29.09.16

06.09.16

06.09.16

ROTTING CHRIST - Theogonia

ROTTING CHRIST - Theogonia

2007 Season of Mist

ROTTING CHRIST opět potěšili a jak tak přemítám, nevybavuji si, že by tito charismatičtí Řekové kdy vydali špatné album. Snad jen první dva dlouhohrající počiny "The Mighth Contract " a "Non Serviam" kvůli slabé produkci a dobovému svérázu nemohou konkurovat současné vybroušené fazóně. O to více potěší letošní opus "Theogonia", jenž na jedné straně bilancuje první kroky ROTTING CHRIST na black metalové scéně, avšak na druhé si zachovává současný zvukový punc. Jsem nesmírně potěšen, že kapelu neopustily black metalové prvky, jaké kapela načrtávala v epoše po roce 2000, tedy v období vzhlížejícím ke kořenům, a od nichž se naštěstí ne nadobro Řekové radikálně vzdálili od dark metalových salt prezentovanými alby "Triarchy of the Lost Lovers" a "A Dead Poem". Osobně mě i toto hudební směřovaní velmi oslovilo, nicméně řízný black metal jižanské školy zahraný s přehledem metalových matadorů kvituji o poznání více.

Stejně jako minule si kompoziční a producentské práce vzal na svá bedra leader Sakis, jehož rukopis dlouhá léta transformuje tvář ROTTING CHRIST směrem k přímočařejšímu vyznění. Ačkoliv jindy preferuji komplikovanější kompoziční postupy, v případě CD "Theogonia" jsem naopak rád, že skupina upustila od nejrůznějších kompromisů a nahrála album, z něhož sálá upřímnost a láska k tradičnímu metalu (rozuměj black metalu, tedy stylu, z něhož temní Řekové na konci 80. let vzešli).

"Theogonia" si na nic nehraje a první dvě skladby "Χαος Γενετο (The Sign of Prime Creation)" a "Keravnos Kivernitos" jsou toho zářivým důkazem. Přímočaré bicí si uhánějí svoji black metalovou palbu přesně v duchu primitivních black metalových uskupení z přelomu 80. a 90. let., kytary příjemně melodicky sviští, nikoliv však zuřivým severským vichrem, ale v duchu slunného klima peloponéského poloostrova. Cit pro melodii i charisma rozpálené antické Akropolis sálají z této výtečné nahrávky. Vždycky jsem miloval řecký metal pro jeho charakteristickou temperamentní náturu, kterou dokonale evokuje za doprovodu Sirén čtvrtá "Gaia Tellus" či šestá "Nemecic".

Co se mi však libí na desce "Theogonia" a potažmo skupině ROTTTING CHRIST obecně je, že se nikdy nesnažili svou hudbou působit zuřivě či extrémně jako skandinávské spolky, ale naopak vytvářet určitou specifickou atmosféru postavenou na melodických linkách a různých rafinovaných postupech (originálně znějící klávesy, samply či zefektovanmé vokály). Taktéž si užijete melodických sólíček jako třeba v "Helios Hyperion".

V globálu je "Theogonia" velmi příjemná deska. Někoho možná překvapí tak razantní návrat ke kořenům a ústup od typických riffovaček známých z předešlých opusů. Na druhou stranu z desky sálá velmi příjemná atmosféra a působí, jak to říci, až ozdravným dojmem. Navíc když ke stylovému digipacku dostanete přibaleno ještě live DVD, tak opravdu není co řešit.

sestava: Sakis - zpěv, kytara, Themis - bicí, Andreas - baskytara, George - kytara
produkce: Sakis
studio: SCA Studios