29.09.16

06.09.16

06.09.16

SYMPHONY X - Paradise Lost

SYMPHONY X - Paradise Lost

2007 InsideOut Music

Američané SYMPHONY X patří do pomyslného čtyřlístku progresivních veličin SHADOW GALLERY, DREAM THEATER a PAIN OF SALVATION. Shodou okolnosti poslední dva jmenovaní interpreti vydali letos své počiny, tudíž se dozajista nevyhneme komparaci. Na SYMPHONY X se mi vždy líbilo, že si skupina v rámci stylu vybudovala nezaměnitelný rukopis tvořený charismatickým zpěvem Russela Allena, jehož kvality ocenil i slovutný Arjen Anthony Luccasen na svém projektu Star One, či tíhnutím k neoklasické hudbě. Letošní opus "Paradise Lost" vychází podobně jako v případě SHADOW GALLERY po velmi dlouhé době, přesněji uplynulo předlouhých pět let od výtečného CD "The Odyssey".

Kvintet však materiál nechal uzrát jako sběratelské víno, neboť "Paradise Lost" zní velmi svěže a neotřele, dá se konstatovat že též přelomově. Stejně jako v případě desky "The Odyssey" si kompletní produkci a komponování hudby vzal na svá bedra nadmíru zkušený kytarista Michael Romeo. Hudebně i zvukově se jedná o přímého následovníka pět let starého počinu, nicméně tentokrát se Michael ještě více soustředil na nekompromisní vyznění nahrávky. Nebál bych se použít i slovo agresivní, neboť první část CD vás nenechá ani na sekundu vydechnout z kytarového běsnění a očisťující zklidnění následuje až s pátou impresivní baladou "Paradise Lost".

První polovina CD doslova drtí svým těžkotonážním progresivním charisma, podobné pocity z ryzího muzikantství jsem zažil též u první půle "Systematic Chaos" kolegů DREAM THEATER. Obě desky k sobě mají až nebezpečně blízko. Tím nechci říci, že by si muzikanti navzájem kradli své hudební nápady, spíše z obou kapel vyvěrá nesmírný entuziasmus z progresivního hraní.

Při poslechu prvních dvou šlehů "Set the World on Fire (The Lie of Lies)" a "Domination" zůstávám v němém úžasu. Na první poslech znějí kompozice poněkud chaoticky, nicméně časem zkušené ucho navykne a započne rochnění v hudebních hodech. Oproti jiným progresivním skupinám nezapomínají SYMPHONY X na jistou teatrálnost či epičnost. Symfonické aranže Michaela Pinnelly sice ustoupily před kytarovou erupci Michaela Romea a nahradily je "rychloprsté" klavírní etudy, přesto na pozadí všech kompozic stále slyšíme syntetické smyčce a nezřídka též sbory. Zřejmě nejepičtější momenty desky skýtá sedmá "The Walls of Babylon". Opět jí dominují mužské a ženské sbory a nekonečné kytarové onanie mistra Romea. Taktéž Russel Allen se pouští do vyšších vokálních poloh, kdy mírně evokuje kabaretiéra Kinga Diamonda.

Tématicky deska čerpá z věčně nevysychající studnice epické básně Johna Miltona Ztracený ráj. Možná někdo namítne, že se jedná v metalové hudbě o zprofanované koncepty, ovšem SYMPHONY X rádi zpodobňovali i "Velká" témata vycházející ze známých bájí a mytologií, tudíž i na biblická témata (konkrétně Starý zákon) jednou muselo dojít. Trocha toho patosu a teatrálnosti k SYMPHONY X potažmo progresivnímu metalu obecně patří.

SYMPHONY X od debutu vycházeli z power metalu, nicméně takovou metalovou razancí, jakou disponuje "Paradise Lost", jsem u předchozích alb nezažil. Skupina se hudebně vydala tím nejlepším možným směrem. Jsem nesmírně potěšen, že SYMPHONY X zcela rezignovali na přímočařejší power/heavy metalové postupy, jenž se dříve promítaly především do hry na bicí. Nyní kvintet dozrál v čistě progresivně metalovou skupinu. Pryč jsou též přehnaně pompézní symfo-klávesové aranže. Z komplexního hlediska současní SYMPHONY X znějí více akademicky strojeně, kde jakékoliv líbivé elementy ztratily své místo. Závěrem se sluší říci, že CD vychází ve dvou edicích, normální a digipackové s bonusovým DVD se záznamem koncertů z archívu skupiny.

sestava: Russell Allen - zpěv, Michael Romeo - kytara, Michael Pinnella - klávesy, Mike LePond - baskytara, Jason Rullo - bicí
produkce: Michael Romeo
studio: Symphony X Dungeon