06.09.16

06.09.16

THE PROPHECY - Revelations

THE PROPHECY - Revelations

2007 No Face Records

Optimisticky vybarvené podzimní listí

Nejen příznivci zádumčivých metalových odnoží, kteří se vyžívají v ponurých přírodních impresích a drásavých textech o zničující a nenaplněné lásce, by měli zbystřit pozornost. Z doom metalového undergroundu totiž do výšin stoupá britská kapela, která se zprvu opírala z jedné strany o emocionální vypjatost ANATHEMY a ze strany druhé o vláčnou rytmiku MY DYING BRIDE (zaniklý label BlackDoom s MDB spjatý vydal debut THE PROPHECY "Ashes", bubeník John Bennett u MDB dokonce hostoval). Na druhém CD "Revelations" však potřeba výše zmíněných opor ustoupila a emocionální Britové se postavili na vlastní nohy. Své vzory si však od těla neodstrčili úplně, a tudíž můžete brát zmíněná srovnání (doplněná třeba o jméno MOURNING BELOVETH, které doprovázeli na turné) jako pádné doporučení, proč THE PROPHECY věnovat pozornost.

Říkají si o ni už průměrnou délkou skladeb těsně pod deseti minutami, které však dokáží smysluplně naplnit, když se nespokojují s jedním nosným motivem a s gustem proměňují melodiku písně, aniž by však motivy předcházející natrvalo opouštěli. V titulní skladbě i kompozici "Rivers" se najde místo pro progresivní kytarové sólo, v pestřejších úsecích se kapela zavděčí fanouškům OPETH, v pasážích nejméně utěšených přichází se zajímavou variací funeral doomu jakoby střihnutého epickým rozletem. Instrumentálně je album nesmírně hutné a sugestivní, problém má kapela snad jen se zakončováním písní, které jakoby chtěla budovat dále, ale byla svázána rozsahem desky.

Přestože THE PROPHECY pracují s tradiční doomovou obrazotvorností a lyrikou ("Tvé slzy padají jako podzimní listí", "Toužím po někom, kdo by byl mou kotvou v tomto životě"), nejsou zejména v první půli desky jejich písně bezmezně depresivní. A to zejména za předpokladu, že jste ochotni přistoupit na to, že optimismus může pramenit i z vidiny opuštění utrápeného pozemského žití ("Stojí život, který vedeš, za tu bolest?"), a že slzy nejsou výrazem zkázy, ale osvobození. Pro poetiku kapely je příznačný verš ze závěrečné skladby "Broken": "Kdybys umřela, alespoň bych býval mohl truchlit". Zatímco první polovina alba je mírně prosvětlená, zbylá část už může sloužit jako obligátní kulisa nastalého zmaru. Zpěvák Matt Lawson se noří hlouběji do nitra emocionálního vyprahnutí, v několika vokálních polohách (melodický zpěv - relativně srozumitelný growling) se vyzpívává z pocitu zmatení, východiskem z něhož je jeví zejména nalezení "té pravé" ženy. Ty jsou v lyrice THE PROPHECY takřka zbožšťovány. Výsledkem zmíněných dvou poloh desky je pocit podobný tomu, který zažíváte po procitnutí ze snu, v němž zemřel někdo blízký. Není vám zrovna do skoku, ale jde to.

"Revelations" je v zásadě tradiční doomová deska, která má jasný potenciál uspokojit a zasáhnout zavilé fanoušky žánru. V uších posluchačů méně vymezených však získá na kreditu zejména díky pasážím, v nichž kapela opouští žánrovou ustrnulost a s naprostou lehkostí rýsuje písně bez svazujících žánrových šablon. Druhé album kapely vzbuzuje respekt, uspokojení i očekávání, zda se jim ve slibně nastoupené cestě podaří pokračovat.

sestava: Matt Lawson - zpěv, Greg O’Shea - kytary, John Bennett - bicí, Gav Parkinson - baskytara, Katie Colbrook - klávesy, housle
produkce: Alan Smith
studio: Performance Studios