29.09.16

06.09.16

06.09.16

VIBRATHÖRR - Self Excitement Generator

VIBRATHÖRR - Self Excitement Generator

2007 vlastní náklad

Ač funkční od roku 1992, kdy vznikla jako projekt metaluchtivých gymnazistů, vydává pražská kapela VIBRATHÖRR své debutové CD až patnáct let poté. Navíc se na něm nepředstavuje novým materiálem, ale souhrnem tvorby z let 1997 - 2004 (klubovou "hymnu" "Vibrátor" z raných let zde tudíž nehledejme). "Self Excitement Generator" prezentuje hardcore i death staré, až by se chtělo říci přestárlé, školy, který je určen spíše pro uši nostalgiků, případně přátel kapely, než hudební hledače. Zatímco ti první se budou rochnit v "názorové" stálosti kapely a postupech "pro pamětníky", ti druzí si budou přát, aby kapela "rest in piss".

Právě tímto úderným podtitulem si VIBRATHÖRR hned ze začátku vymezuje své pozice: dočkáme se prvoplánových textů ("chtěl bych ti nachcat na hrob - nenávist zaměstnává můj mozek") s vratkou myšlenkovou nadstavbou (odkládání lidí do starobinců, válka, nenávist), tu našlápnutých, tu staromódně ušlápnutých riffů a nápěvů (PRO-PAINovské intermezzo ve druhé "Sick of Yourself" a ojedinělé sólo v "Dying Future" vytrhují z jinak značně monotónního proudu hudby) a zejména nepřikrášlovaného zvuku okořeněného občas o vtipná intra. VIBRATHÖRR znějí jako neurvalí "hácéčkáři" i hubatí školáci, kterým někdo na odpoledne půjčil hudební nástroje, místy působí jako thrashoví úderníci, ale taky mohou vyvolávat dojem pouhé přiostřené zábavové kapely. Ta v jednu chvíli přichází s obstojně šlapající HC skladbou (která navíc souzní s textem - "Walking Virus"), avšak jen o chvíli později je nudná k uspání ("Prostitute"). Přes náznaky odchylek (zmíněné sólo v "Dying Future" či baladický náběh v téže písni) představují na svém debutu VIBRATHÖRR jakýsi "elementary metal", kompozičně občas tak jednoduchý, že ani jednodušší být nemůže ("Enemy Inside Your Head"), který baví více názvy písní (světaznalá "Old Men Fuck Better"), než vynalézavými riffy.

Ač jsem sám měl problémy s opakovaným doposloucháním alba do samého konce, bylo by od věci upírat kapele právo na bilanční nahrávku dokumentující ve vší syrovosti a bez přetvářky podobu její tváře ze zmíněných let. Do alba Pražané zjevně investovali energii i um (industriálně vyvedený booklet), byť ve výsledku se zavděčí více svým věrným klubovým fans něž komukoliv jinému. Spíše historická než "umělecká" hodnota "Self Excitement Generator" ale nakonec naplňuje název samotného alba - to, coby bilanční deska uzavírající jednu epochu kapely, totiž bude generovat vzrušení spíše členům samým, než širokému publiku.

sestava: Tom Macháček - zpěv, Martin Ševela - kytara, Julian Alberto Lamas - kytara, Kuba Prokop - baskytara, Johnnie Martinek - bicí
produkce: Lukáš Martinek & VIBRATHÖRR
studio: Hostivař