29.09.16

06.09.16

06.09.16

DYSANCHELY - Nausea

DYSANCHELY - Nausea

2007 Hrom Records

V pořadí třetí album kapely DYSANCHELY, reprezentativního zástupce slovenského melodického death metalu, má název "Nausea". V akademickém slovníku je tento lékařský pojem pocházející z řečtiny popsán takto: nausea = pocit nevolnosti spojený se slabostí, zvýšeným sliněním apod., předcházející zpravidla zvracení. Zcela zodpovědně mohu napsat, že já jsem po poslechu tohoto alba žádnými takovými pocity netrpěl. Bylo tomu právě naopak - a to jsem album poslouchal opakovaně, ale nejen z recenzentské povinnosti, ale z radosti nad nápaditostí a příjemné poslouchatelnosti tohoto počinu.

Desku zdobí solidní hudební invence, většinou chytlavé refrény, přesné a úderné bicí (i když místy mohly být trochu techničtější), zdvojování frontmanova hlasu, občasné výlety do techničtějšího death metalu a jiných stylových zákoutí a koneckonců i zajímavý booklet (pro toho, kdo si chce i trochu zapřemýšlet). A jaké skladby bych vyzdvihl? Nejvíc se mi líbila nápadově bohatá "The Existence", úvodní "Where To Go", pak "The Habit", "Something Happened" a závěrečná přímočařejší "Will We...?". Faktem je, že každá skladba obsahuje nějaký zajímavý, zapamatovatelný okamžik a celé album působí vyváženě a kompaktně. A navíc po opakovaném poslechu se mi líbí čím dál více.

Teď k bonusovému materiálu (který jsem do celkového hodnocení nezahrnul). Skladby 11 až 15 jsou z MC "Songs Of Sorrow", které vyšlo v roce 2000 u Oupiric Productions v Rusku. Ze současné sestavy tehdy v DYSANCHELY hrál pouze kytarista a kapela navíc disponovala i zpěvačkou, která mi v některých skladbách moc nesedí (je jí tam na můj vkus zbytečně moc), jinde je zase pozitivem ("The Dark Lord" a zejména "Trembling"). Skladby jsou to zajímavé, ale hlavní přínos tohoto materiálu je (s ohledem na současnou tvorbu kapely) spíše v tom, že ukazuje vývoj, kterým si kapela při hledání stylu a výrazu prošla - z tohoto hlediska lze hodnotit bonusový materiál pozitivně, stejně jako poslední bonusovou skladbu "A Tale of Mankind" z kompilace "Death Knell", která vyšla v roce 2002 u Eternal Night Records, Kolumbie. Je vidět, že i na slovenské death metalové bárce z Trnavy lze doplout i za hranice rodné vlasti.

Na konci bookletu je napsáno: "venované dobrému človeku". Já bych k tomu doplnil, že toto CD je věnováno fanouškům dobrého melodického death metalu. Nicméně jedno zasněné postesknutí na závěr: i když CD má na české a slovenské poměry kvalitní zvuk je škoda, že kapela DYSANCHELY album nenahrávala a nemasterovala někde v kolébce tohoto stylu, neboť severský zvuk a dynamičnost nahrávky by jejich počin posunuly ještě o stupínek výš. I tak se DYSANCHELY blíží k pomyslnému vrcholu velmi jistými kroky, ke kterým povedené album "Nausea" určitě patří. Kapele zbývá jen popřát hodně posluchačů a hudebních úspěchů, neboť za toto album si to rozhodně zaslouží!

sestava: Braňo Glinda - zpěv, Miloš "Mičič" Kosák - kytara, Jozef "Dodo" Zachar - kytara, Roman Liška - basová kytara, Jozef Slovák - bicí
studio: Exponent, Šulekov, SR
čas: 69:27