29.09.16

06.09.16

06.09.16

ARCH ENEMY - Rise of the Tyrant

ARCH ENEMY - Rise of the Tyrant

2007 Century Media

ARCH ENEMY měli v mé hudební knihovničce vždy svoje zvláštní místo a postavení. Obzvláště pak po příchodu sličné a velice talentované pěvkyně Angely Gossow, která kromě ženského elementu vnesla do kapely patřičnou dravost a zabijácky brutální growling, takže potom u mě jejich cena stoupla ještě výše. K ARCH ENEMY se také váže jakási jistota kvality a standardu, který si udržují už dlouhá léta a pomalu vybrušují k dokonalosti.

Při poslechu těchto švédských "úhlavních nepřátelů" mám vždycky pocit, jako by se někde poblíž měla zrovna zhroutit skála, rozzuřit se divoké tornádo nebo přeběhnout kolem stádo prérijních bizonů, doprovázené ukrutným hromobitím z pod jejich kopyt. Ano, zvuk drancuje mozkové receptory silou živelného orkánu, avšak zároveň hladí jako jemný letní vánek. V rytmu death metalových exhibicí se prolínají momenty těžké agrese a zároveň lehounké melancholie.

ARCH ENEMY v sobě odjakživa kloubili velkou dávku tvrdého metalu, trochu progrese a melodičnost. Ne nijak tomu je i na novinkovém albu "Rise of the Tyrant". Desku otevírá zvukem houkavé sirény skladba "Blood on Your Hands", která vymete všechny zaprášené kouty a zbaví je přehnívajících pavučin. Angela patřičně demonstruje svody svého chraplavého, avšak čitelného hlasového projevu, který neúnavně sekunduje ostatním zabijáckým instrumentům. Ač na mě ARCH ENEMY působili mírně sterilně, leč hodně kvalitně, a to minimálně v horizontu posledních dvou, tří desek, musím podotknout, že hned úvodní píseň naznačuje zřejmý posun ve vývoji, aspoň ve zvukovém určitě. Ať už si všimneme píšťalové předehry v "I Will Live Again", spíše rockověji pojaté "The Day You Died" či sborového "kostelového" nápěvu v "The Great Darkness". Opačně zase zpátky ke kořenům nás vrátí "Night Falls Fast", jež drtí svoji zvukovou kulisou, nebo přímočarejší "In This Shallow Grave". V nitru "Revolution Begins" nás na oplátku očekává uzemňující riff, jehož stylizace přiměje album trochu přibrzdit a nechat posluchače odpočinout od zběsilého tempa. Žádná velká revoluce se ovšem nekoná. Spíše bych řekl, že ARCH ENEMY s námi jakoby laškují, jelikož další pecka, titulní "Rise of the Tyrant", nás opět katapultuje do víru nepříčetného zla a rebelie. Lahodné "Intermezzo Liberte" navazuje na tradici skladeb "Enter the Machine" z alba "Doomsday Machine", či sténavou "Snow Bond" z "Wages of Sin" , nebo "Marching on a Dead End Road" předešlého kotouče "Anthems of Rebellion". Akustický kytarový podklad a k tomu sóličko Vaiovy kytarové školy, houpavý rytmus s dramatickým vygradováním...úplná fantazie...skoro pokaždé mě donutí pouštět si je neustále dokola.

V mé představě patří ARCH ENEMY k jakémusi sladkému death metalu, protože sice jsou docela dobře stravitelní, ale zato se jejich hudby díky vysoce melodickým vyhrávkám a pasážím dá velice rychle přejíst. Je pravda, že po dobu hracího času desky nenarazíme na žádný byť jen náznak prostého melodického zpěvu, čímž ARCH ENEMY aspoň mírně vyvažují žánrové kyvadélko. I když jsem naznačil, že se na desce můžeme dopátrat jistého posunu, spíše jsem měl na mysli zvukovou část a také hráčské výkony. Údery dvojkopáku jsou přesnější než kdy jindy, kytary zpívají místy až v neoklasickém pnutí (předposlední "Vultures"), nebo zase pro jistotu hoblují v závodním tempu. Instrumentálně tedy materiál par excellence!

sestava: Angela Gossow - zpěv, Michael Amott - kytara, Christopher Amott - kytara, Sharlee D'Angelo - baskytara, Daniel Erlandsson - bicí
produkce: Fredrik Nordström
studio: Studio Fredman