29.09.16

06.09.16

06.09.16

DARKTHRONE - F.O.A.D.

DARKTHRONE - F.O.A.D.

2007 Peaceville Records

DARKTHRONE, horda norských blackmetalistů, o které již slyšel každý z nás. Sjeli ze severských plání na svých zkázonosných saních, před kterými se třese nejeden poslušný občan s křížkem na krku. Nestihli jsme se ještě ani vzpamatovat z alba "The Cult Is Alive" z roku 2006 a najednou, kde se vzalo tu se vzalo, je tu album nové, s názvem "F.O.A.D." aneb "Fuck Off And Die". Nocturno Culto svým hlasem spouští laviny a umrtvuje naše zvukovody, táhlé kytary znějí tak silně, že praskají domy… Všude, kam DARKTHRONE vkročí, uvadají kytky a myši vylézají ze svých prohnilých děr. Je tomu vážně tak? Opravdu je nové album tak výjimečné? Přišli naši "černí pastýři" s něčím novým, nebo se stále drží svého osvědčeného receptu, jak si udržet své publikum. A nebo jsme pouze natěšeni na další, v pořadí již třináctou řadovou desku a budeme zklamáni, až se nám do rukou dostane v podstatě to samé jako před osmi lety?

Album se dostavilo na český trh koncem září a jestli jste udělali to samé co já a honem jste běželi do prvního obchodu s muzikou ve vašem okolí, dostalo se vám do rukou čtyřicet minut kvalitního black metalu. Jako úvodní skladbu bych čekal nějaké příjemné intro jako to mají dnešní skupiny ve zvyku, ale kde nic tu nic. Místo toho vás první píseň "These Shores Are Damned" vtáhne rovnou pod svá křídla a vy se ocitáte někde v horách a k uším vám doléhá melodie jakoby z devadesátých let, ale přesto krásná. Chytlavá melodie a ječák v podání Nocturna Culta v pozadí. Druhá píseň "Canadian Metal" mne opravdu vzala za srdce. Místy jsem se opravdu neudržel a musel se smát. Snad kvůli až moc zkreslenému zpěvu, snad kvůli monotónním bicím. Další písně "The Church of Real Metal" a "The Banners of Old" jsou vskutku zosobněním tvorby let 1991 - 1995. Velmi jednoduché, strohé bicí, záhrobní hlas. Něco jiného je ovšem skladba "F.O.A.D.". Druhá kytara si vesele sólově vyhrává a stále dokola se zpívá "fuck off and die", kupodivu ve dvou tóninách. Následuje opět stará škola v podobě "Splitkein Fever" a důmyslný "blackrockmetal" "Raised on Rock". A nakonec, abychom se dosti nabažili, ještě dvě skladby "Pervertor of the 7 Gates" a "Wisdom of the Dead". Celé album působí propracovaně, Nocturno Culto si dal opět záležet a my si můžeme vychutnat skvělou dávku black metalu nezkaženého punkovou přímostí ("Canadian Metal"), nástroji jako jsou třeba klávesy, flétny či housle.

Po vizuální stránce se DARKTHRONE stále drží starých osvědčených dvou barev. A postava čehosi s koženou bundou, stahováky na rukou, srandovní helmou a nedostatkem ústní vody, vyzývající k návštěvě čerstvě vykopaného hrobu nádherně dokresluje celkový vzhled CD.

Ty, kteří opravdu doufali, že FOAD bude něčím jiným než předchozí tvorba, asi zklamu. Když se tak zamyslím, DARKTHRONE si od svého počátku hrají svůj styl a vše okolo ignorují. Na jednu stranu je to ale dobře, protože byste těžko hledali skupinu, jako jsou oni a to je dělá výjimečnými. Tento jejich nový počin je jen dalším důkazem, že DARTHRONE neusíná a stále nám připomíná, co to je pravý norský black metal.

sestava: Fenriz - zpěv, bicí, Nocturno Culto - zpěv, kytary, baskytara
čas: 40:23
styl: black