29.09.16

06.09.16

06.09.16

THE SQUIRM - Symbol of Outburst

THE SQUIRM - Symbol of Outburst

2007 vlastní náklad

Udělat v dnešní době vlastní experimentální desku a to dokonce v podobě one-man projektu není po technická stránce v podstatě velký problém. Pokud pak autor dokáže svoje hudební představy, talent a nadání zesumírovat tak, aby všechno vypadalo navenek kompaktně, nápaditě a neotřele jako tomu je v případě studiového projektu THE SQUIRM, může to být i motivací pro další nadšence a hudebníky dokázat světu své schopnosti a porovnat je v souboji s konkurencí stejně, jako to již nějakou dobu dělá ostravský multiinstrumentalista Aleš "Alesh A.D." Dostál, který po posledním albu "Yeterday's Present" přišel s novinkovým kotoučem jménem "Symbol of Outburst".

Alesh si na desce pohrává s temnou, řekl bych až nesmrtelnou atmosférou, psychedelické pasáže se mísí s tvrdě rockovými riffy, jako by byly odrazem tvorby metalového šílence MARILYNA MANSONA v kombinaci s divokými fenomény THE PRODIGY a celé dohromady to zní jako originální hudební ztvárnění k hororové filmové předloze. Desku vnímám i jako takový malý rockově-ambientní opus, jemuž vévodí moderní zvuky, elektronické smyčky a dokreslující zpěv. Alesh si zahrává s elektronikou jako s nevybuchlým dynamitem, snaží se navázat spojení s moderním digitálním světem a popravdě, docela se mu to daří, i když některé zvuky jsou už za ta léta, co se v hudbě objevují a používají, mírně provařené.

Po úvodní spíše hypnotizační "Overture" následuje druhá "Liquid Religion", která se stala Aleshovým horkým favoritem, jelikož na ni byl natočen videoklip, přiložený na CD jako menší bonus. Jedná se o razantní odpichovou záležitost, takové světlé místo celého alba, kde Alesh kromě zpěvu s emotivním prožitkem ve stylu ANATHEMY dráždí posluchačovy sluchové vjemy přímým kytarovým drásáním. "Hotel of Seclusion" nás zase pro změnu provede v pohodovějším a poklidném duchu hotelem osamělosti a naprosté izolace, kde se svět okolo vás skládá pouze holých zdí a vašeho vlastní já a kde Alesh utápí své emoce v ponurém rozjímání nad osudem všedních dnů. Skladba má velice specifický náboj a ke konci pozorný posluchač objeví mírně skryté kytarové sólo, připomínající hlasy vábících Sirén. Po těžce industriálním začátku "The Day Will Die and the Night Will Too", které zní trochu jako pekelně volající intro rootanovské "The Festival of Destruction", se tato kompozice přesune do velmi charismatického refrénu a s přesvědčivým pěveckým výrazem tvoří nejsilnější moment písně. Leader Alesh třímá pevně v rukou otěže, pomocí nichž v titulní písni "Symbol of Outburst" krotí své elektronické mašinky, na kterých je skladba vystavená až v morbidně monotónním duchu. Hudba zde má tendence neustále dozrávat k vrcholu, který ale ne a ne přijít, což mírně připomíná tantrickou nauku o nekonečné milostné rozkoši, muzice ovšem ubírá na prožitku.

Co mě na desce "Symbol of Outburst" hodně baví jsou zpěvy, které působí barvitě a je zřetelné, že si s nimi Alesh dal pečlivou práci, aby zněly tak, jak zní. Studiová práce se tedy jeví u zpěvů jako velice precizní. Fantasticky zapadají do celkového ladění a přibarvují už tolik podmanivou atmosféru desky.

THE SQUIRM je moderní záležitost využívající hojně zvukových vymožeností a digitální techniky, zároveň ale nezabředá jenom do industriálních sekvencí, nýbrž se snaží rozvést vyčnívající atmosféru různými směry a je jenom na posluchači, jestli bude novinku "Symbol of Outburst" považovat za typický elektro projekt s rockovými prvky nebo rockový kmen s postranními elektro buňkami dodávajícími hudbě život a sílu. Velká škoda jen, že už se na desku nevešlo více věcí, a i když už má THE SQUIRM na svém kontě nějakou tu vydanou dlouhohrající placku, musím "Symbol of Outburst" brát jako demo. Třeba nám tím chce Alesh naznačit, že se s THE SQUIRM můžeme těšit nových začátků a prožitků.

sestava: Aleš "Alesh A.D." Dostál - vše
produkce: Aleš "Alesh A.D." Dostál
studio: A.D. Sound studio