29.09.16

06.09.16

06.09.16

TROLLECH & HEIDEN - Split

TROLLECH & HEIDEN - Split

2007 Naga Productions

Společné album kapel TROLLECH a HEIDEN nabízí zajímavé srovnání dvou odlišných pohledů na metalovou hudbu ovlivněnou pohanstvím a přírodou. Zatímco TROLLECH stále pilují svůj lesní black metal, HEIDEN dávají novými skladbami tušit, že jejich budoucí tvář bude na hony vzdálena té, kterou známe z prvních alb.

Nahrávku otvírají TROLLECH skladbou "Naturia" a hned z prvního poslechu je jasné, že kdo se těšil na chytlavý energický metal s "dobrou náladou", nebude zklamán. Ještě teď mi hlavě zní část textu: "nikdy nikdo nedobude naši lesní zem", což jakoby vystihovalo status této kapely. Lesní black metal je prostě oblíben a vždycky bude. Poslech druhé skladby "Elf a duch lesa" vyvolává všelijaké asociace, jen ne negativní. Díky ústřednímu kytarovému riffu, který se svou "agresivní nadšeností" doslova zadírá do kůže a navíc je ještě podpořen vyhrávkou na mandolínu, má toto šestiminutové dílko až euforizující účinek. Zmíněný nástroj sice posouvá skladbu do polohy mající s black metalem skutečně už velmi málo společného, ale to je jen kosmetická záležitost. TROLLECH si vytvořili svůj originální subžánr, který se setkal s všeobecným úspěchem, takže dnes už těžko někoho zarazí toto "pozitivní" vyznění černěkovové hudby.

Žel, hlavně v "Elfovi" se nejvíce projeví fakt, že kytary až příliš zakrývají zvuk bicího automatu, který tím pádem zní odněkud zezadu. Skladatelský záměr nestavět hudbu v první řadě na bicích je sice skladatelský záměr, ale kontrast studia Shaark, kde nahráli svoji část HEIDEN (nemluvě o živém bubeníkovi), s domácí produkcí TROLLECH je docela patrnou a hlavně zbytečnou vadou na kráse. Třetí "Mýtiny hoří" zvolňují tempo a oblažují posluchače melodiemi, které připomínají dřívější tvorbu. Kdybych hodnotil každou skladbu zvlášť, dostaly by "Mýtiny" 80%, nebýt však dost křečovitě znějícího čistého vokálu, který kazí jinak povedenou kompozici. Poslední kus z pera TROLLECH je "Podpozemský vír". Sice neobsahuje tak chytlavé melodie jako předchozí skladby, ale je příjemnou, klasicky "trollechovskou" tečkou za první částí alba.

Nastupují HEIDEN, kteří sice mají na spiltku o jednu skladbu méně, ale rozhodně nejsou chudým příbuzným, spíš rovnocenným partnerem. Tam, kde TROLLECH nadchnou svou bezprostředností a chytlavým podáním, HEIDEN sázejí na atmosféru, okořeněnou špetkou elektroniky a zabalenou do středního tempa. Image kapely se postupem času proměnila z pohanské do docela neutrální, a taková je i hudba - nezatížená honěním se za nepsanými zákony žánru. Na minulém albu HEIDEN přišli s modernějším pojetím a skladbám reprezentujícím kapelu na albu je už nyní těsná i škatulka "blackened celtic metal".

Z poslechu na mě dýchá vše - od ENSLAVED až po KATATONII spojené v eklektickém celku - jakoby výběru všeho, co bylo kdy zajímavého na metalu, ke kterému není potřeba pít pivo. Kverdův vokál je od minulé nahrávky zase o trochu dále, teď navíc pomohl i počítač, takže zní ještě psychopatičtěji, záleží na každém, jestli to vyhodnotí jako plus či minus. Zmizela těžkopádnost, občas ještě vykukující na "ERA 2", přibyla kytarová sóla a dokonce i malá "elektronická sprška" - bicí předělané na "techno" efekt ve skladbě "Hvězdopravcům".Vsadím se, že to rozdělí lidi na dva tábory, jak už to bývá. Jeden bude vykřikovat: "co to ku*va je", druhý "to je, ku*va, super". Metalová komunita, ač sama hrozně ráda provokuje, není často schopná vyrovnat se s provokací namířenou do vlastních řad.

Z hudby obou kapel zastoupených na tomto albu, nečiší žádná deprese, nenávist apod., jen čiré nadšení pro hudbu. TROLLECH i HEIDEN se tak vzdalují od black metalu - u prvně jmenovaných je to pro "převeselené" skladby, v případě HEIDEN díky postupům, které jsou v české kotlině neokoukané. Ačkoli splitko obsahuje pouze sedm skladeb, díky množství nálad a hudebních poloh, kterými disponuje, se řadí mezi nejlepší desky roku.

hodnocení: TROLLECH 75 %, HEIDEN 85 %

sestava: TROLLECH - Asura - baskytara a zpěv, Morbivod - kytary, mandolína, programování bicích, zpěv, Throllmas - kytary, čistý zpěv, HEIDEN - Kverd - zpěv, kytara, Varnag - kytara, Kalanis - baskytara, Einskaldir - bicí
produkce: TROLLECH, HEIDEN - Pavel Hlavica, Petr Nejezchleba
studio: TROLLECH - Morbivod Studio, HEIDEN - Shaark
čas: 36:50