29.09.16

06.09.16

06.09.16

FREE FALL - Garden of Depression

FREE FALL - Garden of Depression

2007 Redblack

Na první pohled by se mohlo zdát, že se na tuzemské scéně v oblasti inteligentního tvrdého rocku urodila nová nadějná formace. Nicméně při poslechu CD "Garden of Depression", jenž spatřilo světlo světa díky agilnímu lovci talentů, tedy brněnskému labelu Redblack, se nelze ubránit dojmu, že materiál zní na začínající skupinu až příliš suverénně. Ano, hřebíček byl uhozen na hlavičku: FREE FALL rozhodně nejsou žádnými bažanty na tvrděrockové scéně, právě naopak, neboť jejich prvopočátky sahají až k roku 1995. Nutno však poznamenat, že od poloviny 90. let, kdy skupina ještě holdovala syrovému metalu, se její sestava natolik měnila, že v současnosti v ní nefiguruje jediný zakládající člen. Proto za serióznější zrod považuji až počátek nového milénia, kdy vychází pětiskladbový demosnímek "Slave" a rok 2004, který diskografii kapely obohatil o regulérní debut "Difference".

Současnou tvář FREE FALL definuje především živelný a sex apeallem obdařený zpěv Moniky Burdové. Někdo by řekl, že se jedná o další klon kapel jako DYING PASSION či MEMORIA, nicméně opak je pravdou. Monika ke svému pěveckému postu přistupuje mnohem spontánněji než její spíše konzervativněji laděné kolegyně. Dokáže se patřičně odvázat a vnést skladbám životodárné charisma a energii, nebal bych se říci až pulsující erotický náboj. Ve vypjatých pasážích ji sekunduje baskytarista Jindra, jenž pro změnu skladby usměrňuje a vnáší do nich temně gotické fluidum. Opět musím vyvrátit pochybnosti, jenž při této formulaci mohou vyvstat. Pěvecké party si interpreti mezi sebou "přehazují" s citem pro daný výsledek. Funguje zde správná chemie a rozhodně nečekejte prvoplánovité vokální scénaře typu submisivní kráska a dominantní zvíře. Naopak z hudby cítím příjemné erotičko a potřebné vibrace.

Sílu FREE FALL bezezbytku prezentuje úvodní megavitální "Reality". Do této skladby jakoby se muzikanti snažili zakomponovat všechny signifikantní prvky kapely. Expresivní vokální party, svěží přímočaré kytarové nájezdy nikoliv nepodobné grungeové rebelii, intimní samply, vše stvrzené moderním zvukovým kabátkem. Otvírák alba věru povedený a srovnatelný se světovými melancholickými matadory žánru. Následující "Living in the Mistake" se nese v o poznání formálnějším duchu, přestože ingredience zůstaly zachovány, jen jim chybí více pikantní náboj. Také bych doporučil ještě více prostoru uvolnit zpěvačce, která se pro mě stala jednoznačným tahounem desky. Pokud někdo zachraňuje jinak místy pro monotónní kytarové riffy stereotypní unylost skladeb (např. "Final Race"), tak je to právě ona. Nebál bych se však ani případné ještě volnější uzdy jejího pěveckého temperamentu.

FREE FALL hrají hudbu pohybující se tak trochu na ostří nože, styl, jenž nezaujme hráčskou virtuozitou, ale měl by si primárně pohrávat s posluchačovými emocemi. Po této stránce jsem spokojen mírně nad průměr. Mistry tohoto žánru u nás jsou především stájoví kolegové SAD HARMONY a ne nadarmo jejich leader Skuny propůjčil jako host svůj hlas skladbě "Red Roses (In the Dark)". FREE FALL se vydali neméně ctižádostivou cestou, nesmí však zapomínat, že nejsou první, kteří tak činí. A jelikož nepodlehli svodům vydat se již vyšlapanými stezkami, je třeba mít na vědomí nástrahy odboček méně či vůbec neprobádaných. Věřím však, že se kapela nezalekne ambiciózních výzev, neboť pak by jejich hudební produkce mohla být opravdové dobrodružství.

sestava: Monika "Monisha" Burdová - zpěv, Jindra Hráček - baskytara, zpěv, Pepa Mareček - bicí, Aleš Lenhart - kytara, Aleš Vávra - kytara, Daniel Prajs - samply, bicí
produkce: Staňa Valášek
studio: Šopa