29.09.16

06.09.16

06.09.16

MELISSA - Dancing Depression

MELISSA - Dancing Depression

2007 vlastní náklad

Kapela MELISSA vznikla v roce 2000, kdy ji založili tři členové bývalé kapely TURAMBAR, a sice Hopsa (kytara), Šajty (bicí) a Lico (kytara, nyní i zpěv). Již předchozí počiny (demo z roku 2002 a zejména CD "The Charm of Doom" z roku 2004) ukázaly, že kapela má ve svém stylu jasno, až na CD "Dancing Depression" však naplno ukázala svoji sílu a skutečnou krásu hudby, jenž právem označila za atmosférický metal! Počátkem roku 2006 se kapela kvůli neshodám rozpadla - naštěstí se dala opět dohromady a po personálním posílení stvořila dílo, které mi už po prvním poslechu vyrazilo dech!

Skvělé - toť slovo, kterými lze vyjádřit moje první pocity. Tato velmi skromně působící kapela absorbuje totiž všechny atributy, nezbytné pro potěchu ucha (i oka) posluchače - a vše bylo zhmotněno na CD i díky dobře odvedené práci ostravského nahrávacího studia Barbarella. Přesný a technicky zdatný bubeník (a výtečný zvuk činelů, na který jsem zatížený), výborná doprovodná i sólová kytara (na CD není přehršel zbytečně onanujících sól, ale jsou to sóla, která prostě "sedí"), čitelná a nápaditá baskytara, lehce stravitelný growling vhodně posazený do hudby, atmosférické klávesy s výborně zvolenými zvuky (což dělá mnohým kapelám docela solidní problém, neboť není nic horšího, než když dobrou hudbu przní dětské zvuky kláves z nějaké základní řady), a dívčí zpěv, připomínající v některých písních (zejména vícezpěv ve třetí skladbě "Antichrist" a vokál v páté "The Queen of Pain and Betrayal") žalozpěv elfů nad úmrtím Gandalfa (to byl ten chlap z Pána prstenů, nejdřív Šedý, pak Bílý), vokál tak něžný, zasněný a přitom výrazný, tvořící další z atmosférických poloh tohoto CD, s jasným nádechem až erotické přitažlivosti (asi takové, jako když půvabná bludička přivábí nebohého poutníka do močálu, kde poutník pomalu umírá, ale vnímá pouze tu ďábelsky smyslnou krásku, neboť vše ostatní je v tu chvíli zastíněno pohanskou nahotou). Zpěvačka Tereza byla přizvána až ke spolupráci na novém CD "Dancing Depression", ale nyní je již plnohodnotnou členkou kapely - myslím, že tento krok byl velmi správný a posunul kapelu o stupínek výš. A ten, kdo zpěvačku do kapely přivedl, by měl být za tento nápad náležitě odměněn.

Jaké skladby bych vyzdvihnul? Líbí se mi opravdu všechny (což už se mi dlouho u recenzovaného CD nestalo), jako nejlepší bych vybral třetí "Antichrist", ve které kromě nádherného vícezpěvu nechybí nápadité riffy a kombinace více náladových pasáží, dále "The Queen of Pain and Betrayal", ve které se instrumentálně předvede baskytarista, ke konci super sólo připojí i kytarista (bubeníka nebudu vyzdvihovat, neboť ten je ozdobou všech skladeb!), palec nahoru si zaslouží i mrazivou atmosférou plná "Forbidden Sin", ve které nechybí stopy old school death metalu a pěkné melodické sólíčko, druhá "Sentenced to Perdition", rovněž prošpikovaná tolika motivovými nápady, které by jiné kapele vystačily minimálně na 3 písničky, "The Revenge" s funerální atmosférou, jejíž úvod mi připomíná zrychlený pohled na strom vyrůstající ze země nasáklé pachem rozkládajících se mrtvol a objevující se první kvítky, měnící pochmurnou scenérii v půvabné mystické místo, kde je i prostor pro úsměv (při pasáži s klavírovým zvukem), drsnější skladba "Le Monstre", i jednodušší titulní "Dancing Depression" se vskutku depresivněji laděnou náladou, kterou obohacují baskytarové vyhrávky, a závěrečná, téměř instrumentální (a opět náladotvorná) "The Way to Hell and back". Takže zbývá pochválit už jen stylové intro "The Beginning".

Mám-li kapelu žánrově přiblížit, označil bych jejich styl jako atmosférický doom/death (s převahou death metalu), kdy death metal je zde neagresivně prezentován nejen v "klasické" podobě, ale i v jeho melodické i technické odnoži. Poslech tohoto CD bych doporučil nejen všem čtenářům, ale i kapelám, které pracují s dívčím vokálem (či vokály) a klávesami, neboť se mi propojení a zvukové nastavení všech nástrojů i vokálů zdá na tomto CD naprosto skvělé, což má za výsledek požadovaný atmosférický efekt bez rušivých elementů typu příliš zvýrazněného jednoho nástroje či zpěvu (snad s drobnou výjimkou dívčího vokálu ve druhé skladbě, ale to je spíš otázka vkusu). I po opakovaném poslechu (jen při psaní recenze jsem celé CD slyšel 3x) můžu s klidem konstatovat, že tato metalová kapela z Kopřivnice a Polanky nad Odrou si zaslouží nejen respekt a špičkové hodnocení! Pomyslnou třešničkou na dortu je půvab obou dívčin, které v kapele rozhodně nejsou jen na okrasu, neboť jak skvělé klávesy, tak dívčí (doprovodný) zpěv jsou jedním z poznávacích znamení kapely MELISSA. Myslím, že kapela svým složením a soundem našla svoji ideální hudební tvář a výraz a lze si jen přát, ať jim to vydrží i do dalších let. Ze svého subjektivního pohledu mohu závěrem jenom napsat, že příznivcům tvrdšího atmosférického metalu by toto CD rozhodně nemělo pod vánočním stromečkem chybět!

sestava: Libor Štěpán "Lico" - kytara, zpěv, Martin Malacha "Hopsa" - kytara, vokály, Tereza Heraltová "Theresa"- zpěv, Michaela Králová "Misha" - klávesy, Vítězslav Neuvirt "Vyteq" - baskytara, Jiří Šajtar "Šajty" - bicí
produkce: MELISSA
studio: Barbarella, Ostrava
čas: 42:30