14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

DEADSOUL TRIBE - A Lullaby for the Devil

2007 InsideOut Music

Počin "A Lullaby for the Devil" lze pro skupinu DEADSOUL TRIBE považovat za jakousi satisfakci. Jakkoliv předchozí nahrávky disponovaly svoji nespornou kvalitou, nepodařilo se jim vystoupit ze stínu eponymního debutu z roku 2002. S předposlední deskou "The Dead Word" dokonce kvartet balancoval na pomyslné hraně s trpělivosti fanoušků, neboť materiál pomalu zabředával do šedi stereotypu.

"A Lullaby for the Devil" zní oproti předchozí diskografii odlišně a vnáší do tvorby šamansky orientovaného progresivního metalu se silnými vlivy psychedelického rocku 70. let (ostatně poznáváte z parafrázujícího obalu klasický postoj Iana Andersona z nehynoucí legendy JETHRO TULL?) svěží emoce. Na druhou stranu však skupina, či spíše její leader, multiinstrumentalista Devon Graves, nezapřeli svůj charakteristický rukopis. Tudíž nečekejte radikální hudební evoluci, spíše slušnou snahu o vymanění se ze stereotypu. Klasický "deadsoultribeovský sound" si i navzdory (r)evolučním krokům spolek bezesporu zachoval.

Asi největší překvapení čeká na posluchače při prvotním poslechu první třetiny desky. Skladbu "Psychosphere" lze považovat za jakousi introdukci celého CD a mě doslova nadzvedla ze židle. DEADSOUL TRIBE zrazantněli. Devon se nebojí ani hrubších, agresivnějších vokálních poloh, Adelovy jindy zasněné šamanské bicí docela svižně atakují. Co se týče hudební progresivity v rámci tvorby DEADSOUL TRIBE, tak ji plně charakterizuje osmiminutový opus "Goodbye City Life". Pro mě bezpečně vrchol celé desky, škoda, že se tak mnoho událo hned zkraje alba… Začátek kompozice charakterizuje až drásající našlapanost umocněnou teatrálními symfonickými aranžemi. Ale Devon poté vytáhne esa z rukávu, aby nás po utichnutí metalové vřavy teleportoval za subtilních zvuků akustické kytary do lůna časů kdy hudebnímu světu vládl psychedelický rock. Nic však netrvá věčně a následují progresivní mezihry s klenutým sólíčkem jako pomyslné vyvrcholení. Třetí "Here Come the Pigs" již nepřekypuje takovými ambicemi a i na poměry DEADSOUL TRIBE naopak překvapí svou přímočarostí. Z ordinérnosti ji vyzdvihávají především klenutá kytarová sóla. Těch si ostatně na desce užijete bezpočet.

Následuje opět méně okázalý kousek "Lost in You", zato s chytlavým refrénem a příjemně minimalistickými samply. "A Stairway to Nowhere" nejvíce evokuje předchozí tvorbu skupiny. Prakticky po celou dobu trvání se skladba nachází v psychedelickém oparu. Nutno zdůraznit skvělou práci s vícehlasy. Jeden z dalších vrcholů desky přichází s instrumentálkou "The Gossamer Strand". V ní Devon nechává krásně obživnout reminiscenci na jeden z největších inspiračních vzorů kapely - JETHRO TULL. Příjemná intimní záležitost, v níž kromě flétny dominují ještě klavír a subtilní bicí. "Any Sign at All" spadá opět mezi ty těžkotonážnější kompozice s vystouplou baskytarou a vyřvanějším vokálem. Druhý dech album dostává s opět velmi vzpomínkově laděnou skladbou "Fear", v níž dominuje především výtečný Devonův zpěv v té nejčistší podobě.

Jakýsi předěl k úplnému závěru CD tvoří dvouminutová vypalovačka "Further Down", jenž silně evokuje předešlé Devonovo působiště, tedy PSYCHOTIC WALTZ. Závěr obstarává titulní "A Lullaby for the Devil" a jedná se, jak jinak, o mozaiku všech postupů použitých na albu. Skladba sice svou trochu pokulhává za velmi vydařenou dvojkou "Goodbye City Life", na druhou stranu se jedná o nejprogresivnější závěr desky.

DEADSOUL TRIBE se rozhodně o budoucnost svého jména na progmetalové scéně nemusí obávat. A to nejen díky brilantním hráčským výkonům a nezaměnitelnému hlasu Devona Gravese, ale i příjemného reminiscenčního odéru 70. let či hřejivého zvuku příčné flétny. A navíc, kolik progresivních uskupení dosahuje takového potenciálu?

sestava: Devon Graves - zpěv, kytara, flétna, Rollz Kerschbaumer - kytara, Roland Ivenz - baskytara, Adel Moustafa - bicí
produkce: Devon Graves
studio: Dead Soul Temple