sice ubírá na kompaktnosti, rozhodně však ne na působivosti.

sestava: Jiří "BigBoss" Valter - zpěv, zvukové efekty, Marek "Ashok" Šmerda - kytary, Alesh "Poison" Jedonek - kytara, Igor "Igorr" Hubík - baskytara, kytara, doprovodný zpěv, René "Evil" Kostelňák - bicí, host: Zuzana Lípová - zpěv
produkce: Ashok & BigBoss
studio: Shaark
čas: 49:08