14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

MALEVOLENT CREATION - Eternal / In Cold Blood / The Fine Art of Murder / Manifestation

2008 Metal Mind Productions

Slunná Florida byla vždy líhní kvalitních deathmetalových kapel. V době, kdy byl tento styl na vrcholu a nadšenci brali CD-půjčovny útokem, objevili se na scéně i MALEVOLENT CREATION. V záplavě smrtí páchnoucích hord to bylo v první chvíli jen další z nepřeberného množství jmen, ale dodnes se pamatuji, jak mne jejich debut "The Ten Commandments" (1991) uchvátil.

V období plodnosti ze sebe pětice, ne zcela netknutá personálními změnami, vychrlila další dvě alba – "Retribution" (1992) a "Stillborn" (1993) – než došlo na dvouletou pauzu, která nastala hlavně proto, že kapelu postihla první krize. Po druhém albu chytil kytarista Rob Barrett lano od CANNIBAL CORPSE a po třetím odešel zpěvák Brett Hoffmann a bubeník Alex Marquez. Na trio Phil Fasciana, John Rubin a Jason Blachowicz zredukovaní MALEVOLENT CREATION povolali do studia Davea Culrosse – který se s výjimkou alb "In Cold Blood" a "The Will to Kill" stal jejich stálým bubeníkem – a nahráli album "Eternal" (1995). To přineslo určité změny, z nichž nejvýraznější byl zpěv, neboť basák Jason (nařval i následné album "In Cold Blood") má oproti thrashově nakřáplému Brettovu štěkotu hlasivky ponořené více do brutálních, typicky deathových hloubek.

Páté album "In Cold Blood" (1997) bylo po personální stránce už jen dvoučlenným torzem původní sestavy – nosné duo Fasciana-Blachowicz doplnil nový kytarista John Paul Soars a výborný bubeník Derek Roddy (HATE ETERNAL, ex-INTERNECINE). Album bylo svižnější, agresivnější a brutálnější než kterékoli předchozí. Rok nato přichází další změna sestavy, která má tentokrát charakter personální smršti. Především odchází jeden ze dvou posledních zakládajících členů – Jason Blachowicz – a rozjíždí vlastní kapelu DIVINE EMPIRE. Phil Fasciana zůstává sám, neboť zbytek poslední sestavy byli jen nájemní hráči. K nemalému překvapení se do MALEVOLENT CREATION vracejí hned tři ztracení synové: původní zpěvák Brett Hoffmann, kytarista Rob Barrett a bubeník Dave Culross. Post basáka zaceluje Gordon Simms, který je na posledním albu "Doomsday X" (2007) vystřídán navrátivším se Jasonem Blachowiczem.

Následné album ve staronové sestavě "The Fine Art of Murder" (1998) podalo důkaz, že Brettův zpěv sedí k MALEVOLENT CREATION nejlépe; alba "The Will to Kill" (2002) a "Warkult" (2004) s Kylem Symonsem (HATEPLOW), který je hlasově někde mezi Brettem a Jasonem, jsou sice jedněmi z nejkvalitnějších, avšak Brettův druhý návrat na poslední studiové desce opět přesvědčil o tom, že MALEVOLENT CREATION a Hoffmann k sobě patří jako rakev a tělo.

Oproti následující desce "Envenomed" (2000), kterou také nazpíval Brett, je "The Fine Art of Murder" mnohem promyšlenější a po technické, invenční a novátorské stránce zůstává v diskografii MALEVOLENT CREATION výjimečným albem, na kterém se skupina poprvé (a bohužel naposledy) pustila do větších experimentů a nebála se změnit zvuk. V současnosti vydávají Metal Mind reedice tří alb, která původně vydali Pavement Music, a kompilace z roku 2000, ovšem já dávám přednost původním verzím. Remastering je citelný pouze u "Eternal" a "The Fine Art of Murder", "In Cold Blood" snad ani zremasterovat nelze – už v době vzniku mělo naprosto zabijácký zvuk.

Firma se ovšem dost necitlivě podepsala na obalech a provedla určité svévolné zásahy – motiv "Eternal" byl utopen v temnotě, čímž zanikly všechny detaily, a nová verze "In Cold Blood" se s tou původní vůbec nemůže rovnat. Co se týče "Manifestation", jde o dost nelogický výběr skladeb z reeditovaných alb, dvou písní z kompilace "Joe Black" (1996) a jedné z debutu. Celé to zavání komerčním tahem firmy Pavement Music, u které v období let 1995 až 2000 skupina vydávala. Nechápu ale, proč Metal Mind nevydali plnou verzi této kompilace, která obsahuje ještě čtyři "live" skladby z prvních dvou alb – ty sice vnitřek bookletu oznamuje, ale na disku nezazní ani jediná! Aspoň že tracklist na zadní straně obalu souhlasí s tím, co je na zlatém kotouči slyšet.

Podle mne mají smysl jen výběry přinášející chronologický průřez celou kariérou skupiny, anebo takové, které vytahují na světlo různé archivní rarity. Z tohoto pohledu by bylo mnohem záslužnější, kdyby Metal Mind sáhli po výše zmíněné, dnes již těžko sehnatelné kompilaci "Joe Black", která obsahuje nevydané skladby, remixy z "Eternal", zabijáckou cover-verzi SLAYER ("Reign in Blood") a dvě studiové písně z debutu, které Metal Mind nelogicky zařadili jako bonus na reedici "Eternal".

čas: 54:32/42:03/56:19/61:49
styl: death
odkaz: myspace.com/malevolentcreation