29.09.16

06.09.16

06.09.16

KRUCIPÜSK - Ahoj!

KRUCIPÜSK - Ahoj!

2007 vlastní náklad

Již šesté řadové CD vypustili do prodejního kolotoče a hlavně do oběhu naší šedé kůry mozkové liberečtí KRUCIPÜSK. Nové album s názvem "Ahoj!" lyricky proplouvá díky zajímavým, téměř filozofickým textům s odérem námořnické kořalky a slané vody. Kapela prozkoumala zapomenutý vrak a na povrch pro nás vynesla jen to nejlepší z nalezených pokladů. Škoda, že u vytváření a prozrazování podhlubinných melodií kapela nestrávila více času a nepřiplula s větším nákladem něž je čtyřiatřicetiminutová hrací doba.

První antipolitickou skladbu "HüMNüS" provází celkově moderní zvukové a basové uspokojení, které mimochodem nezmizí ani po zbytek playlistu. "Chcem Krále a ne Vaška! Šaška!" Do vzpurnějšího oceánu připlujeme hned s další skladbou kopírující název řadovky. Potěší chvilková kytarová vložka, nikoliv nepodobná filmové hudbě z kultovních francouzských krimikomedií Fantomas. Po hudební stránce je CD hutné a promyšlené, nikde nenajdete prázdná místa či opačně přeplácané úseky. "Vzduch, voda se ztrácí, kde není symbióza, jde zkáza!" Třetí skladba zakotví tak rychle, že kotva nestačí pořádně zapadnout do pobřežního písku a hned se znovu zvedá zpět. U této ani ne dvouminutové skladby mi přijdou texty nejvíce podobné předešlým počinům. "Vem si! Na na na na, dej si! Na na na na, vem si! Na na na na, dej si!, Já jsem váš dealer!" Pomalu, přesto s razancí buldozeru, se do nás sune skladba "Myhovado". Můžeme zde slyšet zpěvákův hlasový rozsah i v zmíněné šnečí rychlosti zajímavé nové pojetí metalcoru. "Doufám, doufám, že nás cosi pohladí, Doufám..."

Vrcholným zážitkem se pak pro mě stala pátá píseň "Morski Pas". Harmonie a vsuvková sóla vedoucí ke změně melodie dokreslují měkčí variantu zpěvákova hlasu. "Já měl jsem strach, že zlato na miskách vah, srdce mý převáží." Díky další skladbě můžeme nakouknout do zákulisí nahrávání písničky "Hola hou". Písně plné okolních zvuků přímořské krajiny. Živá je zde basová kytara, zpěv a realistický muší let, který končí velmi tragicky a smutně. "Hola hou, A nebudu dráždit hada bosonohou, Hola hou." Další píseň zaměřená proti vládnoucí zaoceánské politické garnituře nese jméno "Yessus na na ftu". Je znovu nasazeno rychlejší tempo a loď se elegantně žene mořskou bouří. "Budhista, muslim i žid, otvíraj náruč bez problémů, ví jak je má ohromit, násilí není jeho gró." Z chvilkového zklidnění a vysvitnutí slunce se můžeme těšit u filozofického počinu "Proč?". "Proč lidskou rasu, neosloví vyšší druh, Proč rozum věšíme na kříže." K funkovějším partiím skupina sáhla u předposlední stopy "Sjetej". Hudební stránka má osvěžující účinek po lyrické stránce, mě nijak neoslovila. "Větru a dešti, poroučet by chtěl, Kaskadér!, Sjetej... Kaskadér! ...je asi sjetej." Brouzdači hlubokých vod odplouvají s akustickou kytarou v ruce a s námořnickými slovy na rtech. S pokřikem a stejnojmennou skladnou "Éo Éo!" naše výprava končí. "Když dojde proviant, A břehy jsou ty tam, Námořník hlavu neztrácí, Správnej námořník doufá."

Díky své komerční nálepce je KRUCIPÜSK velmi často u ortodoxních přívrženců metalu odsuzován, avšak toto dílo opět potvrzuje, že místo na výsluní má skupina zasloužené. Skvěle strukturované nástroje, strohé texty, přesto myšlenkově použitelné a hlavně ani chvíli nenudící. Jedinou rýhu na nablyštěném těle škuneru tak vidím v menším množství hudby na albu.

sestava: Tomáš Hajíček - zpěv, Jarmut Gabriel - kytara, zpěv, Milan Cimře - baskytara, zpěv, Vojta Douda - bicí
produkce: Milan Cimře a KRUCIPÜSK
studio: Sono Records