06.09.16

DREAM THEATER - Systematic Chaos

DREAM THEATER - Systematic Chaos

2007 Roadrunner Records

čas: 78:46
styl: progressive metal

Pamatuji si ten zážitek jako by se udál včera. Někdy v šestnácti letech jsem navštívil staršího bratrance a společně jsme poslouchali CD na jeho hi-fi věži. Do té doby jsem znal hlavně mainstreamovou hudbu z komerčních zdrojů a on mi tehdy pustil americkou skupinu DREAM THEATER (toho času poměrně neznámý kvintet). Konkrétně jejich v té době aktuální počin "Awake". První ušní průplach ve mě zanechal poměrně rozporuplné pocity, nicméně pak "To" přišlo a společně s bratrancem jsme dosáhli jasného konsenzu. DREAM THEATER se pro nás stali hudební vášní, srdcovou záležitostí. Tato událost navždy změnila mé nazírání na hudbu jako takovou. Ačkoliv jsem později hltal jedno metalové CD za druhým, první místo mé pomyslné hitparády vždy patřilo divadlu snů. Miluji skupiny, které za léta působení neztratí nic ze svého elánu, a jejichž studnice hudebních nápadů nevysychá. Deváté album DREAM THEATER "Systematic Chaos" bude pro všechny staré fanoušky kapely nesmírnou satisfakcí. Po rozporuplném předchozím počinu "Octavarium", na němž se skupina vydala na scestí přímočařejšího rock/metalového mainstreamu, můžeme opět zvolat "Bravo, DT!".

"Systematic Chaos" se vrací ke kořenům, k samotné esenci DREAM THEATER. "Awakeovským" úvodem recenze jsem chtěl rovněž naznačit, že právě k této desce skupina v současné době nejvíce inklinuje. Nutno však zdůraznit, že DREAM THEATER rovněž dostáli svému žánrovému cejchu "progressive metal". Po zvukové stránce pak CD přímo navazuje na nejmetalovější počin skupiny "Train Of Thought".

Mnohý milovník progresivního metalu si před vydáním řadové desky DREAM THEATER klade stále ty samé otázky. Změní se zvuk desky? Jak svůj vokál zvládne James LaBrie? Bude to ještě progress? Pokusím se na tato ožehavá témata reagovat. Ihned po prvních tónech úvodního devítiminutového megalitu "In the Presence of Enemies Pt. 1" pochopíte, proč se deska jmenuje "systematický chaos". Pryč jsou relaxační úvody ("Scenes From a Memory Metropolis Part II"), DREAM THEATER tentokrát míří přímo k meritu věci. Kompozici vévodí opravdu šťavnaté riffy a zběsilé Rudessovo piáno; Portnoy přidává jeden přechod za druhým. Opravdový progresivní rej jako ze staré školy počátku 90. let. Ani Petrucci nešetří klenutými sóly, při jejichž poslechu se neubráníte příjemnému mrazení v zádech. V globálu se DREAM THEATER navrátili k epickému pojetí kompozic. Ačkoliv jeden hudební motiv stíhá další, deska působí příjemně koherentně. LaBrieho zpěv se po minulých lapsech dostal do výtečné formy (nebo dobře zapracoval vokální software), bravurně pracuje s gradací a v refrénech doslova exceluje. Lze konstatovat, že jeho výkon budí po letech opět respekt.

"Forsaken" nás nechá vydechnout po velmi dramatické úvodní části desky, Rudess stále častěji sahá ke zvuku piána, nicméně na pozadí kouzlí spektakulární symfonické aranže, až na mysl vyvstane majestátnost kolegů SYMPHONY X. I v rámci tak aristokratického žánru jako je progressive metal se dá realizovat určitá hudební evoluce. Důkazem je třetí kompozice "Constant Motion" a především následující "The Dark Eternal Night", v níž LaBriemu sekunduje Petrucci a Portnoy se spokojuje s melodickým vokálem. Pokud od alba "Falling Into Infinity" skupina koketovala s přímočařejším moderním vyzněním, v současnosti DREAM THEATER naopak míří proti proudu času až k elementární podstatě metalové hudby (první evoluční procesy jsme zaregistrovali na "Train of Thought"). Činí tak způsobem, aby se nezpronevěřili léty vybudované fazóně a současně nebyli nařčeni z parazitování na předchůdcích tvrděkovového žánru. Někteří mohou obvinit DREAM THEATER z plagiátorství thrashové legendy METALLICA (osobně však slyším spíše vlivy epigonů žánru MESHUGGAH), nicméně realita se jeví mnohem rafinovanější. Pro DREAM THEATER bylo poctou oživit thrashové postupy zapomenuté hluboko v 80. letech. Tedy v době, kdy se ještě pod štítem MAJESTY kvintet vydal vstříc hudebnímu dobrodružství.

DREAM THEATER vždy vynikali v subtilnějších gradujících skladbách. Nerad bych použil slovo baladách, neboť tyto kompozice primárně neslouží jako klišovité odlehčení desky (tak typické například pro heavy metal), ale svým gradujícím rytmem vyvolávají u kontemplativního posluchače až introspektivní tendence. A právě psychedelický opus "Repentance" aspiruje na jeden z nejlepších. Na mysli vytane průsmyk hudebního času, v němž se zakladatelé art rockového žánru (RUSH, PINK FLOYD, KING CRIMSON) střetnou tváří v tvář moderním epigonům (AYREON, PORCUPINE TREE, MARILLION). Zřejmě neexistují mety, jež by DREAM THEATER nezdolali.

Navzdory naléhavému textu nezapře "Prophets of War" hitové ambice. Petrucciho heavy kytara doslova uvádí posluchače v blažené nadšení. Zároveň vás svým entuziasmem dokonale vzpruží. Do temných labyrintů mysli vábí "The Ministry of Lost Souls". Rudess v plné míře představí svůj bohatý klávesový rejstřík až skupinu podezíráme, že v pozadí hraje skutečný symfonický orchestr. Klidnější první půle opusu se prásknutím biče přetaví v nespoutaný jamming. Nebyli by to DREAM THEATER, aby jak se patří nevyužili kapacitu nosiče. Závěr kolekce uzavírá druhý díl "In The Presence of Enemies". V této skladbě exceluje především LaBrie.

DREAM THEATER nalezli druhou mízu a svým opusem "Systematic Chaos" jasně vyřkli, kdo že to vládne progress metalu. CD navíc vychází v limitované edici (s jiným titulním coverem) obsahující bonusové DVD skrývající videoreport z natáčení a jako třešničku na dortu mix alba v 5.1 surroundovém zvuku. Žně započaly, tak si již užívejme.

sestava: James LaBrie - zpěv, John Petrucci - kytara, Mike Portnoy - bicí, Jordan Rudess - klávesy, John Myung - baskytara
produkce: John Petrucci a Mike Portnoy
1. In the Presence of Enemies Pt.1