29.09.16

06.09.16

06.09.16

SARISSA - Masters of Sins

SARISSA - Masters of Sins

2004 Black Lotus

Původně heavy metalová SARISSA vznikla v roce 1985 v Soluni, což je druhé největší město Řecka ležící v jeho severní části u pobřeží Egejského moře. Žije zde přes milion obyvatel. A já si rozhodně jednoho z nich budu pamatovat. Vynikajícího muzikanta, jehož jméno je Jim Selalmazidis, a který stvořitelem kapely SARISSA, v níž nahrál všechny hudební party s výjimkou bicích (které precizně obsloužil další špičkový muzikant, Bill Kanakis) a zpěvu (Nick Iglezios). Kapela, která prý psala historii řecké metalové scény, vydala jen demo bez názvu v roce 1987, pak CD "Sarissa" v roce 1994 a po menší (desetileté) pauze recenzované CD "Masters of Sins", na kterém pracovali celých dvanáct měsíců! A věřte, že na celkovém soundu je to poznat.

Už od počátečních tónů je jasné, co "Masters of Sins" nabízí: výbornou kytaru, symfonické vsuvky, výborného bubeníka, dobrého zpěváka s velkým hlasovým rozsahem, průzračný zvuk, díky kterému si můžeme vychutnat umění všech zúčastněných muzikantů. Není to hudba, která chytne hned po prvním poslechu, je složitější na vstřebávání (alespoň pro mě). Dle profilu na promo CD: klasický epic metal kombinovaný se symfonickými progresivními elementy. Já bych k tomu přidal přívlastek "s prvky starého dobrého power metalu" se špetkou progresivního rocku. Až při třetím a dalším poslechu mě hudba těchto řeckých mohykánů zasáhla, ale o to silněji. Proč zasáhla? SARISSA je totiž dlouhé obouruční řecké kopí, na jednom konci s hrotem (jak jinak, že) a na druhém konci se závažím, které používala jízda makedonské armády již několik století před našim letopočtem (chcete-li, tak před Kristem). Délka kopí je udávána na 5,4 m, jiné dobové zdroje uvádí, že bylo kopí dlouhé 6,3 m a že původně dosahovalo délky 7,2 m. Ještě jsem se dočetl, že Thessalská jízda bojovala ve formaci tvaru kosočtverce… A k odkazu makedonské armády se kapela SARISSA hrdě hlásí.

Co se hudby týče, pak mě při prvním poslechu zaujalo jen mistrovství zúčastněných muzikantů. Po delším "ladění" na obdobnou hudební vlnu se mi podařilo proniknout k podstatě prezentované hudby, a musím uznat, že pokud posluchač dá této hudbě svůj čas, bude náležitě odměněn.

Nemyslím, že bych mohl vyzdvihnout jenom jednu skladbu, neboť v každé z deseti kompozic si posluchač najde ten "svůj" riff či překvapivý moment (např. v osmé "Deathdance" kousek řeckého folklóru). V každé skladbě však můžeme vychutnávat hudební vyzrálost a hráčské umění multiinstrumentalisty Jima Selalmazidise (kromě kytarových sól dostává velký prostor i basová kytara, kterou ovládá rovněž skvěle) a výtečné bicí Billa Kanakise (a to prošlapávání dvojšlapáku!), navíc i syntezátorové vsuvky jako vystřižené z dílny black metalového tepce. Z adeptů na nejlepší skladbu bych uvedl druhou "To the Powers of Nature (I Swear)" s rozverným úvodem a následnými "zasekávačkami", přecházející v old school power metal, přímočařejší čtvrtou "Masters of Sins" a pozvolnější sedmou "Starvation". Samostatnou kapitolou je poslední "Hypocrisy Crusade", zcela odlišná věc, ve které SARRISA řádně přitvrdí a celá skladba "smrdí" black metalem, ve kterém si rychlý bubeník říká o místo v nějaké extrémnější smečce.

Kapela je připodobňována k SYMPHONY X (ti mě připadají přímočařejší, s výraznějším podílem kláves), a mohla by prý zaujmout fanoušky FATES WARNING (s těmi SARISSA odehrála i nějaké koncerty) a DREAM THEATER (u těchto králů progressu bych byl s paralelami trochu opatrnější). Já bych je přirovnal spíše ke skvělým (ale bohužel již nehrajícím) Norům CONCEPTION.

Faktem je, že SARISSA vytvořila zvukově a instrumentálně výborné CD, založené na muzikantských zkušenostech. Vychází z heavy a power metalu, kombinujíc prvky z jiných odnoží žánru, což ji činí kapelou v této oblasti metalu zajímavější a trochu "jinou".

sestava: Jim A.D. Selalmazidis - kytary, baskytara, doprovodný zpěv, klávesy, programování, Nick Iglezos - zpěv, Bill Kanakis - bicí
produkce: SARISSA
studio: Marathon Studio, Mastering Studio Athens