29.09.16

06.09.16

06.09.16

DARK TRANQUILLITY - Fiction

DARK TRANQUILLITY - Fiction

2007 Century Media

Po posledních, spíše rutinně odvedených albech moderní historie skupiny, přicházejí švédští melodici s novinkou "Fiction" a hned při prvních posleších lze konstatovat, že album kvalitativně vybočuje ze zajetých kolejí. Sice stylově i zvukově přímo navazuje na poslední dva počiny "Damage Done" a "Character", nicméně lze konstatovat, že DARK TRANQUILLITY objevili novou mízu.

Sice nejsem vyloženě nespokojen se žádným albem kapely, ale s výbušností prvních CD se novodobá tvorba doposud nedala rovnat. Dokonce i vyumělkovaný a až příliš vyfrézovaný zvuk spíše nudil než evokoval atmosféru onoho pověstného göteborgského metalu. Na "Fiction" lze zaregistrovat díky posunu směrem k technickému metalu tendenci přiblížit se nejslavnějšímu období skupiny, tedy deskám "Skydancer " a především "The Gallery". Samozřejmě se nejedná o doslovnou reminiscenci, neboť v počátcích skupina zněla mnohem syrověji s přesahy do black metalu, ovšem i tak můžeme zaregistrovat jisté společné elementy. Riffy znějí o poznání záživněji, do popředí se též hrnou klávesy. Na "Fiction" téměř sekundují kytarám a minimálně nechybí ve většině vypjatých pasáží. Ve skladbě "Terminus (Where Death Is Most Alive)" dokonce získávají až nečekaný diskotékový náboj. Myslím, že tímto směrem by se klidně mohla tvorba spolku více ubírat a rozhodně by se jednalo o životabudící lék proti doposud až přespříliš tradicionalistickému soundu.

Svérázněji působí i bicí aparatura. Skočná "Blind At Heart" asi nejvíce připomene staré dobré časy. V "Misery's Crown" dokonce Mikael zapěje melodickým vokálem a ihned na mysl vytane zřejmě nejexperimentálnější dílo "Projector". Osobně Mikaelův melodický zpěv kvituji a škoda, že jeho masivnější nasazení se událo jen na výše zmiňované desce. A jako třešnička na dortu se jeví závěr kolekce "The Mundane And The Magic". Po mnoha letech na albu opět hostuje osoba něžného pohlaví. Tentokrát jí není nikdo jiný než Nell Sigland (ano, ta samá dívčina, nad kterou jsem se rozplýval v recenzi na CD "Storm" od THEATRE OF TRAGEDY, jinak též pěje v THE CREST) .

S "Fiction" si skupina napravila svou poněkud zkostatnělou reputaci. Je vidět, že sextet naštěstí nic ze svého tmářského umění nezapomněl a ještě dokáže vyprodukovat melodický death metal na úrovni. Škoda jen, že svůj potenciál nevyužila naplno, neboť i z tohoto alba je cítit určitý kalkul. Možná by neškodilo vydávat desky ve větších intervalech, což by se asi naopak nelíbilo jejich chlebodárci Century Media.

sestava: Mikael Stanne - zpěv, Niklas Sundin - kytara, Martin Henriksson - kytara, Martin Brändström - klávesy, Michael Nicklasson - baskytara, Anders Jivarp - bicí
produkce: DARK TRANQUILLITY a Tue Madsen
studio: Studio Fredman a Rogue Music