29.09.16

06.09.16

06.09.16

I - Between Two Worlds

I - Between Two Worlds

2006 Nuclear Blast

Když se v roce 2002 objevila na trhu deska "Sons Of Northern Darkness" od norských IMMORTAL, málokdo tušil, že bude nadlouho i deskou poslední. Abbath v několika rozhovorech mluvil o únavě po sedmi deskách a potřebě odpočinku. Kapela byla tou dobou na nejlepší cestě, stát se i z komerčního hlediska velice úspěšnou, což spolu s nátlakem ze strany labelu bylo posledním důvodem k finálnímu rozhodnutí o ukončení existence. Abbath na několik let zmizel ze scény, kdo měl štěstí, sehnal vinyl boční kapely BOMBERS, jejíž repertoár tvořily covery MOTÖRHEAD. Z ticha po čase začaly probleskovat kusé informace o sestavě, kterou měl zmiňovaný (vl. jm. Olve Eikemo) přivést k životu.

Dnes už víme, že se jmenuje "I" a jejími členy jsou současní či bývalí členové kapel výčtu natolik pozoruhodného, že jej uvedu: AMPUTATION, AUDREY HORN, DET HEDENSKE FOLK, ENSLAVED, GORGOROTH, IMMORTAL, JOTUNSPOR, MALIGNANT ETERNAL, OLD FUNERAL, SAHG.

Osmero skladeb otevře svižná "Storm I Ride", kterou skupina uveřejnila jako první na svém myspace profilu a jenž už od počátku vzbuzovala převážně nadšené reakce starých fanoušků IMMORTAL. Najednou tu je Abbath zpátky, se svým vokálem, citem pro melodie a atmosféru. Zároveň je z celého materiálu cítit pohoda a nadhled, který si tvůrci při vytváření jednotlivých kompozic dokázali udržet a to je pro naši, už služebně starší metalovou generaci, vítané plus. Druhý kousek "Warriors" oproti očekávání (viz třeba blastingy na "Battles In the North") ještě zpomalí a nabídne cosi z tíživé atmosféry horských bojišť. Celá pomyslně vyvrcholí dlouhým sólem právě uprostřed. Kdo se zastaví nad lyrikou, pozná velmi snadno Demonazovu práci, jeho styl je i tady naprosto nezaměnitelný, plný fantasy a ledu. Titulní "Between Two Worlds" vás z letargie nevyvede, naopak ji umocní protahovaným dozníváním strun v několika pasážích a deklamacemi neviděného vypravěče. Poslouchat "Between Two Worlds" unaveným, nebo dokonce vyčerpaným jedincům, se doporučuje pouze ve vertikální poloze - někdy v průběhu této skladby totiž bytost ze stabilizovaného relaxu většinou plynule přechází do spánkového režimu standby. Natolik je subjektivně vyzařování z celé desky uklidňující. Kdo poslouchá dál, s povděkem přijme zrychlení ve formě "Battalions". Svižný začátek a sekaný rytmus nejlépe upomenou na období "At The Heart Of Winter" frontmanovy domovské kapely. V pouti po dobách dávno minulých nás bude provázet i prozaicky nazvaný pátý zásek, "Mountains". Uvedou jej typické vybrnkávačky "nesmrtelných", které se poprvé objevily v roce 1995 ve skladbě "Blashyrkh" (… a nejkošatěji rozvinuly v "Tragedies Blow At Horizon" / "At the Heart of Winter" z roku 1999), ty jsou jakýmsi trademarkem původních IMMORTAL. Valivá "Days Of North Winds" prozáří temnotu efektním sólem a poměrně krátkou stopáží, v rámci alba (4:04). My už však pojďme na předposlední zásek. Tou je nejčistší perla, epická hymna, nazvaná "Far Beyond The Quiet". Suchý mráz se zakusuje do vaší pokožky, znavené končetiny trpí nedostatkem teplé krve a celkovou beznaděj dovršuje pohled zmučených očí na vzdálený horizont, kde stojí němí svědkové vašeho životního boje - horské štíty. V momentě, kdy je prohra už realitou, přichází uvolnění, adrenalin odplavuje stres z vašeho těla a pocit falešného tepla a bezpečí vás provází, zatímco uléháte do hebkého sněhu a sníte… o ohni. Závěrečná "Cursed We Are" má za úkol pozvednout vaši emocemi zkoušenou duši a vyslat vás kamsi ven, vstříc vašemu osobnímu prokletí. Sekaný riff, tahaný refrén a klasické sólo na závěr tak uzavřou jednu z nejpoutavějších desek, které se ke mně v poslední době dostaly.

Placka disponuje svěžím čistým zvukem, nabízí překvapivý mix moderního black metalu, který poslední dobou v podání některých veteránů inklinuje k rokenrollovému vyznění (viz. např. poslední SATYRICON) a klasických heavy metalových postupů, kde můžeme slyšet nejen mnohokrát ve spojitosti s "I" zmiňované MOTÖRHEAD, kdo poslouchá s myslí otevřenou, může si všimnout i momentů, upomínajích na staré BATHORY a společně s kapelou tak vzdát odkaz Quorthonovi, který nechť má picí roh navždy plný!

sestava: Abbath - zpěv, kytara, Ice Dale - kytara, TC King - baskytara, Armagedda - bicí, host: Demonaz - texty
produkce: I
čas: 42:39