29.09.16

06.09.16

06.09.16

GOREFEST - Rise To Ruin

GOREFEST - Rise To Ruin

2007 Nuclear Blast

Holandští deathmetaloví veteráni se dva roky po svém comebackovém předchůdci "La Muerte" vrací s novým, doslova vražedným, materiálem "Rise To Ruin". GOREFEST se za více než patnáct let stali legendou evropského deathmetalu a stejně tak jako jejich kolegové z ENTOMBED či MALEVOLENT CREATION pro nás letos připravili novou dávku deathmetalu ze staré školy.

Pro GOREFEST se nová deska stává v pořadí již sedmou, na níž nám v plné kráse představují svůj styl, který snad nelze zaměnit s žádnou jinou kapelou podobného formátu. Jejich hudba je posazena na hodně silném zadku bicích, basy a podladěných kytar. To, co dává jejich stylu naprosto charakteristický a nezaměnitelný znak, je zpěv Jana-Chrise, který nepoužívá klasický growling, jaký známe od jiných žánrově spřízněných kapel, ale spíše hodně silně "vyřvaný" hrdelní hlas. Jeho ekvivalent bychom na jakékoliv scéně hledali jen stěží.

Novinková deska "Rise To Ruin" je do jisté míry pokračovatelem zmiňované "La Muerte", která se díky několika písním a především díky své svěží "comebackové" energii stala do jisté míry nepřekonatelnou. Mnozí předvídali, hlavně po neuskutečněném turné a problémy s promotéry nevalné pověsti, rychlý konec, ale pánové ze země tulipánů a trávy tak zelené, že by se dala i kouřit, se nedali zahanbit a přednesli nám v old-schoolovém obalu tak agresivní materiál, že to jen málokdo čekal. Veškerá špatná nálada, zhnusení - jak z hudebního průmyslu, tak ze světa okolo - se promítá do rychlosti i agese celé fošny. Ta je odpálena asi nejchytlavější písní "Revolt", v které bychom mohli hledat jakýsi klíč k odkrytí celé desky. Celá skladba prochází několikanásobnou změnou rytmiky, rychlosti a především nálady. To, jak je tato skladba vystavěna, odstupňována a na závěr ozdobena sólem doslova z jiné planety, z ní dělá jednoznačně první silný moment celé desky. Druhý silný okamžik je pak titulní skladba "Rise To Ruin", jejíž hlavní dominantou je především zpěv podkreslený výborně riffujicí kytarou. Jedná se o střednětempý deathmetal, kde je dán velký prostor především kytaře, a nad jejímiž tóny je dán posluchači slušný prostor k dostatečnému porozumnění textu. Další a celkově po x-tém poslechu nejsilnější skladbou, jak po stránce textové, tak hudební je devítiminutový opus "Babylon Whores". V ní Jan-Chris lamentuje především nad zkažeností morálky lidstva. Refrén "nothing will be the same, anymore!" se pro mě stal charakteristickým jak pro tuto skladbu, tak pro celou desku. Přímočarý a brutální začátek, který je po částech rozebrán do jemnějších a pomalejších pasáží, aby se na konci celé tryzny opět vše spojilo v nerozbitnou deathmetalovou zvukovou zeď.

Takto bych mohl pokračovat ve výčtu silných kousků až do celkového počtu devíti skladeb na albu obsažených. GOREFEST se podařilo na "Rise To Ruin" minimálně vyrovnat předchozí desce. Pozice, ze které kapela před natáčením vycházela, nebyla rozhodně jednoduchá, proto dávám absolutorium. Pro mnohé skeptiky a kritiky inovátorství v tvorbě GOREFEST potažmo stálic metalové scény bych jen uvedl, že posouvání hranic stylu či objevování nových dosud nepoznaných zakoutí můžeme očekávat spíše od mladších kapel a ne těch, které jsou na scéně již patnáct či více let. Od nich můžeme očekávat spíše stvrzení toho, proč je už tak dlouho posloucháme a čím si zasloužili naši pozornost a peníze. To je především dobře odvedená práce a stoprocentní nasazení.

sestava: Jan-Chris De Koeijer - zpěv, baskytara, Boudewijn Bonebakker - kytara, Frank Harthoorn - kytara, Ed Warby - bicí
produkce: Hans Pieters, Dennis Leidelmeijer
studio: Antfarm studios