29.09.16

06.09.16

06.09.16

TROLLFEST - Brakebein

TROLLFEST - Brakebein

2006 Millenium Music E.K.

Už vskutku zběsilý úvod "Legendarisk Øl" (v překladu "legendární pivo") s neidentifikovatelnými drnkacími nástroji dává tušit ojedinělý hudební zážitek. Toto tušení umocňuje přechod blackového běsnění do rytmu "um-ca-ca" a sborový zpěv trollů. Jo, představte si tlupu opilých trollů držících hudební nástroje napojené do elektřiny (vyrobené pomocí liščích a kdoví jakých ještě ocasů), kteří právě doposlouchali nějakou ukrutnou black metalovou kapelu a namixovali ji se svojí lidovou, vlastně trollí hudbou - tak to je TROLLFEST.

Druhá skladba, "Brakebein", začíná opět drnkacími nástroji, do kterých se vetře elektrická kytara a taneční ryk trollů vyústí v pěkný trollmetalový riff. Nechybí alternativní vložka s pochodovým rytmem, který vystřídá pro změnu pasáž s harmonikou. Brakebein je pratroll, jehož postava se prolíná všemi skladbami tohoto CD, stejně jako v žádné skladbě nechybí zmínka o pivu. Jinak překlad textů doporučuji jen otrlým detailistům, neboť jestli někde platí, že v muzice se na gramatickou správnost textů příliš nehledí, tak právě u TROLLFEST. Kombinace norštiny a němčiny a jejich různých patvarů je pro texty této kapely charakteristická.

"Utmarschen" začíná střednětempým motivem, který překvapivě vystřídá rozverná alternativní pasáž, po které předvede svoji rychlost a práci s dvojšlapákem bubeník. Změnu rytmů a rychlé bubeníkovy sypačky doprovázené drnkátky si užijeme i ve čtvrté skladbě "Piratkriegen". Bubeník se předvede i v páté kompozici "Den Apne Sjø", kde ho doprovází výraznější harmonika a sborový trollí zpěv. Veselá šestá písnička "Das Meerungeheuer" jistě zní v akustické verzi u každého trollího táboráku. Úvod "Essenfest" připomíná atmosféru starých salónů kovbojského Západu, kde do nejlepší zábavy vtrhla smečka podnapilých trollů a trochu hudbu po svém zrychlila, aby si následně se sborovým zpěvem oddychla při refrénu. K výraznějšímu slovu přichází akustická kytara v písni s pořadovým číslem osm - "Inni den grotte", ve které ji doprovází pouze trollí sbor.

Návrat k čistějšímu metalu náležitě zařídí píseň "Illantergesteignungh", po chvilce nás však pasáž s banjem vrátí zpátky mezi trolly. Po vyšlapané trollí metalové cestičce pokračují i další skladby. Ve skladbě "Yameeka" překvapí brutální sypačky, které střídají pohodovější pasáže s trubkou - aby toho nebylo málo, nemine nás porce trollího reagge! Bodejť by ne, když je to o setkání trolla s cizinci s kudrnatými vlásky a tmavší pletí - a hlavně o kouření jointa. "Skogsgjensyn" nás zase oblaží tanečním rytmem s flétničkou. Závěrečnou píseň "Egen Mjød, Heidunder Mjød!" jsem z větší části příliš nevstřebal - až na závěrečné folkové pasáže, které důstojně ukončily tuto trollí placku. A jak se na závěr každé trollí akce sluší, poslední píseň je věnována pravé trollí chlastačce v lese a je prokládána zásadním zjištěním - trollům pivo moc a moc chutná!

Varování na závěr: pochopit jednoduchou trollí povahu a hudbu není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Ústřední témata jejich hudby jsou samozřejmě trollové sami, jídlo, pití, hodování a všechen ten brajgl kolem, ale s nějakými přímočarými alkomelodiemi typu ALKEHOL rozhodně nepočítejte. Já jsem byl na jejich tvorbu připraven z předchozího, také výtečného (v trollím měřítku, samozřejmě) alba "Willkommen Folk Tell Drekka Fest!", které bych hodnotil lépe než novější počin, i proto, že je posluchačsky trochu stravitelnější. Ano, pro většinu posluchačů nebude tvorba této kapely snadno přijatelná - ale ruku na srdce, vždyť nesnadně stravitelná je i většina jídel z trollího jídelníčku, takže se hudbě těchto Norů není co divit. A navíc pochází z Osla… Kdo se nebojí hudebních experimentů a má rád netradiční, originální a nepříliš komerční pojetí trollí hudby, nemusí se příliš bát. A odměnou mu bude možná poznání, že opilí trollové - navíc drnkající, foukající a bubnující - jsou docela fajn.

sestava: Jostein (Trollmannen) - zpěv, John Espen (Mr. Seidel) - kytary, banjo, mandolína a další, Martin (Psycho Troll) - basová kytara, Eirik (Troll-bank) - bicí
produkce: TROLLFEST
studio: TrollskogeN Recording FacilitieS