29.09.16

06.09.16

06.09.16

SATYRICON - Now, Diabolical

SATYRICON - Now, Diabolical

2006 Roadrunner Records

"Dáte si něco nového? Ne, děkuji. Povědomý postup tolika lidí, se kterým se setkáváme na každém našem kroku. „Heleně vyklouzlo z šatů ňadro; exkluzivní zpověď: jsem těhotná, jsem lesba, jsem tu pro lidi..". I prohlížení fotografií telegrafních sloupů se zdá být v této situaci zajímavé a originální. Tento postoj mnohých zabijí valnou část experimentálního prostředí, ale některým se povede tuto smyšlenou čáru překročit a tím se zviditelnit, ale je člověk, který čáru překročí opravdu génius nebo jen snadný cíl naší pohodlnosti a lenosti?"

Hvězda festivalů a jedna z nejuznávanějších black metalových kapel vydala pod hlavičkou Roadrunner nové album "Now, Diabolical". Po fanoušky nejednoznačně přijatém albu "Volcano" přišla deska na parametry SATYRICON sice ne až tak neočekávatelná, ale pro svou nezvyklou tvář pro metalové publikum přesto nezvyklá. Mimo jiné proto, že oné tváři dominuje naprostá absence dnes tak populárních "kinder-metalových" triků.

Black metal, černý kov a trochu rock'n'rollu? Ne, děkuji… i když vlastně, proč ne? Už po prvním poslechu každý pozná, že právě slyší něco opravdu neobvyklého a nového. Nejdříve jsem se black'n'rollu v podání SATYRICON bránil (dostat z průměrného Čecha odezvu na trochu invence pořád nejde samo), ale později jsem si album pustil znovu a musím přiznat, že jsem ho nemohl dostat z hlavy a deska se dokonce stala mým každodenním společníkem. Frostovy přesné bicí jsou jedním z výrazně vystupujících atributů propracovaného a chytlavého kytarového rock'n'rollu, který s prvky zachráněných černěkovových postupů klesá do black metalových vod a proplouvá vašimi ušními dutinami spolu se Satyrem, který sedí ve svém černém škuneru. Poslech něčeho nového se sílou SATYRICON je něco překrásného. Na téměř pětačtyřicetiminutovém záznamu nenajdete slabší část, všechno krásně ladí a hmotní se do neuvěřitelně komplexního díla se zajímavým zakončením v podobě písně "To the Mountains", která si zachovává sílu a lesk starých SATYRICON; jedná se o takové okénko do minulosti. Rock'n'roll však má i své stinné stránky, které se v nemalé míře přenesly též do nahraných písniček - na mysli mám zejména výměnný obchod, v jehož rámci byla atmosféra vyměněna za rytmiku a chytlavost. Díky rock'n'rollové údernosti se podařilo vytvořit originální album (či dokonce nový směr) držící se ale stále v hranicích starého surového black metalu.

Z pohledu vášnivého posluchače hudby, který se řídí kvalitou a ne ortodoxním vzhlížením k žánrům, můžu s lehkostí říci: "geniální album od geniálních lidí" nebo prostě česky "hledali se tak dlouho, až se našli". Album přináší nový black metalový směr, propracované valivé riffy, v některých písních nevyprchanou mrazící atmosféru a zatraceně temný vokál. Taková alba nevychází pořád a čekání na ně se vždy vyplatí.

sestava: Satyr (Sigurd Wongraven) - zpěv, basová kytara, kytara, klávesy, Frost (Kjetil Vidar Haraldstad) - bicí
produkce: Satyr
studio: Warehouse Studio