29.09.16

06.09.16

06.09.16

GLITTERTIND - Landkjenning

GLITTERTIND - Landkjenning

2009 Napalm Records

Dvojice Torbjorn Sandvik a Geirmund Simonsen, které na albu "Landkjenning" doplňují pouze hosté na smyčce a flétnu, nám představují norský folk téměř ve své neskonale půvabné nahotě. Hlas pana Sandvika, vrstvený a doplněný ve sborech jeho kolegou, zejména ve třech úvodních komornějších kompozicích, okořeněných jen špetkou folk metalu, uklidňuje i hladí, ale hlavně nás vede po stezkách norské historie a kultury (samozřejmě v norštině). Vrchol přichází s nádherným refrénem druhé skladby "Nordafjells", doplněném velmi vkusně a decentně smyčci, následně je skladba gradována i žesťovými nástroji. Poklidná akustičtější (a nádherně melodická) "Varden i brann" je pro změnu protkaná skvělou flétnou a díky jejímu folkovějšímu soundu vynikají jednotlivé nástroje, zahrané s muzikantskou lehkostí. Takový úvod by zahřál u srdce i nejednoho příznivce severského folku, který by jinak k nějakému zprzněnému metalu ani nepřičichl.

Následující čtyři skladby jsou z úplně jiného ranku. "Gar min eigen veg" obsahuje pasáže jak vystřižené z nějaké velmi veselé pohádky, a stejně jako šestá a sedmá píseň mi svojí rozverností a použitím zbustřené kytary trochu připomíná popěvky legendárních německých punkerů DIE TOTEN HOSEN. Po opětovném poslechu bych se zejména skladbu "Jeg snorer min sekk" i přes zakomponování melodické flétničky nebál zařadit do ranku punk rocku.

Závěrečné kusy naopak oplývají tesknou atmosférou. Osmá píseň "Mot myrke vetteren", kde kromě procítěného hlasu zní pouze kytara a varhany, více než jako folk zní jako z kategorie vážné hudby. Následná hymnická "Brede seil over Nordsjo gar" je upravenou skladbou, která byla napsána i otextována v polovině 19. století a pojednává o námořní bitvě u Svolderu, ve které padl významný norský král Olav Tryggvason (v mládí se účastnil mnoha vikingských výprav především do Ruska, časem získal vládu a přijal křesťanství, založil i město Trondheim). Pro zajímavost: v bitvě, kterou svedl Olav proti přesile Dánů, Švédů a zástupců dynastie staronorských vladařů, bojoval s jedenácti válečnými loděmi (všechny byly potopeny) proti sedmdesátce lodí nepřátel, a v bitvě šlo především o rozšíření křesťanství ve Skandinávii. Poslední dvouminutová instrumentální skladba je opět baladická, zahraná pouze na smyčce a varhany, a tentokráte se jedná o norský tradicionál z konce 17. století.

Protože je někdy hudba GLITTERTIND označována za viking folk metal, dovolil bych si před tímto zavádějícím označením varovat. Opravdu se nejedná především o bojovné či hospodské dvouakordové skladby (nic proti nim nemám, také mají své kouzlo), ale o lyrický a výpravný, více či méně "přitvrzený" folk (o zefektované kytary, o razantní bicí). Album "Landkjenning" rozhodně není pro vyznavače siláckých gest a příznivce jednolitých skladeb a alb, ale spíše pro ty, kteří chtějí naslouchat příběhům a přijímat je takové, jaké opravdu jsou. Stejně jako hudba GLITTERTIND - je zasněná, pramenící z čistoty pocitů, plná úcty a respektu k předkům i norské historii, také veselá a nespoutaná, ale i smutná. Jsem moc rád, že i takováto alba vznikají.

sestava: Torbjorn Sandvik - zpěv, kytary, Geirmund Simonsen - bicí, baskytara, harmonika, varhany, zpěv, programming, kytara
produkce: GLITTERTIND
studio: Snowflake Studio