29.09.16

06.09.16

06.09.16

LUNATIC GODS - Ante Portas

LUNATIC GODS - Ante Portas

2007 Hrom Records / Lunatic Gods

LUNATIC GODS jsem poslouchal kdysi dávno, ještě v pubertě (konkrétně jejich song "Hate" z debutu "Inhuman & Insensible" budí dodnes příjemné vibrace), ovšem od té doby uplynulo hodně vody a mé další setkání s touto skupinou se událo až nyní, když mi Hirax zaslal jejich pátý studiový počin "Ante Portas".

Ještě dříve, než jsem z CD slyšel jedinou notu, jsem si zběžně pročetl různé recenze na něj, abych si udělal zevrubný obrázek o tom, s čím budu mít tu čest. Přece jen od mého posledního poslechu LUNATIC GODS uběhlo více něž deset let, tudíž jsem potřeboval určitým způsoben nalézt ztracenou nit. Překvapilo mě, že na "Ante Portas" kolegově pějí samé pochvalné ódy, vyzdvihují nekonvenční přístup k metalové hudbě, hlavně pak v kontextu použití folkových ingrediencí či rezignace na zpěv v angličtině a návrat ke slovenskému jazyku. Rovněž jsem si pro srovnání poctivě vyposlechl předchozí počiny kapely kvůli konfrontaci a jaké bylo mé překvapení.

Nerad bych vnášel nad tvorbu LUNATIC GODS temná mračna, tak či onak, si skupina za ta léta vydobyla výsadní postavení na slovenské undergroundové metalové scéně. Avšak po skoro patnácti letech působení na scéně bych čekal skutečně více. Tím nechci říci, že by se deska "Ante Portas" nepovedla, ale zní, jak to říci, prostě standardně. Pokud bych chtěl někomu neznalému přiblížit tradiční extrémní metal, pustil bych mu kteroukoliv desku LUNATIC GODS. Nevím, zdali se jednalo o úmysl, ale z "Ante Portas" sálá atmosféra poloviny 90. let. Rozhodně bych netipoval, že se jedná o současný materiál, klidně by se mohlo jít o přímého následovníka debutu. Produkce trpí klasickým syndromem východních počinů. Nemyslím to v nějakém zlém duchu, prostě zvuk CD rozhodně nelze srovnávat se západoevropskou špičkou, na druhou stranu ovšem ani neurazí. Jistý posun pak cítím především v hráčské suverenitě. Zvukový kabátek je o krapet na vyšší úrovni než v případě debutu, na druhou stranu netrénovaný posluchač by až takový rozdíl nespatřil.

Asi největší odlišnost oproti minulé tvorbě kvintetu spatřuji v absenci naivně znějících kláves, které suplují ony folkové elementy. Přesto nelze označit tvorbu LUNATIC GODS za folk metal, neboť tradiční akustické nástroje spíše kosmeticky hudbu dobarvují, rozhodně se na nich nestaví. Kdo denně sjíždí různé folk metalové družiny (hlavně z bývalého Sovětského svazu), může být dokonce i mírně zklamán, protože podobné postupy, navíc v mnohem lepším podání již slyšel nesčetněkrát a celkově v případě LUNATIC GODS cítím i jisté tendence plagiátorství (především nelze přeslechnout silný vliv skupiny NOKTURNAL MORTUM především ve skladbě "Vodopád Sĺz").

LUNATIC GODS patří mezi konzervativce a CD "Ante Portas" potěší především milovníky undergroundového metalu CZ/SK provenience. Škoda, že skupina neprodělala větší hudební evoluci, neboť mezi mým kdysi oblíbeným debutem a novinkou nespatřuji kvalitativní propast. Na druhou stanu jsem si příjemně zavzpomínal na mladé metalové časy československé metalové scény, na ta zašlá léta, na něž tito Slováci přímo navazují bez jakýchkoliv ambicí vystoupit z jejich stínu.

sestava: Emil - zpěv, Hirax - kytara, Luboslav - kytara, Richard - baskytara, Psycho - bicí, Majica - klávesy, hosté: Gréta Vargová - zpěv, Ročo - zpěv, Peťo Kaštíl - zpěv, Andrej Jobus - bigpipe, drumbla, saxofón, Bolas - flétna, píšťala
produkce: Hirax
studio: Exponent
čas: 47:12