OPETH

ISIS - In the Absence of Truth

ISIS - In the Absence of Truth

2006 Ipecac Recordings

čas: 64:49
styl: post-metal

V případě bostonských rodáků ISIS (v současnosti se zabydleli v Los Angeles), kteří svou strhující hudební kariéru započali roku 1997, se může zdát jakékoliv stylové zařazení pořádným rébusem. Někdo tento kvintet označuje jako post hardcore, pro jeho výbušnou atmosféru či využívání charakteristických syrových vokálů, jiní zase sahají po poměrně nových termínech rock/metalového hájemství, jako atmospheric sludge, drone či post/avantgarde doom a to díky hutným, vlekoucím se skladbám se skličující gradací, avšak s absencí očistné katarze. Přesto ve výsledku nezní ISIS depresivně ani romanticky zasněně, jako v případě doom metalových náladotvůrců. I když hudební žurnalisté často před rockový žánr, jenž podle jejich mínění ISIS produkují, vkládají obligátní předponu post- (po), z čistě subjektivního hlediska ISIS můžeme považovat za elementární rock metalovou esenci.

Na čtvrtém počinu "In the Absence of Truth" ISIS jejich hudební směr dostal jasnější kontury, nicméně stále se pohybujeme na poli nonkonformní hudby. A ačkoliv tento americký kvintet nebyl první, kdo zabořil ruce do písku nekonečných pláží na okraji post metalového moře (vzpomeňme např. na experimentátory NEUROSIS), jehož vlny působí tak nepředvídatelně, lze konstatovat, že právě ISIS se stali katalyzátorem tohoto žánru, jenž dokonale konsolidovali. Vlny už nebičují pobřežní skaliska v chaotickém přílivu, ale v přesně promyšlených intervalech a intenzitě. To však neznamená, že by "In the Absence of Truth" patřilo mezi předvídatelné počiny. Přestože se zdá hudba na první poslech poměrně přímočará či repetitivní, po odborném přezkoumání se před vnímavým posluchačem utvoří velmi spletitá pavučina motivů a hudebních invencí. Pro trpělivého posluchače ISIS přichystali dar ve formě až odzbrojujícího zklidnění či vnitřního prozření. ISIS rozhodně není hudba pro masy, právě naopak, k pochopení jejich hudebního modelu či k dosáhnutí určité hudební nirvány je bezpodmínečná participace posluchače. Rovněž doporučuji zvolit příhodnou dobu a prostředí k poslechu, pak se ISIS ukáží v plné zbroji a nakonec se jejich tvorba může jevit jako naopak intenzivně progresivní s přesahy do abstraktní avantgardy.

K dosažení kýženého meditativního stavu ISIS využívají sofistikované rockové postupy, především bych upozornil na rozličné kytarové syntetizátory a efekty. Taktéž bicí znějí zajímavě naturálně. Přiznám se, že ze začátku jsem si na jejich zvuk musel navyknout a nyní mi naopak tradičně nazvučené bicí připadají tak nějak klišovité.

Na CD "In the Absence of Truth" se mi líbí, že se na něm stále něco děje, hudba s každým poslechem mění svou tvář. Avšak zcela nejvíce oceňuji, že tradiční rockové nástroje znějí nekonvenčně, originálně, jedním slovem řečeno progresivně. Podobné frenetické pocity jsem kdysi zažíval při poslechu posledních dvou CD norských post doometalistů IN THE WOODS... Jakkoliv se mi jejich psychdelické pojetí metalového žánru jevilo jako nepřekonatelné, tak při poslechu "In the Absence of Truth" musím konstatovat, že ISIS zdolali ještě větší kus cesty. Kdo hovoří, že metalová studnice vysychá, tak jen stojí před špatnou studnou.

Nutno podotknout, že studiová technika zase o nějaký ten kus pokročila. A hlavně, spolek nepatří mezi nějaké troškaře, což je zjevné při pohledu na jejich nástrojový arzenál. Pokud někdo dokonale ovládá své hudební nástroje, jsou to právě ISIS.

Pokud jste došli až sem a jste z recenze poněkud rozpačití, že nepřinesla komplexnější rozbor samotného CD, věřte, že jsem se snažil maximálně vnést do jejího obsahu více denního světla. Nutno však podotknout, že ISIS jsou ztělesněním atmosférické hudby, dokonalá pocitová záležitost hraničící až se zenovou psychedelií, čišící z ambientních ploch, podpořených šamanskými názvuky bicích unisono s katarzujícími čistými kytarami. A protože každý člověk vnímá atmosféru individuálně, snažil jsem se v rámci zachování určité objektivity (i když ISIS devalvují význam tohoto slova) na esencialitu CD "In the Absence of Truth" spíše poukázat, než ji akademicky definovat.

sestava: Aaron Turner - kytara, zpěv, Jeff Caxide - baskytara, Michael Gallagher - kytara, Aaron Harris - bicí, Bryant Clifford Meyer - elektronika, kytara
produkce: Matt Bayles a ISIS
1. Wrists of Kings