29.09.16

06.09.16

06.09.16

SIGH - Hangman's Hymn

SIGH - Hangman's Hymn

2007 The End Records

Země vycházejícího slunce je pro mě zosobněním extrému na straně jedné a obrovské tradice na straně druhé. V oblasti tvrdé hudby obojí ztělesňuje silná grindcorová základna, najdou se ale i odbočky. SIGH jsou jednou z nich a rozhodně ne slepou. Před sedmnácti lety byli jednou z prvních kapel, které budovaly tamní blackovou scénu a drží se na ní dodnes. Prorazit jim kdysi nepomáhal nikdo menší než Euronymous. A i když se jejich plnohodnotného debutu nedožil, měl by být na co pyšný.

"Hangman's Hymn" je pro Sigh již sedmým studiovým albem a oproti předchozímu počinu opět o něco štiplavějším. Frontman Mirai chtěl prý udělat desku, na které by smísil tradiční německý thrash se symfonickým orchestrem. To se mu povedlo, zapomeňte však na to, co tyhle škatulky běžně představují. Album totiž nabízí mnohem víc. Ať už ale výsledek budeme řadit kamkoliv i tentokrát můžeme použít slovo "avantgardní". V souvislosti se symfonií by člověk od první skladby (navíc pojmenované "Introitus/Kyrie") očekával rozmáchlé intro, maximálně později přecházející ve hru regulérních metalových nástrojů. SIGH však od první vteřiny spustí frenetickou sypanici kořeněnou nenávistným Miraiovým štěkotem, jak kdyby tonul v rozpálené v lávě. Až v poslední třetině skladby přejdou SIGH do "normálního" intra. Druhou "Inked in Blood" pro změnu na prudko otevírá strmé kytarové sólo. To jsou jen dva příklady za všechny z netradičních prvků, kterých je deska plná. SIGH kašlou na mnohohlavý orchestr, mohutné epické kompozice i na bombastičnost, jak nám je tzv. symfonické metalové kapely dnes naprosto běžně servírují. Mirai veškeré orchestrace a všemožné další zvuky vzal na sebe a naprosto skromným způsobem je předkládá ve zcela novém světle. Možná působí uměle, možná skoro až roztomile, ale naprosto perfektně sedí do hudebního celku SIGH a rozhodně nemáte pocit, jak se mi občas poslední dobou stává, že posloucháte dvě různá hudební tělesa, respektive dvě různá alba.

Na nic si nehrají ani chorály, sboristů by člověk na prstech napočítal. Dohromady tvoří melodii, jenž se v lehce pozměněných formách táhne celým albem. Ta je spolu se škodolibě psychopatickým smíchem opakujícím se motivem celé desky a dodává pocit alespoň částečného mizantropního konceptu. SIGH jsou ale především metalovou kapelou, a tak více prostoru stále dostávají klasické metalové nástroje. Za bicími se podruhé představuje služebně nejmladší člen Junichi a na rozdíl od předchozí "Gallows Gallery" svoji práci odvádí jednoduše, zato účelně. Po většinu času hrne kvartet skoro až monotónně kupředu, zvolní jen výjimečně, když dává prostor "orchestru". Ohlížet se jen na rytmiku a vokály, asi by nepůsobilo nejmenší výčitky zařadit aktuální desku stylově k počátkům kapely a to k black metalu. Kytara se ale těmhle otěžím vymyká a v průběhu celého alba jako by si hrála po svém.

Ať vzpomenete jakýkoliv tvrdší žánr, vsadím se, že alespoň na té nejmenší ploše ho na desce uslyšíte. I proto je tak těžké novinku někam zařadit nebo k někomu přirovnat. Vysypte všechny výše zmíněné hudební šuplíky, SIGH je znovu naplní a i když jejich popis bude moci zůstat stejný, obsah bude přesto jiný. Něco takhle originálního jsem už dlouho neslyšel. Doufám jen, že už se nebude opakovat ta dlouholetá koncertní pauza a že po turné (v červenci jedou po USA s MAYHEM) si třeba kapely všimne některý z promotérů i u nás…

sestava: Mirai Kawashima - zpěv, klavír, Shinichi Ishikawa - kytara, Satoshi Fujinami - baskytara, Junichi Harashima - bicí, hosté: Rob Urbinati (SACRIFICE) - kytara, Gunface (THE RED CHORD) - kytara a další
produkce: SIGH
studio: Moopies, Sarasvati
čas: 44:13