14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

EXPLOSIONS IN THE SKY - All of a Sudden I Miss Everyone

2007 Temporary Residence Limited

Miluji ten pocit, kdy se z mlženého oparu bezbřehého oceánu současné rock/metalové hudby zničehonic vynoří majestátní maják dosahující svým pronikavým signálním světlem na tisíce mil daleko. Vždy, když si myslíte, že ho máte na dosah, zjistíte, že je nutné k němu doplavat ještě notný kus cesty. Avšak nikdy ho nelze přehlédnout a v té chvíli se jedná o jediný záchytný bod ve vašem hudebním životě. Toto podobenství si můžete vyložit podle vás samých, pro mě osobně však bude platit: texaský kvartet EXPLOSIONS IN THE SKY se zřejmě nadosmrti stal součástí mého hudebního obzoru.

Podobné hudební zážitky se dějí jednou za pověstný uherský rok, a tudíž o to více potěší, že navzdory určitým negativním proklamacím o vyčpění rock/metalového žánru lze konstatovat, že zázraky se dějí i dnes. Rock není mrtev, naopak, dá se říci, že v současné době zažívá svou renesanci. Ačkoliv v případě skupin jako EXPLOSIONS IN THE SKY se člověk pro jejich přirozený cit pro hudbu v té nejniternější podobě raději vyhýbá žánrovým kategorizacím, v tomto případě musím učinit výjimku a zvolat, že lék pro všechny skeptiky se nazývá post rock. Je dobře, že tradiční posluchač si toho nedokáže pod touto pseudoškatulkou příliš představit. Proč taky? Když se jedná o tak neuchopitelný hudební zážitek…

Již minulé EP "The Rescue" nelze slovy dost dobře popsat, natož hodnotit, a na mysl se vkrádá myšlenka - "Existuje hudební dokonalost?". Pokud ano, tak dlouhohrající nástupce "All of a Sudden I Miss Everyone" se stal jejím pomyslným ztělesněním. Předem musím upozornit, že toto CD rozhodně není určeno k poslechu při hektickém dobíhání ranního spoje MHD, ani jako vzpruha při sobotní kocovině. Ostatně nejedná se vůbec o jednoduchou nahrávku a k jejímu komplexnějšímu uchopení vede cesta věru trnitá. Nepřipravenému posluchači možná příliš dobrých karet nepřihraje ani fakt, že EXPLOSIONS IN THE SKY patří mezi skupiny čistě instrumentální.

Na CD "All of a Sudden I Miss Everyone" se mi líbí zejména dvě věci. Při jeho poslechu z něho sálají příjemně sentimentální pocity nostalgie a taktéž jeho tóny plynou až s neuvěřitelně odzbrojující manýrou. Ano, "All of a Sudden I Miss Everyone" patří mezi nesmírně mírumilovné nahrávky, taktéž velmi lidské, přírodně nevinné, trochu retrospektivní či na jednu stranu zamyšleně introspektivní, na druhou výbušně impulzivní nebo rafinovaně hravé. Všechny tyto emoce se o slovo přihlásily už při prvotním poslechu u příležitosti jedné romantické procházky podzimním lesem, neboť se jednalo o tu správnou poslechovou konstelaci, jíž EXPLOSIONS IN THE SKY vyžadují. Podobně jako nepijete kvalitní víno "na žízeň", i EXPLOSIONS IN THE SKY se doporučuje vychutnávat po malých doušcích, pokud možno v příhodném prostředí, třeba při pohledu na noční mořskou pláž osvětlenou pouze svitem sinavé luny.

Právě takováto hudební díla ustojí neutuchající nápor času s větší suverenitou, než alba, která působí na první poslech takzvaně "user friendly". EXPLOSIONS IN THE SKY nenudí a ani nikdy nemohou. Čím více jejich produkci poslouchám, tím více objevuji. Třeba tesklivé tóny organického klavíru či retrostylově nazvučené bicí. Jedním slovem - fantazie.

sestava: Munaf Rayani - kytara, Mark Smith - kytara, Michael James - baskytara a kytara, Chris Hrasky - bicí
produkce: John Congleton
studio: Pachyderm Studios