06.09.16

06.09.16

ION AT AN - Tears of Repentance

ION AT AN - Tears of Repentance

2006 vlastní náklad

Kříž Jonatana Kalety

Úvodní tóny i verše alba "Tears of Repentance" one-man projektu ION AT AN vcelku jednoznačně vymezují teritorium, v jehož mantinelech se budeme pohybovat. Nabroušené kytary, pestrá souhra nástrojů, proměny nálad i hlasu, epika každodennosti, biblické citace. Pestrý metal brouzdající nezřídka v corových vodách a prošpikovaný sebepochybovačnými texty a dovoláváním se Boha. "Ale to vše bude teprve začátek bolesti" je věta, jejíž přítomnost v úvodní skladbě je zcela na místě. Multiinstrumentalista Jonatan Kaleta na svém albu prochází jakousi drásavou sebeočistnou cestou, na níž se snaží vzít s sebou i posluchače. Jonatan neustále pochybuje, diví se, v podtextu se dovolává životního klidu a vyrovnanosti, jichž se mu přes (nebo pro?) Boží věrnost nedostává. Na to, jak sebepochybovačně některé texty zní (byť ne všechny jsou Kaletovými počiny), o hudbě má autor obdivuhodně jasnou představu.

"Tears of Repentance" je albem nu-metalově přístupným, ba skočným, avšak také corově nekompromisním a agresivním a moderně hledačským, podobně jako příznačně nazvané CD "Origo" švédských BURST. Kaleta oslňuje dominující komplexností skladeb, byť k nalezení jsou i problematická místa - jako ve skladbě "Psalm 23", v níž album díky reggae nápěvům sice dosahuje maximální tvůrčí svobody, avšak hutné riffy ve stejnou chvíli dospívají do jisté monotónnosti. Což se dá jen stěží říci o vokální složce, která kolísá mezi extrémním vypětím ("V lisu rozpolcenosti") a éteričností, jaká by se neztratila ani v refrénu u TATA BOJS ("Nejsem sám"), aniž by však výrazně kolísala kvalitativně. Ve své celistvosti je "Tears of Repentance" deskou bez debaty pestrou, a ač není vyloženě strhující, o to více je stimulující a v dalším plánu dává tušit sílu případného ryze instrumentálního alba.

Byť křesťanský metal bývá spojován s označením "white metal", na Kaletově projektu není bílého zhola nic. Album je černější než leckterý rock'n'rollem střihnutý black, ponuřejší než mnohé doomové desky, jejímž autorům mlha zastřela nejen vrby v bookletech, ale i tvůrčí zraky, nehledě na to, že "Tears of Repentance" neškodí žádná bílá místa. A tak s iniciační vlnou křesťanského metalu pojí ION AT AN snad jen přímé citace z Bible, s nimiž pracovali například VENGENACE, kteří spolu se STRYPER či BARREN CROSS patří k průkopníkům této nezvyklé metalové odnože. Přestože pro ty, kteří vnímají víru jako něco svazujícího a ne osvobozujícího, mohou být texty čas od času výrazně dráždivé, nesklouzává Jonatan nikdy k planému kazatelství, neřkuli náboženskému rekrutování. Nejvíce přesvědčivý je přesto ve chvílích, kdy se jeho písně inspirují každodenním životem a jeho slepými uličkami. Verš "zastav se, než bude pozdě" adresovaný (nejen) těm, kteří "svůj život zamkli do klecí", ze skladby "Nesmrtelnost duše" patří k momentům, které jsou nejapelativnější, ale mnohem více podnětné než návodné. Přes nepopiratelný emoční dopad je možné, že leckterým vyhraněným metalistům budou Kaletova slova připadat prázdná - v kombinaci s hudební složkou je však tato pravděpodobnost spontánně snižována. Explicitní vyjádření signalizuje (auto)terapeutický moment a nerovná se frázím znějícím z kazatelny, kompoziční pestrost není samoúčelnou "jinakostí".

Na české tvrdé scéně se jedná o nezaměnitelný autorský projekt s výrazným poselstvím a zřetelné zaměření na zahraniční publikum se nejeví jako přehnaná ambice (druhou věcí pak je, jak Kaleta pojme propagaci). "Tears of Repentance" je albem testujícím míru hudební otevřenosti a názorové tolerance. Deska to je nikoliv jednoznačně akceptovatelná a jednoduše přístupná, avšak obdivuhodně svojská a navzdory veškerému (očistnému?) sebemrskačství i vyspělá. Přes jednostranné lyrické zacílení se jedná o album, které vzdoruje kategorickým hodnocením. S Jonatanem Kaletou je totiž kříž - jeho poselství se vzpírá mnohému, čím žije metalová subkultura, avšak přesvědčivost podání způsobuje, že Kaletova soužení s ním bude chtít sdílet alespoň u poslechu desky leckterý z posluchačů. Takže odstraňme předsudky, přechodně vytěsněme vlastní přesvědčení a šup na hřbet s Jonatanovými kříži. Jeho očistná cesta se může stát (na chvíli) i poučnou cestou naší.

V současné době se ION AT AN vydává i na klubová pódia, přičemž živý ansámbl se rekrutuje z (okolí) kapely THE.SWITCH. Ne nadarmo - jejich tvorba je nejen žánrově spřízněná, ale i neméně apelativní a bolestivá.

sestava: Jonatan Kaleta - zpěv, všechny nástroje, hosté: Gražyna Kaletová, Martin Vacek - zpěv
produkce: Jonatan Kaleta
studio: Hejkal, Hostivař