29.09.16

06.09.16

06.09.16

CALIBAN - The Awakening

CALIBAN - The Awakening

2007 Roadrunner Records

V pořadí šesté studiové album německých CALIBAN, jenž ve svém názvu zvěstovalo probuzení, které se však u této kapely v žádném případě nekoná, vyšlo zhruba rok po tom posledním - "The Undying Darkness". Obal desky ničím zvláštním nevyniká. Na bílem podkladu se objevuje klasický motiv krve a k tomu znak skupiny. Možná i právě díky jednoduchosti nejen na obale se album a další merchandising kapely hojně prodává v Německu, kde přibývá stále více fanynek podobného stylu hudby.

Kořeny původních CALIBAN jsou už dávno pryč. Svým podpisem s Roadrunner Records museli něco obětovat, aby se stali prodejnějšími pro širší veřejnost. Bohužel se jednalo o to nejcennější, co kapela odevzdala do náruče labelu. Od té doby se tak skupina může zařadit (avšak nevím jestli hrdě) mezi nesčetné množství jiných formací, které změnily svou tvář, přesvědčení a podlehli moderním vlivům změkčování metalcoru. Album "The Awakening" je toho jasným důkazem.

Zapomeňte na hardcore a čistokrevný metalcore. Již první uvozující píseň "I Will Never Let You Down" naznačuje tzv. catchy-trendy styl hudby. Skočný rytmus, řev v jedné rovině, navíc zahalený do mnoha efektů, v pozadí melodické vokály, dozajista upravené vokalizátorem, přesně dodržovaný systém sloka-refrén, opakující se rýmy, jednoduchá chytlavá melodie. To všechno vám mohou nabídnout současní CALIBAN se svou novou desku, jež vyšla v květnu 2007.

Ve stejném stylu je prořezáno celé labum. Tu a tam se objeví píseň jako "Another Cold Day", která vás na chvíli donutí zavzpomínat si na hardcorové pojetí hudby. Nicméně, hned ji vystřídá chlapecká punko-skákačka s pokusy o zajímavost "My Time Has Come" a vy už poté nevíte, kde vám hlava stojí. Jasnou hitovkou celého alba, která má u lidí největší úspěch, je "Life Is Too Short". Ta splňuje všechny normy catchy-trendy na jedničku.

Povedlo se mi však najít i písně, které se vymykají trendům a náročnějším fanouškům mohou zůstat déle v hlavě. Jedná se především o "Give Me a Reason" a "The Awakening". Druhá by na vás mohla svým klavírním monotónním intrem zapůsobit jako předzvěst něčeho špatného, co se později probudí ve zběsilý chaos. Jinak jde ale o jednoduchý melodický metalcore až do konce desky, která se nechová nijak celistvě. Nabízí pouze nahodile rozmístěné písně a je poměrně jedno, jestli si ji pustíte od první nebo čtvrté skladby.

Těžko říci, co se honí v hlavách samotných umělců. Na desce se mohou cítit kvůli požadavkům labelu svázaní, ovšem na koncertě to vypadá jinak. Tam jakoby chtěli ukázat, že v nich staří CALIBAN ještě stále jsou, ale zahalení do nového kabátu, který si možná ani sami nepřáli. Kapele sice přibylo mnoho nových fanoušků a jejich deska se po celém Německu prodává ve velkém, avšak souběžně odešlo mnoho náročných a do té doby věrných fandů, kteří byli s CALIBAN již od úplného počátku. Na jedné straně tedy prodejnost, na straně druhé loajalita. Pro někoho je důležitější to první, pro jiné…

Deska se mi v podstatě líbí, protože když si ji pustím, nemusím u ní přemýšlet a navozuje mi dobrou náladu svými jednoduchými riffy. Nelituji tedy, že jsem si ji zakoupil, protože člověk nemůže stále poslouchat technicky náročnou hudbu. "The Awakening" mi slouží jako odpočinkový materiál. Desku mohu doporučit všem, kteří si rádi zaskáčou, mají rádi ALL THAT REMAINS či KILLSWITCH ENGAGE anebo jdou po muzice, která je nyní prostě tvrdě "in".

sestava: Andreas Dörner - zpěv, Denis Schmidt - kytara, vokály, Marc Goertz - kytara, Marco Schaller - baskytara, Patrick Grün - bicí
produkce: Benny Richter
čas: 45:15