29.09.16

06.09.16

06.09.16

HYPERION - Monochrome

HYPERION - Monochrome

2007 vlastní náklad

Kořeny ostravského hudebního uskupení HYPERION sahají do konce roku 2002 (jeho původní název byl ČELLISTI). Počátkem roku 2004 došlo ke změně názvu na HYPERION a sestava postupně vykrystalizovala ve trio. Tříčlenné violoncellové obsazení (Jan Kaňka, Ondřej Tyleček, Tomáš Majliš) bylo v půli roku 2006 doplněno o dalšího člena - bubeníka Tomáše Černeka. Dnešní repertoár kapely je založen na autorské tvorbě, která v sobě kombinuje prvky vážné hudby, metalu i jazzu. Vlastní skladby jsou prokládány cover verzemi skladeb metalových velikánů, jako je METALLICA, SEPULTURA či APOCALYPTICA, i vlastními úpravami skladeb starých mistrů, třeba E. H. Griega. HYPERION je také asi jedinou kapelou na světě, která, aniž by působila nepatřičně, může hrát na festivalu vážné hudby Smetanova Litomyšl i blackmetalových festivalech - toť informace převzaté z netu.

I když je pravda, že zpočátku byl HYPERION označován za českou APOKALYPTICU, a to nejen díky nástrojovému obsazení a několika skladbovým shodám v koncertním repertoáru, po prvotině HYPERIONu "Monochrome" snad tato nálepka bude navždy stržena a zašlapána do originální alternativní cesty, po které se tito mladíci (a doufám že nejenom k mé potěše) vydali.

Při poslechu tohoto alba jsem si nostalgicky zavzpomínal na moje první setkávání s bohatou brněnskou alternativní scénou na počátku devadesátých let minulého století, stejně jako na můj udivený výraz, kdy jsem si poprvé pustil CD "Dimension" od technických death metalistů BELIEVER (v překladu "věřící", kteří se nebáli v textech citovat Bibli - a nemyslím tu Satanskou), obsahující i skladby se smyčcovými nástroji a operním zpěvem. Až po několika letech se na CD zjevili celloví Finové, kteří mě ale zaujali až doplnění o bubeníky (zejména Dave Lombardo svým slayerovským soundem na albu "Reflections" mě fakt dostal). Na rozdíl od APOKALYPTIKY se však HYPERION přiklonil k vážné hudbě a nekomerčnímu pojetí, což je rozhodně chvályhodné.

Kromě stylové originality mě na jejich debutním albu potěšila přesná a úderná rytmika a výborná práce s dvojšlapákem, nakopávajícím jinak spíše vážněhudbé skladby do metalové tvrdosti. Již úvodní kompozice dává jasně najevo, jaký je rozdíl mezi APOKALYPTIKOU a HYPERION - žádná přímočarost a snaha po líbivosti pro co největší počet fans, ale proměnlivé náladotvorné pasáže. Pozvolně se rozjíždějící "Faust" vstřebává několik stylově rozdílných metalových motivů. Na tklivý úvod třetí skladby "Carrera" (nástroje zvukově spíše připomínají housle) navazuje asi nejmelodičtější pasáž desky. Ve skladbě "Heart" se střídají údernější pasáže s komornějšími, a když už ke konci začíná trochu nudit, přijde pěkná závěrečná snivá pasáž. Krátká kompozice "Nocturnal Pizzicato Soul" je spíše vesele jazzovou vsuvkou (škoda, že nemá delší stopáž). Následující "Patterns of the Hidden" mi přijde trochu nedotažená (i když obsahuje dobré nápady), ale zřejmě to dělá ten fakt, že tři totožné nástroje zde nevytvořily tu správnou atmosféru s nějakým prvkem gradace. V pomalé a smutné sedmé skladbě "Lullaby" doplňuje tři samotná violoncella hostující Gabriela Orlitová na piano - při poslechu této skladby nezbývá než zapálit svíčky a vzpomenout na ... (posluchač si sám doplní podle své libosti). Poslední skladba obsahuje i recitaci Rogera Dawsona a zpěv Jana Kaňky - jeho specifický projev možná může být pro někoho malou kaňkou tohoto alba. Mě by se tam líbil třeba vokál Big Bosse (ROOT), a to ve všech jeho specifických polohách. Na druhou stranu poslední skladbě určitá syrovost podání zpěvu sluší - koneckonců zpívá to vnitřně rozervaný Faust!

Celkově můžu konstatovat, že spojení převážně vážné hudby s tvrdostí metalových bicích ve tvorbě HYPERION je určitě vítaným zpestřením jakéhokoliv metalového festivalu. Z CD "Monochrome" ani není cítit, že se jedná o jejich první počin, přestože muzikanti podle mě teprve začínají "vystrkovat růžky" - nicméně začátek je to velmi slibný a silný. Vzhledem k tomu, že věkový průměr hudebníků z HYPERIONu je 19 let, můžeme se i do budoucnosti těšit na další porce jejich vskutku alternativního metalu!

PS: čerstvá informace ze stránek skupiny (z 24. 7.) je ta, že Jan Kaňka kapelu po vzájemné domluvě s ostatními členy opouští. Kapela HYPERION tím však nekončí, bude dále koncertovat a pokračovat ve skládání hudby - a to je dobře!

sestava: Jan Kaňka - violoncello, zpěv ("Faust vol. II"), Ondřej Tyleček - violoncello, Tomáš Majliš - violoncello, Tomáš Černek - bicí,
hosté: Gabriela Orlitová - piano ("Sweet Lullaby"), Roger Dawson - recitace ("Faust vol. II")

produkce: HYPERION, Petr Nejezchleba, Petr Hlavica